Księgarnia Onepress - literatura biznesowa, książki klasy business

ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Public Relations w Internecie

Internet jest dzisiaj przełomowym zjawiskiem w komunikacji i fascynującym faktem technologicznym oraz cywilizacyjnym. Dzięki niemu mamy powszechny dostęp do zasobów wiedzy, możemy błyskawicznie przekazywać informacje i łatwo je aktualizować. Robi się to wszystko bez ograniczeń czasowych i bez interaktywnego kontaktu. Internet wymusza nowe przedsięwzięcia w biznesie, które staną się przesłanką sukcesu.

Jak podkreśla autor książki we wstępie -- takiego pakietu możliwości nie zaoferowało dotąd żadne inne medium. Jest to publikacja dla wszystkich osób, które już zauważyły, że codzienne surfowanie po internecie stało się całkowicie naturalne i chcą wykorzystać to narzędzie do stworzenia wizerunku nowoczesnej firmy. Autor przedstawia na przykładach zasady publikowania (na stronach www, na grupach dyskusyjnych czy w internetowych biurach prasowych) informacji o firmie i jej działaniach.

W kolejnych rozdziałach analizuje, czym jest witryna jako narzędzie e-PR, jaką rolę odgrywa internetowe biuro prasowe; wyjaśnia, jak ustrzec się przed kryzysem w firmie, monitorować media, jak pracować z grupami dyskusyjnymi. Rozważa także, dlaczego e-maile mogą być nadzieją marketingu. Publikacja zawiera także bardzo interesujące załączniki i słownik pojęć oraz skorowidz. Jerzy P. Szyfter jest obecnie redaktorem naczelnym GazetyPrawnej.pl.

Dziennik Gazeta Prawna GK;

Grafika w biznesie. Projektowanie elementów tożsamości wizualnej - logotypy, wizytówki oraz papier firmowy

Logo, papier firmowy czy wizytówki mogą wydawać się mało ważnym drobiazgiem. Jednak to właśnie one są ważnymi elementami, kreującymi wizerunek firmy. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat, warto sięgnąć po pozycję wydaną przez Helion - „Grafika w biznesie. Projektowanie elementów tożsamości wizualnej - logotypy, wizytówki oraz papier firmowy" Anny Benicewicz-Miazgi.
Jest to przewodnik po świecie firmowych znaków. Autorka uczy nas zasad komunikacji wizualnej, kompozycji i kolorystki oraz doboru treści przekazu. Po zastosowaniu tych uwag, poprawa wizerunku firmy czy rozpoznawalność wyrobów - gwarantowana.
Dziennik Łódzki pio; 2 luty 2005

Zarządzanie projektami IT

Zarządzanie projektami informatycznymi jest dość ciekawym zagadnieniem z pogranicza dwóch dziedzin. Jeśli chcesz zostać specjalistą, który będzie w stanie poprowadzić nowoczesne wdrożenia w zakresie IT, musicie sięgnąć po książkę wydawnictwa Helion - „Zarządzanie projektami IT" autorstwa Josepha Phillipsa.
Autor postawił sobie za cel przedstawienie czytelnikowi metodyki, która może pomóc zrealizować projekt w terminie, mieszcząc się w wyznaczonym budżecie. Książka zawiera m.in. informacje na temat definiowania celów, organizacji zespołu, śledzenia postępów prac czy współpracy z zarządem.
Dziennik Łódzki pio; 26 stycznia 2005

Grzeczne dziewczynki nie awansują. 101 błędów popełnianych przez kobiety, które nieświadomie niszczą własną karierę

Każdy pracownik działu zasobów ludzkich powinien wpisać książkę Lois. P.Frankel "Grzeczne dziewczynki nie awansują" na listę lektur obowiązkowych - pisze we stępie do książki znany pisarz Janusz L.Wiśniewski "Być może dzięki niej na wysokich piętrach firm będzie nie tylko bardziej profesjonalnie, ale także o wiele piękniejsze" - dodaje. I faktycznie, książka Frankel podpowie, jak być efektywną pracownicą i odnieść sukces zawodowy bez służbowych uzależnień i wyrzekania się siebie. "Kobiety, zabijcie w sobie dziewczynki!" - nawołuje autorka, której na szczęście bliżej do zdrowego rozsądku niż ortodoksji feministek. Wraz z opisem 101 błędnych zachowań i całą masą klarownych wskazówek, jak im przeciwdziałać, Polski otrzymują wyjątkowo skuteczną broń w walce o awans i karierę. Hit, nie tylko dla kobiet.
Wprost MS; 06-02-2005

Nietypowe przypadki Public Relations

„Wyobraź sobie parking pełny niebieskich, błękitnych, morskich i granatowych Fiatów. Pośród nich jeden czerwony Opel. Po parkingu chodzi grupa zwiedzających. Gdy opuszczają teren, pytasz ich: który samochód zapamiętaliście? Jaka będzie odpowiedź?” Tak autorzy książki „Nietypowe przypadki Public Relations” rozpoczynają swoją monografię, by udowodnić, że w budowaniu wizerunku najważniejsza jest oryginalność. I tak jak ma ona znaczenie w kreowaniu naszego obrazu wśród odbiorców, równie wielkie znaczenie oryginalność ma w działaniach specjalisty PR. O tym właśnie jest ta książka - jak organizować nieprzeciętne kampanie PR.

W pierwszej części Rafał Szczepanik i Oksana Krzyżowska redefiniują zawód specjalisty PR i charakteryzują zakres jego zadań we współczesnym świecie, przypominając wypowiedź Philipa Kotlera: „Osoba zajmująca się kreowaniem wizerunku zna wszystkie zasady public relations po to, by je łamać. By być skutecznym, specjalistą ds. PR musi być bardziej kreatywnym, bardziej komunikatywnym i dużo szybszym niż konkurenci. Po prostu powinien być bardziej oryginalny i nietypowy niż jego koledzy po fachu”. Autorzy kładą duży nacisk na kreatywność postępowania, otwartość na zmiany, ciekawość świata. Nowym zagadnieniem jest wielopłaszczyznowość wizerunku, a więc identyfikowanie w oczach opinii publicznej firmy, nie tylko z branżą, w której działa, ale także z pozostałymi sferami jej działalności od wewnątrz, a więc: z wizerunkiem jej pracodawców, odpowiedzialnością społeczną, wdrażaniem nowoczesnych technologii, a nawet zarządzaniem i finansami. Autorzy zaznaczają jak ważne jest podejmowanie działań pozornie niemożliwych, gotowość podejścia do problemu odwrotnie niż nakazuje podręcznik, przytaczając kontrowersyjną receptę na sukces Peter’a Johansen’a, twórcy Martin Group: „Nie wystarczy, by menedżerowie kreujący wizerunek firmy robili dobrze rzeczy możliwe. By osiągnąć trwałą przewagę strategiczną, muszą realizować to, co jest nieosiągalne.”

Książka uczy, że okazji i szans na ciekawe przedsięwzięcia PR warto stale poszukiwać. Szybka reakcja zaś, może sprawić, że niskim kosztem osiągniemy skutki podobne, a nawet lepsze od tych, z największych i najdroższych kampanii. W ostatnim podrozdziale części pierwszej autorzy przytaczają ciekawy eksperyment, jaki zastosowali prowadząc media relations w swoich firmach Communication Partners i Training Partners, by zjednać sobie dziennikarzy. W części drugiej „Pomysły i metody” R. Szczepanik i O. Krzyżowska opisują strategie i taktyki mogące być ciekawą inspiracją dla specjalisty zmęczonego stereotypami. Tu przekonamy się o wadze plotki w pozyskiwaniu informacji o konkurencji, znajdziemy także dobre rady. Autorzy przekonują na przykład, że z informacji publicznych w dostępnych źródłach możemy dowiedzieć się więcej niż sądzimy. Szczepanik i Krzyżowska przypominają o wadze i roli wykorzystywania autorytetów w kampaniach. Radzą też, by wśród swojej załogi poszukiwać ekspertów medialnych i komunikatywnych. Znajdziemy tu zasady wykorzystania rzadkiego PR-produktowego oraz zagadnienia takie jak: patronat medialny i wizerunek firmy w Internecie. Wszystko podparte jest przykładami z doświadczeń znanych firm, doświadczeniami lepszymi lub gorszymi i złotymi zasadami skondensowanymi w podpunktach przez autorów.

W ostatniej części autorzy skupiają się na problemach i zagrożeniach, jednak nie tych, najbardziej popularnych, ale tych, o których najczęściej zapominają polscy specjaliści, na przykład planowanie sytuacji kryzysowych czy zapominanie o różnicach kulturowych. Autorzy dają także wskazówki jak unikać błędów. W rozdziale „Podnoś jakość nienamacalną” znajdziemy opracowane przez jedną z firm autorów, Training Partners, siedem najczęściej popełnianych błędów, pogarszających wizerunek firmy. W tej części także o „biznesowej poprawności politycznej” i prezentach dla dziennikarzy rozdawanych na konferencjach, czyli poruszenie problemu „korupcji czwartej władzy”. Spośród spotykanych często w przeróżnych publikacjach i artykułach, opisów sytuacji kryzysowej, Szczepanik i Krzyżowska radzą co robić w przypadku nieprzewidzianego kryzysu, formułując 5 zasad, zgodnie z którymi należy działać. Na koniec - znów o dziennikarzach, których piarowiec musi traktować jak klientów. Tym razem jednak od strony prawnej, a więc o autoryzacjach i sprostowaniach. „Nie jest to książka dla początkujących. Raczej dla tych, którzy zjedli już zęby na typowych, tradycyjnych działaniach PR, którzy mają już opanowaną wiedzę o wizerunku, a teraz chcieliby spróbować czegoś nowego - oryginalnego, odlotowego, czasem kontrowersyjnego i ryzykownego, a czasem po prostu innego niż konkurenci.” Spośród tylu branżowych publikacji dostępnych obecnie na rynku, ta obowiązkowo musi się znaleźć na półce piarowca-praktyka. Nie jest to bowiem kolejna publikacja będąca teoretycznym opisem definicji i rodzajów PR. Każdy mały podrozdział to bardzo oryginalne studium przypadku, jego ocena i komentarz. Zabawne, zadziwiające, czasem szokujące, a nawet kontrowersyjne case study wielu najbardziej znanych firm uczą i pozwalają oszczędzić koszty i uniknąć błędów. Każdy podrozdział może być nowym środkiem dla każdego specjalisty, któremu skończyły się pomysły. To wyjątkowa i wciągająca lektura. Naprawdę warto.

proto.pl Maria Matusiewicz