Recenzje
Advanced Project Management. Edycja polska
Problemy kierowników projektów wydają są dobrze sformułowane:
- muszą radzić sobie z problemem podlegania wielu przełożonym,
- mają wąski zakres uprawnień,
- często nie mogą wnieść swoich opinii i uwag do oceny wyników pracownika,
- nie zawsze nagradza się ich jak ludzi na kierowniczych stanowiskach,
- ich stanowiska mogą być tymczasowe,
- czasami mają niższą pozycję w hierarchii zarządzania niż członkowie ich zespołów.
Jak działać sprawnie i skutecznie
Co pewien czas dla zabawy wybieram spośród nich siedem błędów kluczowych dla mnie w konkretnym momencie. Szczęśliwych posiadaczy tej publikacji zachęcam do takiej zabawy. Tych, którzy nie mają książeczki: "Jak działać sprawnie i skutecznie" zachęcam do tworzenia własnych indywidualnych zestawów.
A oto ostatnia "magiczna" siódemka:
- Nie bądź zakutym łbem.
- Wykorzystuj okazje.
- Nie przesądzaj niczego zawczasu.
- Nie siedź bezczynnie - działaj!
- Stwarzaj fakty dokonane tam, gdzie się tylko da i opłaca.
- Naucz się choć jedną rzecz robić dobrze.
- Nie bój się popełniania błędów.
Harvard Business Review. Podejmowanie decyzji
- zakotwiczenia /sugestii A.Budzyk/,
- przywiązania do status guo,
- "utopionych" kosztów,
- dowodów na tezę "własną",
- definicji problemu,
- konfrontacji korzyści ze stratą,
- oceniania i prognozowania,
- zbytniej pewności siebie,
- asekurancji,
- powrotu do przeszłości,
"Podejmowanie skutecznych decyzji" to tekst dobijający do "czterdziestki" (pierwsza publikacja 1967 r. A.Budzyk), ale bez problemów "dożyje" do setki. Myśl przewodnia, że decyzja [...]Dopóki nie przekształci się w działanie, nie jest decyzją - nigdy się nie zestarzeje!
"Bariery interpersonalne..." czyta się świetnie, a stwierdzenie, że [...] najczęściej wspomnianym (przez menedżerów A. Budzyk) problemem (74% przypadków) był nadmiar obowiązków powinno dedykować się wszystkim szefom! Na pewno warto przeczytać całość.
Książce dałem 4 (dobra/0, bo jest tylko "przekąską" wciąga i pozostawia czytelnika "głodnym" - chce się dostać więcej tych konfitur!
Niech klienci tłoczą się u Twoich drzwi
Jeżeli objętość książki nie zniechęci czytelnika, to jest szansa na ustrzeżenie się błędów w biznesie i osiągnięcie sukcesu. Pozostanie tylko obserwować, czy klienci istotnie "tłoczą się u twoich drzwi".
Fioletowa Krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny
Jak wspomnieliśmy, książka jest przykładem tego, jaka powinna być przykuwająca uwagę książka. A przypomnijmy - mówimy o książkach marketingowych, które ze swej natury są grube i ciężkie w czytaniu. Stereotyp taki. "Fioletowa Krowa" również traktuje o marketingu, ale nie o takim, jakiego znajdziesz w Kotlerze lub Michalskim. Marketing wg Godina to nie jest standardowe 4P (produkt, cena, promocja, dystrybucja), nie jest to nawet 5P lub 7P. Marketing wg Godina to dodatkowy wymiar każdej innej koncepcji -- wymiar zwany właśnie Fioletową Krową (z angielska Purple Cow).
Sam autor wyjaśnia w książce o co chodzi z Fioletową Krową. Opowiada, jak jechał kiedyś pociągiem i widział duże stada zwierzaków pasące się na pastwiskach przy trakcji kolejowej. Krowy były dobrze utrzymane, eleganckie, miło było na nie patrzeć... przez 15 minut. Potem wszystkie krowy zaczęły wydawać mu się takie same, przestał zauważać różnice, aż w końcu przestał patrzeć na nie przez okno. A gdyby tylko wśród ślicznych, ale nudnych czarno-białych krów pojawiła się jedna jedyna w kolorze fioletowym, momentalnie przyciągnęłaby jego uwagę i ponownie przykuła do szyby.
Godin z tej analogii wyprowadza całą teorię Fioletowej Krowy. Chodzi o to, aby się wyróżniać. Obojętnie pod jakim względem, ważne, żeby być innym. Bo to niecodzienne produkty przykuwają uwagę w powodzi kopii. Aby sprawnie funkcjonować w warunkach dzisiejszej gospodarki, nie wystarczy być poprawnym, dobrym, a nawet bardzo dobrym. Trzeba być unikalnym -- najlepszym, najgorszym, najwyższym, najniższym, najchudszym, najgrubszym lub fioletowym wśród czarno-białych krów. Chodzi o ten jedną szczególną cechę, która spowoduje, że o Tobie, Twoim produkcie i Twojej firmie nie będzie można nie mówić. Tak jak o książce o marketingu ubranej w fioletowe krowie plamy.
Przedstawiliśmy tutaj pokrótce teorię Fioletowej Krowy. W książce Godin szczegółowo tłumaczy, dlaczego trzeba się wyróżniać, co to daje i w jaki sposób się do tego zabrać. Podaje również bezcenne przykłady "krowiego" podejścia firm, które odniosły sukces dlatego, że były niecodzienne, nowatorskie, inne niż wszystkie dotychczas. Ze swej strony gorąco polecamy tę książkę każdemu, kto sądzi, że nie da się już zrobić nic ciekawego i jest skazany na przeciętność i syzyfową walkę na rynku. "Fioletowa Krowa" daje nowe spojrzenie na otaczający świat. Spojrzenie, które przyda się dosłownie każdemu -- nauczycielom, studentom, politykom, lekarzom, kierowcom autobusów i piekarzom. Przede wszystkim oczywiście, przyda się wszelkiej maści marketingowcom.
Książkę "Fioletowa Krowa" Setha Godina wydało wydawnictwo OnePress. Możesz ją nabyć w księgarni internetowej Wydawnictwa, www.onepress.pl. Gorąco polecamy, bo to stuprocentowa klasyka.