Księgarnia Onepress - literatura biznesowa, książki klasy business

ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

CRM. Relacje z klientami

W jaki sposób zróżnicować podejście do klienta zgodnie z jego indywidualnymi preferencjami? To, jak i wiele innych pytań związanych z niezwykle rozwijającą się dziedziną obsługi klienta stawia sobie dziś bardzo wiele firm. Pojawiają się coraz to nowe pojęcia: "ludzki wymiar zakupu", "marketing relacji" czy wreszcie tytułowy "CRM". Jakie jest ich rzeczywiste znaczenie i przeznaczenie? Książka Jill Dyche nie rozwiewa wszystkie wątpliwości i nie odpowiada na wszystkie pytania, ale na pewno pozwala pełniej zrozumieć kontekst w jakim pojawiają się one w firmie planującej czy wdrażającej program CRM.

Przewodnik napisany żywym językiem, wolny jest od rozważań akademickich zarówno w języku, jak i w sposobie prezentacji poszczególnych zagadnień. Książka pełna jest przykładów, praktycznych wskazówek, rysunków i podsumowań. Wszystkie wprowadzane pojęcia objaśniane są w słowniku pojęć. Pewnym mankamentem jest brak tłumaczenia przytaczanych w tekście anglojęzycznych tytułów niektórych pozycji książkowych.

Jill Dyche będąc prezesem firmy specjalizującej się we wdrażaniu i analizowaniu baz danych, umiejętnie wykorzystała publikację do promocji własnej firmy. Biorąc jednak pod uwagę charakter opracowania oraz rynek, do którego jest ono kierowane, nie stanowi to mankamentu.

Książka może być pomocą nie tylko dla kadry zarządzającej, techników i analityków odpowiedzialnych za wdrożenie CRM. Można śmiało polecić ją osobom, dla których pojęcie to nie było do tej pory znane, a nawet firmą z branży IT stawiającym pierwsze kroki w tworzeniu własnych produktów tej klasy.

Magazyn Literacki Książki 12/2002

Marketing w Internecie. Strategie dla małych i dużych firm

"Dzięki tej książce poznasz zarówno działania liderów rynkowych, jak i małych firm, które dzięki pomysłowości i wiedzy osiągają równie dobre rezultaty przy bardzo niskich kosztach. Po jej przeczytaniu będziesz mógł sam zająć się promocją witryny internetowej…"

Tak brzmi oficjalne streszczenie treści nowej książki pt. "Marketing w Internecie: Strategie dla małych i dużych firm" napisanej przez Piotra Guziura i wydanej przez wydawnictwo Helion. Ile jest prawdy w tym streszczeniu?

Musze przyznać, że się trochę zawiodłem, błędnie oczekiwałem podręcznika marketingu internetowego. Mniemam jednak, że wynikło to z mojego przyzwyczajenia do publikacji skupiających się prawie wyłącznie na praktyce i z subiektywnego podejścia osoby "siedzącej w marketingu" od dawna. Abstrahując od moich przyzwyczajeń i oczekiwań, książka w sposób jasny przedstawia marketing w Internecie. Oczywiście jest to duży skrót, bo na 150 stronach z trudem pomieścić całość wiedzy o każdym poruszonym w niej zagadnieniu. Powiedziałbym więc, że jest to przewodnik po marketingu internetowym.

Obawiam się, że jednak wykreowałem obraz niezbyt pożytecznej książki, a ta książka taka nie jest. Obiektywnie jest to wartościowe źródło wiedzy dla osób początkujących. Zalecałbym nawet rozpoczęcie przygody z marketingiem od tej książki, ponieważ sam CzasNaE-Biznes nie przedstawia w sposób wyczerpujący wiedzy podstawowej.

Trzeba przyznać autorowi, że poruszył większość aspektów marketingu internetowego. Jedynie faktyczne zawężenie reklamy do bannerów jest zbyt dużym skrótem. Reszta zagadnień jest opisana dobrze, w tym najbardziej ciekawie promocja w wyszukiwarkach i katalogach oraz programy partnerskie. Te dwa tematy zostały naprawdę szeroko i merytorycznie na dobrym poziomie opisane.

Nie obeszło się bez niedociągnięć, o których wspomnę z dziennikarskiego obowiązku. Niekonsekwencja w tłumaczeniu na język polski fachowych terminów trochę irytuje. Wyraźnie brakuje wyjaśnienia niektórych terminów, co przy "łopatologicznym" podejściu do innych tematów czyni książkę nierówną. Z takich technicznych niedoróbek jednak najpoważniejszą jest znikoma liczba adresów stron z szerszym ujęciem opisywanego materiału. W przypadku tego typu przewodników duża liczba odsyłaczy jest obowiązkowa.

W podsumowaniu książka wypada dobrze. Szczerze proponuję ją osobom początkującym i do nich powinna być kierowana. Myślę też, że osoby mające problemy z dobrym zaplanowaniem swojej działalności marketingowej mogłyby z powodzeniem użyć tej książki jako tła do planu marketingowego swojego e-biznesu.

CzasNaE-Biznes Piotr Majewski 01/2002