Księgarnia Onepress - literatura biznesowa, książki klasy business

ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Brand Hijack, czyli marketing bez marketingu

Alex Wipperfurth w książce "Brand Hijack czyli marketing bez marketingu" (co można przetłumaczyć jako "Porwanie marki" w sensie porwania jako utraty kontroli, np. nad samolotem) pokazuje, że jest inna droga. Tę drogę przebyły takie marki jak Blair Witch Project, Red Bull, Dr. Martens, Starbucks.

Porwanie marki polega na tym, że kontrolę nad nią przekazujesz użytkownikom. To oni nadają marce znaczenie, znaczenie, które do nich przemawia. Ty zaledwie nadajesz główny kierunek, właściwy komunikat pochodzi od klientów. To oni dostosowują markę do swojego niepowtarzalnego życia. Twoją rolą jest wspomagać ich działania i wspierać w korzystaniu z marki. Buty Dr. Martens pierwotnie były zaprojektowane dla klasy robotniczej -- solidne, wytrzymałe, ale i wygodne buty do pracy związanej z długotrwałym chodzeniem. Tak też były na początku przedstawiane klientom. Strategia wzięła w łeb, gdy okazało się, że faktycznymi głównymi klientami byli członkowie subkultur młodzieżowych, buntujących się przeciw systemowi. Dr. Martens zaakceptował tę zmianę profilu marki i zaczął wspierać m.in. przez sponsoring koncertów muzycznych. Kiedy trzeba, to zareagował -- gdy buty zaczęły być kojarzone ze środowiskami neonazistowskimi, zostały całkowicie wycofane z rynku niemieckiego. Rezygnacja z kontroli nad marką nie oznacza rezygnacji z odpowiedzialności za markę.

W książce autor na wielu przykładach przedstawia proces budowania marki przy pomocy strategii porwania. Podkreśla, że łatwiej jest w ten sposób zbudować markę od podstaw niż przerabiać już istniejącą. Alex Wipperfurth wskazuje elementy wspierające budowę marki porwanej, które powinny istnieć w ramach firmy - charyzmatyczny lider, oddani pracownicy, klimat luzu, niedoskonałość, uczestnictwo w życiu klientów. Porwanie marki nie jest wskazane dla marketingowców siedzących za biurkiem. Fizyczne zetknięcie się z efektami własnych działań wywołuje ciężki szok.

Porwanie marki jest szczególnie cenną strategią w przypadku Internetu. Weźmy serwisy aukcyjne -- można na nich kupić i sprzedać dosłownie wszystko. Czy ktoś to kontroluje? Nie, to sami użytkownicy decydują, co chcą sprzedać. To prawdziwy bazar, gdzie można znaleźć zarówno skarby, jak i bezużyteczny złom. A spójrz na Amazon. Kiedyś to była największa księgarnia świata, teraz sprzedaje mnóstwo innych rzeczy. Ale nie została porwana przez użytkowników. Można tam kupić tylko to, co zostanie wystawione przez zarządzających serwisem. Odniosła sukces, bo była pierwsza, przyciągnęła klientów i utrzymuje ich. Ale nie cieszy się taką reputacją jak Allegro czy eBay. Albo dział sportu na Onecie - newsy sportowe to tylko pretekst do rozbudowanego świata komentarzy, gdzie króluje Jasiu Śmietana, Rysio z Klanu oraz Rasiak-drewniak. Podobne porwania obserwowaliśmy niedawno w przypadku Chucka Norrisa. Zadziałało? I to jeszcze jak! Lektura "Brand Hijacku" zainspiruje Cię do luzackiego budowania marki Twojego serwisu.

e-biznes.pl Mariusz Ludwiński; 16/07/06

Nektar. Twórcze paliwo wynalazczości i innowacji

(...) Autor zachęcony powodzeniem swoich poprzednich trzech książek: - "Webonomics" (1997), - "Digital Darwinism" (1999), - "The Last Lone Inventor: A Tale of Genius, Deceit, and the Birth of Television (2002) opisał "studia przypadków" z życia współczesnych wynalazców na "pełnym etacie". W swojej pracy Schwartz przypomina, że XIX wieczny model pracy we własnym warsztacie - laboratorium realizowany przez: - Thomasa Edisona, Alexandra Grahama Bella, Nikola Teslę sprawdza się współcześnie i wart jest przypomnienia jako sposób prowadzenia gospodarczej działalności.

"Nektar. Twórcze paliwo wynalazczości i innowacji." to doskonały optymistyczny poradnik spięty myślą: "Wynalazczość, forma ludzkiej twórczości w wyższym stanie skupienia, tkwi w każdym z nas!"

Podoba mi się "przewrotny przykład" autora [...]Książka to też wynalazek - musisz mieć inspirację, zbadać temat, zebrać wszystkie potrzebne materiały. Doświadczasz frustracji, przeżywasz przełomowe momenty i przez długi czas szlifujesz prwawie gotowy materiał. Książka "Nektar..." to również popularyzatorski raport programu badawczego "Lemelson - MIT". Pracę czyta się z zafascynowaniem i dlatego nie warto proponować żadnych streszczeń. Radzę książkę kupić, usiąść wygodnie i czytać!

Personel i Zarządzanie Andrzej Budzyk; 07/2006

Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Wydanie II

Książka jest poświęcona zagadnieniu funkcjonalności stron internetowych. Mówimy, że strona jest funkcjonalna, jeśli spełnia swoją rolę, tak że człowiek "z ulicy" potrafi ją obsłużyć zgodnie z zamierzeniem twórcy. Autor ujmuje tematykę z punktu widzenia specjalisty od funkcjonalności, projektanta i płacącego za witrynę oraz, co silnie podkreśla, użytkownika Internetu. Projektant znajdzie rady jak bronić się przed źle sformułowanymi wymaganiami zamawiającego; zamawiający jak testować witrynę z udziałem użytkownika. Przeczytanie tej zwięźle napisanej książki pomoże zbudować witrynę lepszą, bo nie zmuszającą użytkownika do myślenia jak poruszać się po stronie w poszukiwaniu informacji, którą chce przekazać właściciel strony. Dzięki wskazówkom autora zaprojektowana witryna będzie przejrzystsza, czytelniejsza i łatwiejsza w nawigacji.
NetWorld Piotr Kociatkiewicz; 7-8/2006

Czy Twoje dziecko jest przygotowane na spotkanie ze szkołą?

Jednym z najważniejszych momentów w życiu dziecka jest przejście z wieku przedszkolnego w zupełnie inny świat z nowymi obowiązkami. Przedszkolak, przekraczając próg pierwszej klasy, musi zetknąć się z nowym otoczeniem oraz poznać je tak, by proces asymilacji był dla niego przede wszystkim dobrą zabawą.

Książka "Czy Twoje dziecko jest przygotowane na spotkanie ze szkołą?" ma na celu pomóc rodzicom zrozumieć obawy i strach dziecka przed wstąpieniem w nową rzeczywistość i przygotować je do tak poważnej zmiany. Jej lektura będzie także pomocna w ukierunkowaniu przyszłego ucznia i co bardzo istotne -- w dobraniu właściwej dla niego szkoły.

Rodzice, dzięki tej książce nauczą się obserwować swego podopiecznego i wyciągać odpowiednie wnioski wychowawcze. Każde bowiem dziecko ma inny temperament, inne predyspozycje i sposób percepcji, dlatego tak ważne jest poznanie jego osobowości, psychiki i skłonności.

Książka ta jest przeznaczona dla rodziców, którzy starają się zrozumieć swoje dziecko, poświęcają mu wiele uwagi i tym samym wpływają na jego rozwój emocjonalny. Zawiera mnóstwo praktycznych ćwiczeń z przykładami, ciekawymi historyjkami i wskazówkami, jak postępować w konkretnych sytuacjach. Jest odpowiedzią na wiele nurtujących pytań, których unikanie mogłoby popsuć relację rodzica ze swoim wychowankiem.

Przypomina swoisty test, którego celem jest poznanie dziecięcego świata. Poprzez metaforę rejsu i podróży rodzice wspólnie z dziećmi uczą się patrzeć na ich oczami. Rodzice, dzięki praktycznym grom i ćwiczeniom poznają najpierw siebie, a następnie swoje maluchy, ich potrzeby oraz problemy. Podręcznik ten pozwoli się przekonać, czy dziecko dojrzało do zmiany w swoim życiu, jaką jest rozpoczęcie nowej szkoły i przede wszystkim, czy będzie w stanie tę zmianę zaakceptować.

Książka może okazać się bardzo pomocna także dla wychowawców przedszkolnych, którzy mają olbrzymi udział w początkowym etapie rozwojowym dzieci. Wraz z ich rodzicami wychowawcy mogą wpłynąć na psychikę przedszkolaka, wzmocnić przede wszystkim jego wiarę w siebie i co jest tego efektem -- udoskonalić sposób komunikacji z nowym otoczeniem.

Bliżej Przedszkola Aneta Korzec; 09/2006

Marketing perswazyjny. 25 niezmiennych praw skutecznej perswazji w tekstach marketingowych

Przedstawiona do recenzji praca poświęcona jest zyskującemu na popularności, a zarazem dość kontrowersyjnemu aspektowi komunikacji, a mianowicie NLP. Jest to zespół umiejętności wykorzystujących wiedzę psychologiczną, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kontekst komunikacyjny. Książka składa się z logicznie uporządkowanych i spójnych merytorycznie rozdziałów. W pierwszym autorzy dokonują prezentacji zasad funkcjonowania umysłu człowieka w kontekście NLP. W kolejnym rozdziale prezentują wybrane aspekty komunikacji interpersonalnej z uwzględnieniem wysyłanych przez człowieka komunikatów werbalnych. W ostatniej części książki, autorzy dość dużo uwagi poświęcają tekstom perswazyjnym i zasadom ich konstruowania.

W książce autorzy przedstawiają zagadnienia przez wielu utożsamiane wyłącznie z manipulacją i potępiane, przez niektórych zaś traktowane jako niezbędny element procesu komunikowania. Starają się oni wykazać, iż skuteczność słowa mówionego zależy bardziej od tego jak ludzie mówią, niż jak słuchają, co pozostaje w sprzeczności z prezentowanym poglądem m.in. przez Ralpha G. Nicholsa oraz Leonard A. Stevensa, którzy zakładali całkowicie przeciwną tezę. Aczkolwiek argumentacja P. Łabuza i M. Urbańskiego jest równie przekonująca.

Recenzowana publikacja przygotowana została na merytorycznie dobrym poziomie. Może ona stanowić bogaty zasób informacji na temat perswazji i możliwości wykorzystania umiejętności perswazyjnych w biznesie i życiu osobistym nie tylko dla laików. Autorzy publikacji wskazują możliwości jakie tkwią w każdym człowieku, a następnie pokazują jak pozyskana wiedza i umiejętności, mogą stanowić o sukcesie osobistym i szybkim rozwoju kariery zawodowej. Wskazują również, że to co może wydawać się dla wielu osób niemożliwe, tak jak sukces zawodowy, wcale nie musi pozostawać tylko w sferze marzeń.

W książce ukazano wybrane techniki komunikacji werbalnej, dzięki którym możliwe jest forsowanie swojego stanowiska, zdania oraz przekonywanie. Z uwagi na szerokie omówienie problemu perswazji dzięki publikacji możliwe jest inne spojrzenie na ukryte możliwości jakimi dysponuje każdy człowiek.

Druga część książki poświęcona jest skutecznej perswazji realizowanej z wykorzystaniem tekstu. Jest to istotne ponieważ nie tylko sposób komunikacji ma wpływ na odbiorcę (czyli komunikaty niewerbalne) ale również słowo mówione czy pisane. Ta część wyróżnia publikację od innych podobnych opracowań dostępnych na rynku. Pokazuje jak mówić, aby przekaz wysyłany z określoną intencją dokładnie tak był odebrany przez tego, do którego jest on kierowany.

Książka zapisana jest w sposób bardzo przystępny dla każdego czytelnika, nawet dla tych osób, które po raz pierwszy spotykają się z analizowaną tematyką. Ukazuje metody dzięki którym czytelnik będzie mógł wyłapywać próby manipulacji i bezwładnego wpływu na jego decyzje i działania. Znane jest powiedzenie, że warto poznać jeżyk wroga, aby z nim walczyć lub odpowiednio przygotować. Dlatego uważam, że książka stanowi nie tylko lekturę o charakterze edukacyjnym (przy czym bezwzględnie należy na nabyte umiejętności patrzeć przez pryzmat etyki), ale również jest poradnikiem samoobrony przed atakiem i działaniami, których celem miałaby być manipulacja. Autorzy nawiązują do procesu komunikacji interpersonalnej, i w tym kontekście omawiają techniki NLP jako zespół umiejętności wspomagających zmianę swojego sposobu myślenia oraz pojmowania świata, opierających się na posiadanych przez każdego człowieka zasobach.

Reasumując, oceniana książka zasługuje na jej opublikowanie. Będzie z pewnością kolejną interesującą pozycją z zakresu NLP, aczkolwiek zastosowanie zawartych w praktyce należy rozważać z uwzględnieniem zasad etyki i szacunku do odbiorców procesu komunikacji.

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania dr Dariusz Tworzydło; 29.05.2006