Księgarnia Onepress - literatura biznesowa, książki klasy business

ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Harvard Business Review. Fuzje i przejęcia

Wśród autorów artykułów do zbioru Harvard Busines Review - "Fuzje i przejęcia" nie ma, jak sądzę, nikogo kto w życiu nie negocjował lub nie brał udziału w negocjacjach. Mottem zbioru są dla mnie słowa autorów pracy "Od informacji do transakcji - pięć etapów udanego przejęcia": doświadczenie większości korporacji w kwestii przejęć można określić jednym słowem: porażka!

Z tym poglądem Roberta J. Aiello i Michaela Watkinsa nie zgadza się prezes i dyrektor zarządzający firmy ubezpieczeniowej Ed Liddy: [...]skąd wzięła się zła passa fuzji i przejęć. Otóż operacje te są bacznie obserwowane. Kiedy się nie udają, prasa robi z tego sensację. A przecież w biznesie nie udaje się wiele rzeczy. Wszyscy mamy za sobą nieudane projekty. Kiedy wzrost organiczny firmy kończy się porażką, nie przyciąga to takiej uwagi.

Z zapisu dyskusji "Mistrzowie fuzji i przejęć" oraz siedmiu artykułów najbardziej zainteresowała mnie odpowiedź na pytanie: Kto może być menedżerem integracji? Ronald N. Ashkenas i Suzanne C. Francis uważają, że przydatne jest posiadanie: gruntownej wiedzy o firmie przejmującej, zdrowe podejście i skromność, umiejętność pracy w chaosie, dyspozycyjności i samodyscypliny, inteligencji emocjonalnej i kulturowej.

Trzy inne artykuły to odpowiedzi na kluczowe pytania: Jak nie przepłacać za przejmowaną firmę? Czy tę fuzję można ocalić? Kto odchodzi, kto zostaje? Całość zbioru dobrze dokumentuje starania redaktorów serii Harvard Business Review, by problematykę fuzji i przejęć pokazać przeglądowo oraz z różnych punktów widzenia. Szczególnie polecam artykuł Alfreda Rappaporta i Marka L. Sirowerego "W akcjach czy gotówce - formy zapłaty za fuzje i przejęcia". W popularyzatorskich dostępnych po polsku książkach i opracowaniach nie wiele lub zgoła nic nie znajdujemy na ten temat.

Personel i Zarządzanie Andrzej Budzyk; 08/2006

10 złotych reguł sprzedaży

Książka "10 złotych reguł sprzedaży" stoi u mnie od niedawna na półce w szeregu książek o negocjacjach i rozmowach! Rokowania handlowe - sprzedaż są w historii ludzkości jedną z najstarszych umiejętności cywilizacyjnych.

Ivan Bures autor tego osobistego przewodnika doczekał się już sześciu wydań swojej książki. Piszę osobistego, ponieważ książka jest pisana stylem: "ja tak handlowałem i nie jest to nic trudnego" - "ja potrafiłem i tobie się uda". Podoba mi się szczere wyznanie autora [...] Za pierwszą prowizję kupiłem fachową literaturę i zacząłem uzupełniać braki w swoim wykształceniu! Podstawą polskiego tłumaczenia jest wydanie piąte.

Z licznych zaleceń Buresa łatwo zapamiętałem, że w rozmowie z klientem należy więcej słuchać (70% czasu) niż mówić (30% czasu). Ciekawą choć perfidną "zasadą" jest teza, że złych klientów warto oddać po cichu konkurencji. Kluczowe dla publikacji wydaje mi się prawo, że [...] co dla jednego jest nieszczęściem, dla innego oznacza korzyść! Z takiego punktu widzenia "dokładanie" konkurencji może być dla obu rywali cenna lekcją.

Dla zainteresowanego praktyką czytelnika książka "10 złotych reguł sprzedaży" może być zdecydowanie bardziej inspirująca, niż jakaś przeładowana "matematycznymi" wzorami "naukowa" cegła.

Personel i Zarządzanie Andrzej Budzyk; 08/2006

Budowanie zespołu. Wydanie II

Książeczka "Budowanie zespołu" to już dwudziestolatek. Pierwsze anglojęzyczne wydanie ukazało się w 1986 roku. Autor proponuje czytelnikowi wybranie z pięciu celów, kilku ważnych dla których warto przeczytać tę publikację:
  • poznanie różnicy między "grupą", a "zespołem",
  • opanowanie umiejętności rozróżniania sytuacji wymagających działań zespołowych,
  • nauczenie przekształcenia "grupy - poczwarki" w "zespół - motyla",
  • zrozumienie i stosowanie technik przewodzenia ludziom,
  • doskonalenie satysfakcji osobistej z pracy w produktywnym zespole.
Polskiego czytelnika na pewno zainteresuje informacja, że [...] Przeprowadzono badanie w 20 kopalniach węgla, które działały w takich samych strukturach geologicznych, zatrudniały pracowników z tego samego rynku pracy i podlegały tym samym przepisom. Wydajność pracy mierzono w tonach węgla na pracownika na zmianę. Kopalnia o największej wydajności wydobywała 242 tony na pracownika. Kopalnia osiągająca najgorsze wyniki - zaledwie 58 ton na pracownika (przed około 25 laty - Andrzej Budzyk).

Podsumowano wyniki tego badania: "podstawową różnicą był sposób współpracy zarządu z pracownikami!" Maddux uważa, że [...] W celu nawiązania i utrzymania pracy zespołowej trzeba zdobyć się na wysiłek. Jeżeli menedżer będzie niechętny pracy zespołowej to jej nie będzie. W sporcie po przegranej odchodzi trener, a w biznesie raczej ludzie, niż kierownik czy prezes.

Ta potoczna "prawda" warta jest przemyślenia. Czytanie "Budowania zespołu" nie męczy i inspiruje do zastanowienia się nad rzeczywistością pracy.

Personel i Zarządzanie Andrzej Budzyk; 08/2006

Kidnaping. Jak marketerzy kontrolują umysł Twojego dziecka

Kidnaping? A co to w ogóle jest? Takie pytania nasuwają się od razu, kiedy weźmie się do ręki tę książkę. To pewnego rodzaju system, który odkrywa szereg niepokojących tendencji w społeczeństwie. Żyjemy w czasach, w których marketing wyznacza kierunki naszego myślenia a co gorsze -- postępowania.

Kidnaping zwraca naszą uwagę na niebezpieczeństwa płynące z zabiegów marketingowo-promocyjnych. Powstał on przede wszystkim po to, by ustrzec najmłodszych -- naszych wychowanków przed szkodliwymi skutkami manipulacji w mediach. Bardzo często zdarza się tak, że dzieci oglądają nieodpowiednie dla ich wieku filmy czy programy, podobnie sytuacja wygląda z reklamami produktów, które są dla nich ewidentnie niezdrowe, a przecież kształtują ich przyzwyczajenia na całe życie.

Długość czasu spędzanego przed ekranem -- dzieci poświęcają go jedynie więcej na sen, otyłość -- kolejny ważny problem -- związana ze wzrostem konsumpcji niezdrowej żywności, ograniczeniem aktywności fizycznej -- oczywiście na rzecz czasu poświęcanego internetowi czy banalnym serialom telewizyjnym, wzrost uczucia niepokoju i stresu, który, jak twierdzą niektórzy badacze, jest mocno związany z przemocą i agresją występującą w większości programów, filmów i gier wideo -- to tylko przykłady negatywnych skutków źle opracowanego marketingu. Dzieci mają kontakt także z niewłaściwą dla ich wieku seksualnością w mediach, poddawane są ciągłej indoktrynacji, co jest modne, a czego należy się wstydzić. Są wychowywane na nienasyconych konsumentów, dla których zakup jakiegoś produktu jest wyznacznikiem bycia lepszym.

Grupa młodzieży jest podstawowym celem twórców reklam, gdyż to ją najłatwiej jest zmanipulować i przekonać do określonego wzorca postępowania uważanego za ogólnie panujący.

Autorzy tej książki, doświadczeni w badaniach nad rozwojem świadomości najmłodszych, zwracają uwagę, że we współczesnej rzeczywistości dzieci stały się łatwym łupem w potężnym, manipulowanym przez dorosłych świecie komercjalizacji. Dlatego też powstała ta książka, by dostarczyć, głównie rodzicom i opiekunom, ważnym informacji, które pozwolą uchronić dziecko przed wpływem nieodpowiedzialnego marketingu podczas promowania produktów, programów i przeżyć. Można tutaj przeczytać o konkretnych sposobach chronienia dzieci przed nadmiernym wpływem technologii i mediów, można także nauczyć się rozpoznawać reklamowe techniki manipulujące świadomością młodych odbiorców.

Badacze dokonują jasnej klasyfikacji dobrych, neutralnych i złych produktów, koncentrując się przy tym przede wszystkim na dziecku -- w różnych etapach jego rozwoju i w różnych przedziałach wiekowych. To psychologiczno-socjologiczne podejście do problemu pomaga w lepszej jego analizie i obraniu właściwszej metody przeciwdziałania niebezpieczeństwom.

Książka ta jest kluczem do zrozumienia prawdziwego przesłania produktów i programów, do rozszyfrowania ich ukrytego podtekstu. Uczula także na szereg innych niebezpieczeństw, z którymi stykają się dzieci na co dzień, a co najważniejsze, podaje konkretne sposoby ich unikania bądź walki z nimi.

Kidnaping nie ma na celu wszczęcia protestu przeciwko specjalistom od marketingu skierowanego do grupy małolatów, gdyż wielu twórców reklam zachowuje się odpowiedzialnie i rozsądnie, planując swoje kampanie. Niestety inni nie wykazują żadnego zrozumienia, czym są dobre, a czym złe praktyki marketingowe, a także jakie są ich potencjalne niebezpieczne skutki. I do tych kierowana jest także ta książka. Ma ona pomóc w edukacji specjalistów tej branży, a także zachęcić ich do skupienia uwagi na wytwarzaniu pozytywnych, rozwijających dzieci produktów i programów.

Wychowanie zdrowych i świadomych różnych zagrożeń młodych obywateli jest bardzo trudne, dlatego najważniejsza jest współpraca, jak twierdzą autorzy książki, rodziców i marketingowców.

Rodzicom Kidnaping daje informacje, praktyczne porady i sprawdzone techniki, dzięki którym można zapobiec negatywnemu działaniu reklamy i nauczyć się wybierać tylko te jej elementy, które są w jakiś sposób ważne w rozwoju dzieci, z kolei dla marketingowców jest to świetny przewodnik, oparty na badaniach naukowych, pomagający w przyjęciu pozytywnych i nieszkodliwych dla grupy docelowej rozwiązań reklamowych.

Warto sięgnąć po tę książkę, gdyż często nie zdajemy sobie sprawy, co tak właściwie kryje reklama, będąca jedynie - pozornie przerywnikiem w oglądaniu naszego ulubionego serialu. A nikt z nas zapewne nie chciałby zostać podprogowo zmanipulowany.

Bliżej Przedszkola Aneta Korzec; 08/2006

NLP. Nowa technika osiągania sukcesów

Nowa technika osiągania sukcesów, NLP (Neuro-Linguistic Programming), to programowanie neurolingwistyczne, dzięki któremu możemy zmienić swoje życie i nauczyć się wykorzystywać potencjały swojej osobowości. Dzięki informacjom zawartym w tej książce poznamy sztukę osiągania celów, ale także nauczymy się je sobie wyznaczać poprzez odkrywanie nowych motywacji. Dowiemy się, jak lepiej nawiązywać kontakty z ludźmi, w jaki sposób radzić sobie z lękami i obawami a także jak wpłynąć na podniesienie własnej samooceny. Poprzez osiągnięcie wewnętrznej zgodności poznamy skuteczne środki perswazji. Autorzy zwracają uwagę, że najpierw trzeba zrozumieć siebie, by zrozumieć innych i komunikować się z nimi.

Technika programowania neurolingwistycznego odnosi się do pojęcia zmysłów, dzięki którym odczuwamy, do zdolności używania języka i do naszych gestów oraz przyzwyczajeń, tzw. języka bezgłośnego, który ujawnia nasze style myślenia i przekonania. To wszystko jest z kolei rodzajem oprogramowania, które można zmieniać jak nawyki, poprzez aktualizacje i pewien rodzaj modelowania.

"NLP. Nowa technika osiągania sukcesów" jest bardzo praktycznym studium kształtowania naszej osobowości i jej doskonalenia. Pomoże nam stworzyć solidną postawę mentalną, nauczy zapanować nad swoimi myślami tak, by dotychczasowy w nich chaos znikł i pojawiło się w jego miejsce uporządkowane, przemyślane działanie. NLP pozwala wybrać, co chce się osiągnąć. Jak wyzwalać pozytywne emocje, zmieniać wieloletnie nawyki, łagodzić traumy. W książce tej znajdziemy kilka najpopularniejszych metod stosowanych przez trenerów NLP, dzięki którym odkryjemy, jak działa nasz mózg i jak możemy nim zarządzać.

Autorzy publikacji zamieścili szereg bardzo przydatnych ćwiczeń, które pomogą nam w określeniu własnej osobowości i przez to uświadomieniu, co warto zmienić, co pozostawić takie, jakim jest, a co tylko nieco udoskonalić.

NLP nie jest prostym sposobem osiągania sukcesu, to długa droga związana przede wszystkim z pracą nad samym sobą, nad swoimi wadami i zaletami. Pozwala jednak w rezultacie żyć świadomie i uczestniczyć w tworzeniu swojej upragnionej przestrzeni.

Warto sięgnąć po tę lekturę, by lepiej poznać siebie i nauczyć się panować nad swoimi myślami i odczuciami. Po co cierpieć, lepiej popracować nad sobą… Sukces gwarantowany.

Bliżej Przedszkola Aneta Korzec; 08/2006