ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Różnorodne. O prawdziwym wizerunku kobiet nie tylko w marketingu

Jestem kobietą. Jestem marketerką. Jestem partnerką, przyjaciółką i córką. Jestem nieznajomą w tramwaju, przechodniem na ulicy i nieistotną częścią krajobrazu. Jestem kobietą i bywam oceniana. Na ulicy słyszę zaczepne komentarze od nieznajomych mężczyzn. Brak mi pewności siebie, a wystąpienia publiczne przez wiele lat zostawiałam moim kolegom z pracy. Nalegałam, byśmy do działu zatrudnili chłopaka, bo lepiej wypadałby na spotkaniach. Na studiach magisterskich musiałam uczestniczyć w zajęciach, na których wykładowca na każdych zajęciach obrażał kobiety. Przykład jego monologu: “Jak mężczyźni kupują pralkę? Sprawdzają parametry techniczne, jakość i wykonanie. A co jest ważne dla kobiet? To, czy paznokcie zmieszczą się im do szufladki na proszek!”. Na porządku dziennym było podkreślanie, jak to mężczyźni podchodzą do zakupów zadaniowo (wchodzą, biorą i wychodzą), a kobieta chodzi do galerii, bo nie ma co robić. Mogłabym wymieniać tego więcej. Najważniejsze, jest to, że mamy 2024 rok, a my, kobiety, nadal czujemy się niepewne, niedoceniane i często - nie tylko w świecie marketingu - lekceważone i niewidoczne. Sporo książek marketingowych przewinęło się przez moje ręce. Jedne zapamiętałam bardziej, inne mniej, ale ta… ta zostanie ze mną na długo, bo dawno nie miałam w rękach takiej konkretnej, sensownej i napakowanej wiedzą książki. 200 stron, a na każdej z nich znajdziecie coś, co Was zadziwi, zszokuje, zasmuci i wkui (tak było w moim przypadku, to nie była irytacja ani złość, a czyste wkuenie). Czytając ją, co chwilę biegałam do partnera, by przeczytać mu fragmenty książki. Nie było tam ani jednego zbędnego zdania. Teraz konkrety: O czym jest ta książka? O stereotypach dotyczących kobiet i o tym, że nadal często im ulegamy. O tym, że świat, w którym żyjemy, jest tworzony przez mężczyzn i dla mężczyzn. O konsekwencjach, jakie za tym idą. O nieprawdziwych, stale powtarzanych schematach, takich jak: niebieska krew menstruacyjna, naiwne księżniczki Disneya, wiecznie chore babcie i kobiety, które stale zajmują się domem i dziećmi. O tym, że my, kobiety, zarabiamy mniej. Pracujemy więcej. Mamy mniej czasu dla siebie. O niesprawiedliwościach, ale nie tylko w reklamie. Co o niej myślę? Myślę, że powinnaś bądź powinieneś ją przeczytać. Serio. Zajmie Ci to dwie godziny, a wiedza dzięki niej zdobyta będzie znacznie cenniejsza, niż godziny spędzone na wykładach czy kursach. To życiowa, konkretna, pełna danych i badań pozycja, która pokazuje, że mimo roku 2024 i wieeeelu zmian poglądowych, które już się w świecie dokonały, to nadal trzeba dużo pracować nad tym, by polepszyć wizerunek kobiet w przekazach reklamowych. By polepszyć wizerunek kobiet w naszych własnych głowach. Znajdziesz tam przykłady kampanii wielu marek, które zwróciły uwagę na ten problem, odnośniki do innych książek, nawiązania do starożytności, innych religii - znajdziesz tam pełen przekrój wiedzy, który wyczerpuje temat (w 200 stronach, przypominam). Za kilka dni Międzynarodowy Dzień Kobiet i z tej okazji życzę Wam, drogie Kobiety, byście chciały więcej, miały więcej i robiły mniej, ale za więcej pieniędzy i uznania. By żaden facet nigdy nie stawał na Waszej drodze, byście wyciągały łapki po to, co Wasze i nigdy nie obawiały się tego, co ktoś może o Was pomyśleć. Byście przede wszystkim dbały o siebie, myślały o sobie i mówiły o sobie dobrze. Byście zawsze były ukochane i szczęśliwe. A ja, skromnie życzę sobie (i autorce), by tę książkę przeczytało jak najwięcej osób, bo naprawdę, naprawdę jest to książka warta przeczytania. 

Ciambellaczyta Schabowska Izabela

Kreatywność na 33 sposoby. Odkryj swój twórczy potencjał

Współczesne czasy stanowią pochwałę dla kreatywności. Kreatywne jest już wszystko, począwszy od zabawek po artykuły biurowe. Kreatywność ma wzięcie, jest na nią zapotrzebowanie, tyle tylko, że cały system w którym funkcjonujemy robi wszystko, by tę kreatywność zabić. Począwszy od wczesnych etapów nauki dzieci uczone są zachowania się zgodnie z przyjętymi wzorcami i uczenia się zgodnie z kluczem odpowiedzi. Każda odpowiedź wykraczająca poza przyjęty wzorzec, jest zła. To tylko przykład w morzu innych zachowań i reguł, w których wzrastamy, a które ograniczają naszą kreatywność. Nie bez znaczenia jest też rozwój technologiczny - wytwory już nie powstają z nudy, tą bowiem zabija Internet, po który sięgamy w każdej niemal sytuacji. Przestajemy inspirować się obserwacją otoczenia, zachowaniami ludzi, bo przecież ktoś właśnie dodał post w mediach społecznościowych… Czy zatem można w jakiś sposób rozbudzić swoją kreatywność? Czy można odkryć swój potencjał? Czy można zacząć tworzyć, wymyślać kreatywne rozwiązania złożonych (albo nawet prostych) problemów? Okazuje się że tak, a przeczytamy o tym w książce „Kreatywność na 33 sposoby. Odkryj swój twórczy potencjał”. Krzysztof J.Szmidt stworzył poradnik, który - poza wiedzą teoretyczną z zakresu kreatywności oraz twórczości - dostarcza nam przede wszystkim wskazówek, jak tę kreatywność rozbudzać w sobie każdego dnia. Lektura ma zatem wymiar praktyczny, a wdrożenie tych porad w życie, wykonanie poleconych przez autora ćwiczeń może sprawić, że zaczniemy wykorzystywać w pełni nasze możliwości. Lektura adresowana jest przede wszystkim do osób, które kształcą się w dziedzinach związanych z kreatywnością, choć jestem przekonana, że tak naprawdę każdy skorzysta z zawartej tu wiedzy. Pod warunkiem oczywiście, że nie skończy się na zapoznaniu z książką, a na czynnym wykorzystywaniu rad i kierowaniu się zamieszczonymi wskazówkami. Książka - jak wskazuje tytuł - składa się z trzydziestu trzech krótkich rozdziałów, gdzie wiedza merytoryczna przeplata się z praktyką. Autor w tych rozdziałach zawarł sposoby na rozwijanie kreatywności i uprawianie twórczego życia, choć tak naprawdę, tych sposobów można by wymienić o wiele więcej. Te jednak wydają się najważniejsze, a przy tym każdy może z nich skorzystać. Każdy rozdział zakończony jest blokiem „Próby”, w którym zamieszczone są zadania do wykonania. Ta praca domowa służy doświadczeniu tego, o czym czytamy w danym rozdziale. Już sama obserwacja, zastanowienie się nad pewnymi kwestiami otwierają nasz umysł na nowe możliwości i pozwalają tworzyć nowe połączenia neuronalne. Autor nazywa je nawet treningiem kreatywności i nie ma w tym określeniu przesady. Dodatkowo w książce znajdziemy przykłady „z życia wzięte”, czyli sylwetki kreatywnych osób, które w niecodzienny sposób działają, rozwiązują problemy, tworzą, przy okazji mogąc zainspirować innych. To ludzie, których nazwisk nie znajdziemy możne na pierwszych stronach gazet, ale dzięki temu wydaje się ich dzielić od nas mniejszy dystans, a przez to i my nabieramy przekonania, że kreatywne życie jest możliwe również w naszym wykonaniu. Uzupełnieniem lektury są również zdjęcia, mniej lub bardziej związane z tekstem, które na różne sposoby na nas oddziałują, albo ilustrując dany fragment, albo przykuwając nasz wzrok jakimś elementem czy tematem. Poradnik, inaczej niż większość dostępnych na rynku, nie obiecuje nam, że w tydzień staniemy się bardziej kreatywni i dzięki temu odniesiemy sukces. Przede wszystkim pozwala nam dokładnie zrozumieć, czym jest kreatywność i co może ją ograniczać. Podsuwa nam sposoby na rozwijanie tej kreatywności, daje zgodę (a nawet zachęca do tego) na twórcze wyprawy naszego umysły. A wszystko po to, byśmy nie zmienili się w maszyny działające według schematu. Wpuśćmy zatem kreatywność do naszego życia!

QulturaSlowa Justyna Gul

Alfabet empatii. Żyj w zgodzie ze sobą i innymi. Porozumienie bez przemocy w praktyce. Wydanie 2

Szukając lektury obowiązkowej dla każdego, kto chce świadomie i bezprzemocowo się komunikować, a także w ten sam sposób budować relacje, traficie na "Alfabet empatii" i niech Was nie zwiedzenie tytuł. Bo można pomyśleć, że to książeczka z literkami, słowniczkiem i wyjaśnieniami, a jest w niej znacznie więcej. Stanowczo więcej. Porozumienie bez przemocy powinno być oddzielnym przedmiotem w szkołach. Obowiązkowym szkoleniem w każdej firmie. Powinno być wzorcem z Sevre na to, jak powinniśmy być wobec innych i siebie. A w tej książce dowiemy się przystępny sposób, jak ten sposób komunikacji wcielić w życie. Okraszone to wszystko jest przykładami, pytaniami do refleksji i podane z niezwykłą lekkością języka. By nasze głowy, nie musiały tak "przemocowo" wysilać się nad tekstem. A w ramach inspiracji nagrałam przedostatni odcinek Wysokowrażliwego Podcastu właśnie z fragmentem tej książki. Gorąco polecam.

Wysokowrażliwy PODCAST Leduchowska Małgorzata

Naucz się nauczania. Praktyczne wykorzystanie osiągnięć neurobiologii

Książka "Naucz się nauczania: Wykorzystanie neurobiologii w praktyce" autorstwa Oakley, Rogowsky i Sejnowskiego to niezwykle cenny przewodnik dla nauczycieli pragnących doskonalić swoje metody dydaktyczne. Zamiast trzymać się sztywnych schematów, autorzy korzystają z najnowszych osiągnięć neurobiologii, aby przedstawić praktyczne podejście do procesu nauczania. Omawiając procesy zachodzące w mózgu podczas nauki oraz czynniki wpływające na skuteczne zapamiętywanie informacji, książka oferuje także różnorodne techniki wspierające trwałe zapamiętywanie materiału. Szczególnie wartościowe są porady dotyczące radzenia sobie z wyzwaniami, takimi jak prokrastynacja uczniów czy utrzymanie motywacji, szczególnie w dobie nauki online.

Tik tok Kołodziej Karolina

TurboStrategia. 21 pewnych dróg do błyskawicznego wzrostu zysków

Brian Tracy.. Myślę, że większość osób, które w jakikolwiek sposób interesują się rozwojem osobistym, biznesem, psychologią sukcesu czy po prostu motywacją kojarzy dobrze to imię i nazwisko. Czytałam już wiele książek tego właśnie autora, więc dobrze wiedziałam czego się spodziewać - solidnej, dobrze przyswajalnej wiedzy. Brian ma naturalny dar dzielenia się nią z nami i to w tak konkretny sposób, że każdy jest w stanie ją zrozumieć, wynieść z niej jak najwięcej. I nie pomyliłam się. Książka "Turbostrategia. 21 pewnych dróg do błyskawicznego wzrostu zysków" B. Tracy wyd.onepress należy do zaszczytnego grona książek, które po prostu warto przeczytać, jeśli oczywiście interesuje Was temat biznesu, wzrostu firmy, marketingu. Autor przekazuje czytelnikowi 21 ważnych lekcji - prostych, łatwych w zrozumieniu. Dzięki lepszemu planowaniu, działaniom marketingowym, sprzedażowym możesz osiągać lepsze wyniki, a co za tym idzie - Twoja firma będzie mogła osiągać większe zyski. Każdy rozdział oprócz narzędzi, które oferuje autor zawiera szereg pytań, dzięki którym przy odrobinie wysiłku, pracy, jesteś w stanie wyciągnąć właściwe wnioski - logicznym jest, że samo przeczytanie książki nic nie da, trzeba z nią pracować, podjąć jakikolwiek wysiłek w to, by było lepiej.

roksana.nowinska Nowińska Roksana