Theory of tourism and tourism management
- Autor:
- Tadeusz Chudoba
- Promocja Przejdź
- Wydawnictwo:
- CeDeWu
- Ocena:
- Bądź pierwszym, który oceni tę książkę
- Stron:
- 226
-
PDF
Opis książki: Theory of tourism and tourism management
This book is the first one in the world which contains anatomy of the whole tourism phenomen - a basic as well as managerial. It contains cultivating touring, organization touring, rendering services and creating material base for tourism, as well as four functionally different managerial phenomena.
This dissertation shows which elements of tourism reality decide about existence of all above mentioned tourism phenomena. In this book tourism reality's phenomena are seen from many sides: as processes, as defined elements of the tourism reality, as showing the essence of culture or artistry of tourism management, as well as the world of definitions showing the essence of the results in every element of tourism phenomena.
The main subject of dr. Tadeusz Chudoba educational activity has been anatomy of tourism phenomena, tourism marketing and tourism management. Currently he works in College of Tourism and Foreign Languages, but also in Tourism and Recreation Institute within Warsaw Marie Curie University. Living in Sweden he was lecturer in tourism marketing. He had guest lectures in four universities in the USA; Las Vegas, Niagara Falls, East Lansing and Logan as well as in Lillehammer in Norway and in Breda in the Netherlands. The Author of this book has been working as a lecturer or researcher in Tourism Institute and in several other schools of higher education since 1967. The author would appreciate your opinion about the book. If you would like to express your remarks regarding the publication or establish scientific relations please write to dr. Tadeusz Chudoba by e-mail at krzysztof-chudoba@o2.pl
Wybrane bestsellery
-
Książka "Marketing w turystyce" zawiera opis działań służących obsłudze turystów w sposób dający im maksimum pozytywnych doznań i przeżyć turystycznych.(37.40 zł najniższa cena z 30 dni)
37.40 zł
44.00 zł(-15%) -
Opracowanie to jest interesujące i pomocne zarówno dla kadry kierowniczej różnych szczebli zarządzania, jak i dla przedstawicie- li wielu dyscyplin naukowych wspomagających sprawność i skuteczność działalności kierowniczej.(45.05 zł najniższa cena z 30 dni)
45.05 zł
53.00 zł(-15%) -
Moc oddziaływania na ludzi i sytuacje Poznaj sześć najskuteczniejszych zasad wpływania na ludzi i... włącz je w swój naturalny repertuar zachowań. Naucz się błyskawicznie rozpoznawać, gdy ktoś próbuje Cię oszukać, i... subtelnie demaskuj te nieetyczne zabiegi.
Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego Zasady wywierania wpływu na ludzi. Szkoła Cialdiniego
(25.93 zł najniższa cena z 30 dni)25.93 zł
39.90 zł(-35%) -
Tę książkę możesz potraktować jako kontynuację bestsellera Strategia marki krok po kroku, czyli jak z marek małych zrobić marki wielkie. Możesz też czytać jako zupełnie oddzielną pozycję. Ten poradnik został pomyślany i napisany jako swojego rodzaju kolejny krok do sukcesu we wprowadzaniu na ryne...
Nadaj życie marce, czyli jak stworzyć skuteczną komunikację Nadaj życie marce, czyli jak stworzyć skuteczną komunikację
(38.94 zł najniższa cena z 30 dni)38.94 zł
59.90 zł(-35%) -
Klientocentryczność to strategia orientująca działania firmy na potrzeby klienta, czyli tego, kto rzeczywiście ją żywi. To jego decyzje zakupowe: kupić – nie kupić, wrócić po kolejne towary lub usługi – nie wrócić, decydują o przyszłości Twojego biznesu. W zglobalizowanym, cyfrowym św...
Tworzenie doświadczeń klientów. Wydanie II poszerzone Tworzenie doświadczeń klientów. Wydanie II poszerzone
(50.05 zł najniższa cena z 30 dni)50.05 zł
77.00 zł(-35%) -
Możesz prowadzić najciekawszego bloga na świecie. Możesz umieszczać fascynujące treści w mediach społecznościowych. Twoja marka osobista może być odpowiedzią na pytania setek, tysięcy odbiorców. Pod warunkiem że będą mieli szansę się o Tobie dowiedzieć. Poznać Twojego bloga. Trafić na Twoje wpisy...(44.85 zł najniższa cena z 30 dni)
44.85 zł
69.00 zł(-35%) -
Wiesz, czym jest TikTok? Jeśli nie, to szybko uruchom swój smartfon, ściągnij na niego tę aplikację i zacznij z niej korzystać, ponieważ - to pewne - Twoi klienci już tam są! Główną funkcjonalnością TikToka jest możliwość nagrywania i rozpowszechniania za jego pośrednictwem krótkich materiałów wi...
Skuteczny marketing na TikToku. Jak zdobyć miliony wyświetleń i tysiące obserwatorów w miesiąc (albo szybciej) Skuteczny marketing na TikToku. Jak zdobyć miliony wyświetleń i tysiące obserwatorów w miesiąc (albo szybciej)
(38.35 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
Chcesz, by Twoja marka była wielka? Chcesz, by konsumenci ją lubili, by chcieli z nią obcować i by - co tu dużo mówić - ją kupowali? W takim razie czas wziąć się do pracy i po prostu to zrobić. Wielu powie, że aby zbudować silną markę, trzeba mieć ogromny budżet. Oczywiście, z grubymi milionami w...
Strategia marki krok po kroku, czyli jak z marek małych zrobić marki wielkie Strategia marki krok po kroku, czyli jak z marek małych zrobić marki wielkie
(38.94 zł najniższa cena z 30 dni)38.94 zł
59.90 zł(-35%) -
Co działo się w Pałacu Prezydenckim, w polskich służbach i w wojsku po wybuchu wojny na Ukrainie? Czy między Andrzejem Dudą a Wołodymyrem Żełenskim była prawdziwa przyjaźń? Jak małostkowe konflikty po kilku miesiącach wspólnej gry wdarły się do wielkiej polityki i co z tego wynikło? Nieznane fakt...(31.37 zł najniższa cena z 30 dni)
31.37 zł
36.90 zł(-15%) -
Kim jest copywriter? To osoba, która pisze teksty o określonej funkcji. Najczęściej są to treści reklamowe, wizerunkowe i pozycjonujące. Copywriterzy piszą teksty ofert handlowych i na firmowe strony internetowe, tworzą scenariusze spotów radiowych i telewizyjnych, opisują produkty i usługi oraz ...(11.90 zł najniższa cena z 30 dni)
11.90 zł
39.90 zł(-70%)
Ebooka "Theory of tourism and tourism management" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Boox i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Theory of tourism and tourism management" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Theory of tourism and tourism management" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Szczegóły książki
- ISBN Ebooka:
- 978-83-794-1556-4, 9788379415564
- Data wydania ebooka:
-
2010-01-01
Data wydania ebooka często jest dniem wprowadzenia tytułu do sprzedaży i może nie być równoznaczna z datą wydania książki papierowej. Dodatkowe informacje możesz znaleźć w darmowym fragmencie. Jeśli masz wątpliwości skontaktuj się z nami sklep@onepress.pl.
- Rozmiar pliku Pdf:
- 7.5MB
- Pobierz przykładowy rozdział PDF
Spis treści książki
Chapter 1. Introductory problems 15
1.1. Introduction 15
1.2. Determination of the objective of this work 16
1.3. Need for a tourism reality theory 16
1.4. Specificity of tourism management 17
1.5. Usefulness of the different management options in tourism management 18
1.6. Literature 20
1.7. Constructional assumptions 20
PART I. ANATOMY OF THE TOURISM REALITY PHENOMENA 23
Chapter 2
Forming a basic formation of the tourism reality 25
2.1. Forming a model of tourism reality 25
2.1.1. Definitions of the terms ?system? and ?tourism reality? 25
2.1.2. Systematization of the basic tourism reality phenomena 27
2.1.3. Forming the terms creating the basic coupling formation 30
Chapter 3
Tourism reality in the shape of two formations 37
3.1. Components of the tourism reality as two formations 37
3.2. Definitions of the tourism reality as two formations 40
Chapter 4
Tourism reality as two subsystems: tourism and tourism management 45
4.1. Creating formations 45
4.2. Formulating the definitions of the above-mentioned subsystem 48
Chapter 5
Tourism in the form of two subsystems 59
5.1. Creating subsystems: tourist movement and tourist movement service 59
5.2. Formulating definitions of the tourist movement and tourist movement service 62
Chapter 6
Conclusive results of a reductive description of the basic tourism phenomena 69
6.1. Forming the four subsystems of tourism 69
a) Creating formations of cultivating touring and organization touring 69
b) Creating formations of direct and indirect tourism service 71
6.2. Formulating definitions of the four basic tourism phenomena 75
a) Definitions of cultivating touring 75
b) Definitions of organization touring 83
c) Definitions of direct tourism service 87
d) Definitions of indirect tourism service 91
e) Model of tourism as four subsystems joined together 94
Chapter 7
Separating subsystems directing and steering tourism 97
7.1. Separating the basic kinds of tourism management 97
7.2. Creating formations of tourism management 99
7.2.1. Main requirements necessary for the functioning of the social formation of tourism management 99
7.2.2. Character of relations which occur in tourism management between the elements of social formations 101
7.2.3 Defining the means of managerial activity 103
7.3. Definitions of the tourism management subsystems 103
Chapter 8
Separating four subsystems of tourism managment 109
8.1. Lower level tourism management 109
8.2. Middle level tourism management 114
8.3. Strategic management in tourism 117
8.4. State-controlled tourism management 122
8.5. Characteristics of the specificities and cognitive values of the previously distinguished groups of definitions 126
8.5.1. Differences in the character of the formulated definitions 126
8.5.2. Structure of the definitions drawings 127
8.5.3. Cognitive values of the formulated definitions 128
8.5.4. Institutions managing touring 128
8.6. Four directions of tourism management as one system 129
8.7. Direct results of this work 129
Chapter 9
Tourism reality in the light of the general tourism theory 131
9.1. Different degrees of the generality and minuteness when viewing the phenomena of the tourism reality 131
9.2. Value of the tourism reality seen from the different degree of totality versus minuteness 132
9.2.1. Tourism reality as one organizational-functional system 132
9.2.2. Tourism reality as a complex of two subsystems ? tourism and tourism management 133
9.2.3. Tourism reality as consisting of two basic and two managerial subsystems 134
9.2.4. Tourism reality as a complex of eight subsystems ? four basic tourism activities and four basic directions of tourism management 134
9.3. Different faces of the world of the tourism reality phenomena 135
9.3.1. Values of the structural point of view 135
9.3.2. Anatomy of the tourism system phenomena 135
9.3.3. Functional point of view 136
9.4. Components of the world of the tourism reality 137
9.5. Functional typology of the elements of the tourism reality 137
9.6. Basic types of the tourism system phenomena 138
9.7. Internal structure of the tourism reality phenomena 139
PART II. MANAGERIAL PROCESS IN TOURISM 141
Chapter 10
Forming the organizational structure of the tourism management system 143
10.1. Current developing stage of the tourism managerial structure 143
10.2. Basis of the specifics of the regional structures of POT 144
10.3. Typology of the route organizational tourism structures 145
10.4. Regional structure of tourism service organization 145
10.5. Autonomous aims of the regional tourism organizations 146
10.6. Probable expected results from the fact of the existence of a regional tourism organizational structure 146
10.7. Existence of organizational culture in an organization within a tourism structure 146
Chapter 11
Needs and motives of cultivating touring as the bisis for drafting the social aims of tourism management 149
11.1. Needs, wants and motives 149
11.2. Needs and conditions for fulfilling tourists needs 152
11.3. Basis for typology of the main components of a complementary tourism market 153
Chapter 12
Social aims of tourism management 155
12.1 Place of the idea of forming and functioning of the complementary tourism market in the substantiation of the social aims of tourism management 156
12.2. Notion of the complementary tourism market 156
12.3. Relativity of the notion of the complementary tourism market 158
12.4. Aim or complex of basic aims of the tourism management 159
12.5. Secondary aims of tourism management 161
12.6. Managerial aims directed towards means or resources 161
Chapter 13
Conditions for the effective and efficient running of the managerial process 163
13.1. Introduction 163
13.2. Basics for the consideration of tourism management 163
Chapter 14
Tourism and tourism management 165
14.1. Introduction 165
14.2. Substantiation of the degree of meaning of directions of tourism management 166
14.3. Subject of tourism management 167
Chapter 15
Higher level tourism mangement 169
15.1. Basic directions of strategic tourism management 169
15.2. One or many aims of strategic tourism management 169
15.3. Strategy of forming a complementary tourism market 170
15.4. Definition of the premises for formulating strategic plans for forming a complementary tourism market 171
15.5. Strategic management to form demand for attendance in tourist excursions 172
15.6. Cadre strategic management 173
15.6.1. Basis for a rational cadre policy 174
15.6.2. Different methods to obtain the necessary cadre 174
15.7. Strategic management in services 175
15.8. Strategies creating conditions for functioning of a complementary tourism market 175
15.9. Place of strategic control in tourism management 176
15.10. Strategic financial management 176
Chapter 16
State-controlled tourism management 177
16.1. Tourism development supported by the highest state and government institutions 177
16.2. Policy of the state or self-government administrative bodies 178
Chapter 17
Middle level tourism managment 179
17.1. Harmonisation of functionality of a local complementary tourism market 179
17.2. Supporting the activity directed towards the growth of the assortment and quality of the services provided 180
17.3. Activities supporting the efficient and effective process of harmonization of a functioning of a complementary tourism market 180
Chapter 18
Lower level tourism management 181
18.1. Specifics of lower level management 181
18.2. Lower level tourism management in providing services 182
18.3. Structure of the process of providing services 182
18.4. Core product of the basic kinds of services 183
18.5. Services connected with business journeys 184
18.6. Lower level management with reference to travel agency companies 184
Chapter 19
Summarising the results of the considerations 187
PART III. ACTIVITY PROMOTING TOURISM MANAGEMENT 191
Introduction 192
Chapter 20
Model of knowledge about the tourism system, the base for builing a thesaurus of the tourism data bank 193
20.1. Need for knowledge about the tourism system phenomena 193
20.2. Notion of knowledge about the tourism system as the basis for building a thesaurus of the tourism data bank 193
20.3. Assumptions laying the foundations for constructing a thesaurus of the tourism data bank system 194
20.4. Knowledge about cultivating touring 195
20.5. Knowledge about touring organization 196
20.6. Knowledge about direct tourism service 197
20.7. Knowledge about indirect tourism service 197
20.8. Knowledge about lower level tourism management 197
20.9. Knowledge about middle level tourism management 198
20.10. Knowledge about higher level tourism management 198
20.11. Knowledge about state level tourism management 198
20.12. Summarising 199
Chapter 21
Method of identifying the main scientific disciplines for tourism system 201
21.1. Introduction 201
21.2. Two points of view regarding the meaning of sciences connected with the tourism system knowledge 201
21.3. Science or knowledge about tourism basic phenomena 202
21.4. Disciplines connected with tourism management 204
Chapter 22
Qualification model of the managerial cadre in tourism 205
22.1. Basic components of the model of cadre qualifications 205
22.2. Place of cadre typology in research of the level of qualification 206
22.3. Place of personality values in the model of the cadre qualification 207
22.4. Knowledge about lower level tourism management 207
22.5. Knowledge about higher managerial levels of the tourism reality 208
22.6. Specialist knowledge about tourism management 208
22.7. Model of the lower level tourism management cadre 209
22.8. Cadres of indirect tourism leading 210
22.9. Model of the cadre qualification of strategic tourism management 210
22.10. Model of the cadre qualification of oblique tourism management 211
Chapter 23
Necessary research directions and the method of identifying the tourism potential 213
23.1. Specific versions of forming tourist regional physical plans 213
VOCABULARY OF THE NOTIONS USED IN THE BOOK 215
CeDeWu - inne książki
-
Książka jest dziełem znanej na rynku księgarskim spółki autorskiej, której ambicją jest przybliżanie dziejów gospodarczych Polski w sposób budzący zainteresowanie nie tylko wąskiej grupy specjalistów, ale także szerszego grona czytelników...
Dlaczego nie jesteśmy bogaci? Dystans gospodarki polskiej do zchodnioeuropejskiej. Wydanie II Dlaczego nie jesteśmy bogaci? Dystans gospodarki polskiej do zchodnioeuropejskiej. Wydanie II
(39.95 zł najniższa cena z 30 dni)39.95 zł
47.00 zł(-15%) -
Publikacja to zbiór opracowań na temat aktualnych, ważnych problemów prawnych występujących na rynku energii.(46.75 zł najniższa cena z 30 dni)
46.75 zł
55.00 zł(-15%) -
Przedstawione w nim rozważania mają na celu podjęcie dyskusji na temat aktualnych problemów z zakresu rachunkowości i bankowości.
Rachunkowość i bankowość XXI wieku. Zainteresowania młodego pokolenia. Tom 6 Rachunkowość i bankowość XXI wieku. Zainteresowania młodego pokolenia. Tom 6
(45.05 zł najniższa cena z 30 dni)45.05 zł
53.00 zł(-15%) -
During its entire history, the world has never changed as quickly as it is today. Customers' expectations, as well as widely understood conditions of doing business, are changing continuously.
The Concept of a Comprehensive Approach to Knowledge Management in the Organization The Concept of a Comprehensive Approach to Knowledge Management in the Organization
(65.45 zł najniższa cena z 30 dni)65.45 zł
77.00 zł(-15%) -
Koniec roku to czas, w którym porządkujemy i podsumowujemy cały rok. Bank Spółdzielczy należy do instytucji finansowych, które zgodnie z ustawą o rachunkowości sporządzają roczne sprawozdanie finansowe.(84.15 zł najniższa cena z 30 dni)
84.15 zł
99.00 zł(-15%) -
Zarówno w teorii, jak i w praktyce funkcjonuje przekonanie, iż marketing jest tą dziedziną działalności, której efekty najtrudniej jest zmierzyć, a co za tym idzie, niezwykle trudno udowodnić jest zyskowność działań podejmowanych w tym zakresie.(43.35 zł najniższa cena z 30 dni)
43.35 zł
51.00 zł(-15%) -
In this research work, Author focus on the analysis of the trade relationships between European Union and People Republic China.
European Union - China. Trade Relationships. In the 70 years of born anniversary and 47 years of scientific work European Union - China. Trade Relationships. In the 70 years of born anniversary and 47 years of scientific work
(91.56 zł najniższa cena z 30 dni)91.80 zł
108.00 zł(-15%) -
Niniejsza publikacja omawia zasady prawidłowego gospodarowania składnikami majątku w jednostce budżetowej wraz z kompletną dokumentacją.
Gospodarka majątkiem jednostki budżetowej. Wydanie II Gospodarka majątkiem jednostki budżetowej. Wydanie II
(83.30 zł najniższa cena z 30 dni)83.30 zł
98.00 zł(-15%) -
otrzeba sprawowania nadzoru nad przedsiębiorstwem wynika z konfliktu interesów między uczestnikami struktury korporacyjnej, mającego swoje korzenie w oddzieleniu własności spółki od zarządzania nią.
Kompendium wiedzy o nadzorze i kontroli nad przedsiębiorstwem (wyd. II) Kompendium wiedzy o nadzorze i kontroli nad przedsiębiorstwem (wyd. II)
(72.25 zł najniższa cena z 30 dni)72.25 zł
85.00 zł(-15%) -
W książce w sposób syntetyczny zaprezentowano istotę mikrofinansów oraz współczesne problemy stojące przed instytucjami mikrofinansowymi na świecie, w Europie oraz w Polsce.
Mikrofinanse w ograniczaniu niedoskonałości rynków kredytowych. Wydanie II Mikrofinanse w ograniczaniu niedoskonałości rynków kredytowych. Wydanie II
(64.60 zł najniższa cena z 30 dni)64.60 zł
76.00 zł(-15%)
Dzieki opcji "Druk na żądanie" do sprzedaży wracają tytuły Grupy Helion, które cieszyły sie dużym zainteresowaniem, a których nakład został wyprzedany.
Dla naszych Czytelników wydrukowaliśmy dodatkową pulę egzemplarzy w technice druku cyfrowego.
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Druk na żądanie":
- usługa obejmuje tylko widoczną poniżej listę tytułów, którą na bieżąco aktualizujemy;
- cena książki może być wyższa od początkowej ceny detalicznej, co jest spowodowane kosztami druku cyfrowego (wyższymi niż koszty tradycyjnego druku offsetowego). Obowiązująca cena jest zawsze podawana na stronie WWW książki;
- zawartość książki wraz z dodatkami (płyta CD, DVD) odpowiada jej pierwotnemu wydaniu i jest w pełni komplementarna;
- usługa nie obejmuje książek w kolorze.
W przypadku usługi "Druk na żądanie" termin dostarczenia przesyłki może obejmować także czas potrzebny na dodruk (do 10 dni roboczych)
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.
Książka, którą chcesz zamówić pochodzi z końcówki nakładu. Oznacza to, że mogą się pojawić drobne defekty (otarcia, rysy, zagięcia).
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Końcówka nakładu":
- usługa obejmuje tylko książki oznaczone tagiem "Końcówka nakładu";
- wady o których mowa powyżej nie podlegają reklamacji;
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.
Książka drukowana


Oceny i opinie klientów: Theory of tourism and tourism management Tadeusz Chudoba (0)
Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.