Recenzje
E-biznes. Nowa gospodarka
Na całość składa się VI części. Część pierwsza poświęcona jest zjawiskom ekonomicznym towarzyszącym teleinformatyce: globalizacji, eksplozji i upadkowi przedsiębiorstw typu "dotcom". W kolejnych rozdziałach autor obrazowo opisuje wykorzystanie internetu do celów marketingowych, zastanawia się dokąd ewoluuje globalny rynek pracy, przedstawia najciekawsze przedsięwzięcia e-biznesowe w Polsce i na świecie, a na koniec analizuje zjawiska cywilizacyjne ery informacji np. elektroniczną demokrację, wirtualne wojny czy ewangelizację w sieci.
"W polskiej prasie specjalistycznej termin "nowa gospodarka" traktowany jest jako synonim internetu, a w najlepszym przypadku e-handlu i spółek typu dotcom. Niezrozumienie złożoności zjawiska prowadzi do błędnych interpretacji i pochopnych analiz" - pisze Teluk.
Niezwykle interesująco przedstawione są najistotniejsze kwestie przy prowadzeniu własnego e-biznesu: jakości informacji na www, monitorowania opinii klientów pojawiających się w internecie, zarządzania zawartością serwisów internetowych. Dlatego też, pozycja może stanowić pewnego rodzaju poradnik dla przedsiębiorców, którzy muszą dostosować swoje przedsiębiorstwo do wyzwań nowej ery.
"W tej książce staram się przybliżyć czytelnikowi najważniejsze zagadnienia, które unaoczniają transformację procesów gospodarczych i społecznych w ciągu ostatnich dwóch lat. Czytelnik znajdzie tu sporą dawkę informacji dotyczących rynku polskiego, a w szczególności dane o firmach, które dobrze radzą sobie w nowej rzeczywistości gospodarczej." - pisze autor we wstępie do wydania.
Książka stanowi także kompetentny przewodnik dla wszystkich, których fascynuje wirtualna rzeczywistość. Rzeczywistość, która jest nam coraz bliższa, stając się codziennością. Czytelnik znajdzie więc dużą dawkę wiedzy na temat: e-learningu, telepracy, elektronicznego podpisu, outernetu, technologii mobilnych, GPS, VoIP.
„Chciałem, aby książka była łatwa w odbiorze nawet dla kogoś, kto styka się z tematem po raz pierwszy” - mówi Tomasz Teluk. Dlatego poszczególne rozdziały układają się w barwną mozaikę, która opisuje świat będący tuż obok nas. Dla wielu z nas rzeczywistość zmienia się zbyt szybko, by nad nią zapanować. Książka pozwala na chwilę refleksji. Wówczas będziemy znali kierunek, w którym podąża biznes, gospodarka, społeczeństwo - dodaje.
Handlowanie to gra
IT w firmie
Nietypowe przypadki Public Relations
W pierwszej części Rafał Szczepanik i Oksana Krzyżowska redefiniują zawód specjalisty PR i charakteryzują zakres jego zadań we współczesnym świecie, przypominając wypowiedź Philipa Kotlera: „Osoba zajmująca się kreowaniem wizerunku zna wszystkie zasady public relations po to, by je łamać. By być skutecznym, specjalistą ds. PR musi być bardziej kreatywnym, bardziej komunikatywnym i dużo szybszym niż konkurenci. Po prostu powinien być bardziej oryginalny i nietypowy niż jego koledzy po fachu”. Autorzy kładą duży nacisk na kreatywność postępowania, otwartość na zmiany, ciekawość świata. Nowym zagadnieniem jest wielopłaszczyznowość wizerunku, a więc identyfikowanie w oczach opinii publicznej firmy, nie tylko z branżą, w której działa, ale także z pozostałymi sferami jej działalności od wewnątrz, a więc: z wizerunkiem jej pracodawców, odpowiedzialnością społeczną, wdrażaniem nowoczesnych technologii, a nawet zarządzaniem i finansami. Autorzy zaznaczają jak ważne jest podejmowanie działań pozornie niemożliwych, gotowość podejścia do problemu odwrotnie niż nakazuje podręcznik, przytaczając kontrowersyjną receptę na sukces Peter’a Johansen’a, twórcy Martin Group: „Nie wystarczy, by menedżerowie kreujący wizerunek firmy robili dobrze rzeczy możliwe. By osiągnąć trwałą przewagę strategiczną, muszą realizować to, co jest nieosiągalne.”
Książka uczy, że okazji i szans na ciekawe przedsięwzięcia PR warto stale poszukiwać. Szybka reakcja zaś, może sprawić, że niskim kosztem osiągniemy skutki podobne, a nawet lepsze od tych, z największych i najdroższych kampanii. W ostatnim podrozdziale części pierwszej autorzy przytaczają ciekawy eksperyment, jaki zastosowali prowadząc media relations w swoich firmach Communication Partners i Training Partners, by zjednać sobie dziennikarzy. W części drugiej „Pomysły i metody” R. Szczepanik i O. Krzyżowska opisują strategie i taktyki mogące być ciekawą inspiracją dla specjalisty zmęczonego stereotypami. Tu przekonamy się o wadze plotki w pozyskiwaniu informacji o konkurencji, znajdziemy także dobre rady. Autorzy przekonują na przykład, że z informacji publicznych w dostępnych źródłach możemy dowiedzieć się więcej niż sądzimy. Szczepanik i Krzyżowska przypominają o wadze i roli wykorzystywania autorytetów w kampaniach. Radzą też, by wśród swojej załogi poszukiwać ekspertów medialnych i komunikatywnych. Znajdziemy tu zasady wykorzystania rzadkiego PR-produktowego oraz zagadnienia takie jak: patronat medialny i wizerunek firmy w Internecie. Wszystko podparte jest przykładami z doświadczeń znanych firm, doświadczeniami lepszymi lub gorszymi i złotymi zasadami skondensowanymi w podpunktach przez autorów.
W ostatniej części autorzy skupiają się na problemach i zagrożeniach, jednak nie tych, najbardziej popularnych, ale tych, o których najczęściej zapominają polscy specjaliści, na przykład planowanie sytuacji kryzysowych czy zapominanie o różnicach kulturowych. Autorzy dają także wskazówki jak unikać błędów. W rozdziale „Podnoś jakość nienamacalną” znajdziemy opracowane przez jedną z firm autorów, Training Partners, siedem najczęściej popełnianych błędów, pogarszających wizerunek firmy. W tej części także o „biznesowej poprawności politycznej” i prezentach dla dziennikarzy rozdawanych na konferencjach, czyli poruszenie problemu „korupcji czwartej władzy”. Spośród spotykanych często w przeróżnych publikacjach i artykułach, opisów sytuacji kryzysowej, Szczepanik i Krzyżowska radzą co robić w przypadku nieprzewidzianego kryzysu, formułując 5 zasad, zgodnie z którymi należy działać. Na koniec - znów o dziennikarzach, których piarowiec musi traktować jak klientów. Tym razem jednak od strony prawnej, a więc o autoryzacjach i sprostowaniach. „Nie jest to książka dla początkujących. Raczej dla tych, którzy zjedli już zęby na typowych, tradycyjnych działaniach PR, którzy mają już opanowaną wiedzę o wizerunku, a teraz chcieliby spróbować czegoś nowego - oryginalnego, odlotowego, czasem kontrowersyjnego i ryzykownego, a czasem po prostu innego niż konkurenci.” Spośród tylu branżowych publikacji dostępnych obecnie na rynku, ta obowiązkowo musi się znaleźć na półce piarowca-praktyka. Nie jest to bowiem kolejna publikacja będąca teoretycznym opisem definicji i rodzajów PR. Każdy mały podrozdział to bardzo oryginalne studium przypadku, jego ocena i komentarz. Zabawne, zadziwiające, czasem szokujące, a nawet kontrowersyjne case study wielu najbardziej znanych firm uczą i pozwalają oszczędzić koszty i uniknąć błędów. Każdy podrozdział może być nowym środkiem dla każdego specjalisty, któremu skończyły się pomysły. To wyjątkowa i wciągająca lektura. Naprawdę warto.