Recenzje
Jak rozwijać potencjał Twoich pracowników
Szkolenia to nie tylko te wyłącznie kupowane od firm zewnętrznych. Część szkoleń można przeprowadzić, a czasami trzeba, własnymi siłami. Szkolenia to także korzystanie z różnych materiałów: książek, szkoleń elektronicznych, filmów… Pomysłem, który w części firm można zastosować jest organizowanie spotkań szkoleniowych co dwa tygodnie i omawianie jakiegoś zagadnienia. Może to być np. spotkanie na temat określonej książki i przeprowadzenie dyskusji, wymiana poglądów.
W pozycji znajdują się wskazówki kiedy wybrać szkolenie zamknięte, kiedy otwarte, a kiedy konferencje czy zdecydować się na udział w seminarium. No i oczywiście kilka słów o wpływie zdobywania nowej wiedzy na rozwój kariery zawodowej…
W polskiej rzeczywistości, szczególnie obecnie, kiedy występuje wysyp różnego rodzaju szkoleń współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, książka "Jak rozwijać…" powinna nieco ostudzić zagorzałych zwolenników korzystania ze wszystkich szkoleń jakie tylko są dostępne w ramach programów. Zachęcić do wybrania tych, które mają największe przełożenie na rozwój przedsiębiorstwa i rozwój zawodowy uczestników. Napisana prostym językiem, przejrzysty układ. Powinna zainteresować pracowników działów szkoleń i kierowników różnych poziomów zarządzania.
Kotler o marketingu. Jak tworzyć, zdobywać i dominować na rynkach
Od pierwszego wydania "Kotler o marketingu" do wydania polskiej edycji mija właśnie siedem lat. Książkę czytam razem z wydaną u nas w "czasie rzeczywistym" (2004) publikacją "Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu". Taki zestaw jest idealnym materiałem samokształceniowym dla każdego kto chce poznać myśl i wiedzę autora "sprasowaną" do połowy "akademickiej cegły".
Podejście Kotlera do uprawianej przez niego blisko pół wieku dziedziny dobrze oddaje poniższe zdanie: gdy myślimy, że już całkiem dobrze zrozumieliśmy marketing, on rozpoczyna nowy taniec, a my musimy dotrzymać mu kroku!
"Kotler o marketingu" Wydawnictwa Helion i "Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu" Wydawnictwa Rebis to książki, które powinny stać u czytelników niedaleko od: "Portera o konkurencji" PWE, "Myśli przewodnich Duckera" Wydawnictwa MT Biznes, oraz "Biznesu od nowa! Toma Petersa" Wydawnictwa Studio Emka.
W książce "Kotler o marketingu" jest krótki tekst "Marketing w roku 2005". Dziś rok "po terminie" warto od tej prognozy zaczynać czytanie. Warto też porównać jak nasz miniony świat roku 1999 ma się do świata Kotlera.
Machiavelli. Nowoczesne przywództwo
Michael A. Ledeen odbór zaleceń Machiavellego przekazuje menedżerom przez opis i charakterystykę VI filarów (rozdziałów), na których wspiera się przywództwo:
- bieg wydarzeń (przywódca musi skutecznie dostosowuje się do zmian),
- szczęście (przywódca potrzebuje uśmiechu fortuny),
- wojna polityki (przywódca zwalcza wrogów i przewodzi ludziom w okresach spokoju),
- o dobru i złu (przywódca to dobro uzbrojone i zdolne do obrony praw),
- jak rządzić (przywódca "wymusza" czyli czyni koniecznością czynienie dobra i zapobiega chaosowi - anarchii),
- wolność (przywódca czerpie władzę z miłości i strachu ludzi).
Autor biznesowej książkowej publikacji "Machiavelli - nowoczesne przywództwo" inspirację do swojej pracy czerpał z włoskiego wydania "Księcia" ze wstępem niemieckiego filozofa Georga Wilhelma Friedricha Hegla.
Zaskakująca czytelnika informacja obudowana jest pochwałą oraz propagandową gloryfikacją Delta Force. Kandydat na oficera tej formacji "wojny ekstremalnej" po morderczym treningu musi przeczytać "Księcia" i dobrze wypaść u egzaminatorów.
Miejscami można odnieść wrażenie, że "Machiavelli - nowoczesne przywództwo" nie dorasta intelektualnie do każdego czytelnika. Słabsze miejsca przesłania ciekawość jak Ledeen rozumie walkę o przywództwo.
Retoryka. Mowa zjednuje ludzi. Wydanie IV
Książka dostarcza wiedzy jak:
- konstruktywnie formułować krytykę
- umiejętnie przedstawić firmę, produkt i... siebie
- uniknąć najczęściej popełnianych błędów podczas wystąpień publicznych
- skutecznie posługiwać się słowem pisanym, mówionym i słyszanym
Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników
Michael E. Porter szczerze przyznaje, że [...] "wiele kwestii związanych z osiąganiem lepszych wyników przez niektóre firmy pozostaje niezbadanych!". Wiele problemów dzięki trzem pracom autora jest przybliżonych zainteresowanemu czytelnikowi, a koszt własny podążania przetartą ścieżką pozostaje niewielki (poniżej 200 zł). Swoją publikację najlepiej prezentuje sam autor: [...] to książka opisująca mechanizmy wyboru i wdrażania strategii ogólnych (przywództwa kosztowego, zróżnicowania, koncentracji - Andrzej Budzyk) służących do osiągnięcia i utrzymania przewag konkurencyjnych.
W problematyce opisywanej przez Portera najciekawsze są dla mnie scenariusze i prognozy - wybory strategii w warunkach niepewności oraz ocena ryzyka wybranej strategii. [...]Ryzyko związane z każdą metodą postępowania zalezy od wielu czynników: momentu zaangażowania zasobów, "właściwości" lub "niewłaściwości" czyli niespójności strategii, prawdopodobieństwa scenoariuszy, zmiany strategii.
Obcowanie z myślą autora jest fascynujące, ale nie łatwe. Być może przypadkową i dodatkową trudność stanowi niełatwe w dobrej książce biznesowej specjalistyczne tłumaczenie. Konieczność zmierzenia się z tekstem przez pośrednika - tłumacza. Książkę polecam również ze względu na przystępne wyjaśnienie przez Portera paradoksu "dobrych" i "złych" konkurentów.