ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Fioletowa Krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny

Seth Godin - specjalista od marketingu, biznesmen, wykładowca, współwłaściciel pisma Company i autor kilku światowych bestsellerów - najnowszą książkę rozpoczyna od anegdoty. W czasie wakacyjnej podróży po Francji, jego początkowe zauroczenie setkami krów, pasących się przy autostradzie, nadzwyczaj szybko wygasło.
Kolejne stada wyglądały tak samo jak poprzednie i to, co wcześniej tak zachwycało, nagle stało się pospolite, nawet gorzej - stało się wręcz nudne - zauważył.

Potem przyszła kolej na pytania. Jak zdobyć klienta w uporządkowanym, ale i monotonnym przez to świecie poprawnie przygotowanych produktów ("nudnych krów")? Jak w czasach, w których stary przekaz marketingowy nie jest już skuteczny, dotrzeć do konsumenta? Jak wyhodować "fioletową krowę", produkt odmienny, oryginalny i zarazem fenomenalny, wyróżniający się spośród innych towarów, na które i tak już nikt nie ma czasu, ochoty albo pieniędzy?

Najbardziej atrakcyjne w książce Godlina są przykłady. Dowiadujemy się, dlaczego najlepszy chleb na świecie wypieka Francuz Lionel Poilane, w jaki przemyślany sposób firma Dutch Boy wstrząsnęła branżą farb i skąd się biorą problemy producentów telefonów komórkowych. Imponująco wygląda lista firm potrafiących kreować "fioletowe krowy": JetBlue, Starbucks, Hasbro, Poland Spring to tylko początek. Przewaga tych przedsiębiorstw nad konkurencją bierze się ze stosowanej przez nie odmiennej koncepcji marketingu.
Nowatorzy traktują swoje zadanie jako proces - z różną uwagą biorą udział w opracowaniu produktu, jego projektowaniu oraz późniejszej sztuce tworzenia; kształtują politykę cenową, a także wybierają technikę sprzedaży, słowem - zachowują się jak doświadczeni hodowcy.

Niektóre tezy Setha Godina czytelnikowi w Polsce wydadzą się kontrowersyjne. Czy aby na pewno żyjemy już w erze postkonsumpcyjnej, mamy wszystko, czego potrzebujemy, a jedynie brak czasu nie pozwala nam na korzystanie z obfitej oferty towarów? Czy reklama telewizyjna rzeczywiście przestała być skuteczna? Różnice w postrzeganiu otaczającego nas świata nie zmieniają faktu, że lekturę "Fioletowej krowy" z całą odpowiedzialnością można polecić każdemu. Łącznie z tymi, którzy dadzą się pokroić w obronie opinii, że najlepszy chleb i tak pochodzi z Nałęczowa, o czym jednak autor amerykańskich bestsellerów nie musi przecież wiedzieć (najlepszy chleb pieką Garbolewscy w Radzyminie - przyp. red. naczelnego).

Manager Magazin Czesław Apiecionek; 10/2005

Public Relations w Internecie

Internet jest przełomowym zjawiskiem komunikacyjnym, technologicznym oraz cywilizacyjnym. Dzięki niemu mamy powszechny dostęp do zasobów wiedzy i informacji, które możemy błyskawicznie przekazywać i aktualizować. Dzięki swojej dostępności i rozpowszechnieniu Internet stał się głównym narzędziem przesyłu informacji. Jak podkreśla autor książki we wstępie -- takich możliwości nie zaoferowało dotąd żadne inne medium. Internet wymusza nowe przedsięwzięcia w biznesie, które są podstawą sukcesu. Ci, którzy potrafią odpowiednio wykorzystać jego możliwości, szybko zyskują przewagę na tymi, którzy nie dostrzegają jego potencjału. A w świecie biznesu dobra komunikacja zawsze odgrywała ważną rolę.

Książka ta jest skierowana do wszystkich osób, które chcą wykorzystać Internet do stworzenia wizerunku nowoczesnej firmy. Autor przedstawia na przykładach zasady publikowania (na stronach www, na grupach dyskusyjnych czy w internetowych biurach prasowych) informacji o firmie i jej działaniach. W kolejnych rozdziałach analizuje, czym jest witryna jako narzędzie e-PR, jaką rolę odgrywa internetowe biuro prasowe; wyjaśnia, jak ustrzec się przed kryzysem w firmie, monitorować media, jak pracować z grupami dyskusyjnymi. Rozważa także, dlaczego e-maile mogą być nadzieją marketingu. Publikacja zawiera także bardzo interesujące załączniki i słownik pojęć oraz skorowidz.

Książka podchodzi do problemu niezwykle kompetentnie, zwięzłe komentarze, rzetelny przekaz informacji… a przy tym wszystkim jest wyczerpująca i napisana świetnym językiem. Godna polecenia amatorom PR i branżowcom.

Magazyn Literacki Książki ost; 09/2005

Prawo w sieci. Zarys regulacji internetu

Internet bywa czasem postrzegany jako medium pozbawione kontroli i oferujące bezgraniczną wolność, zarówno w zakresie wypowiedzi, jak i podejmowanych działań. Sprzyja temu fakt, że organy ustawodawcze wielu państw często nie nadążają z tworzeniem stosownych regulacji prawnych związanych z internetem. O tym, jak złożone są problemy prawne dotyczące sieci, możemy przekonać się sięgając po publikację "Prawo w sieci. Zarys regulacji internetu". Stanowi ona zbiór felietonów publikowanych przez Piotra Waglowskiego na łamach serwisu internetowego, prowadzonego przez niego od 1997 roku.
Autor w przystępny sposób przybliża liczne spory sądowe oraz interpretacje przepisów prawnych związanych z internetem. Omawiane zagadnienia obejmują m.in. działalność sklepów internetowych, problematykę własności intelektualnej, zagrożenia czyhające w sieci oraz historię regulacji prawnych w Polsce i na świecie. Publikacja w istotny sposób przyczynia się do obalenia mitu o bezkarności w sieci. Pomówienia, rozsyłanie spamu czy też wysyłanie pogróżek za pośrednictwem sieci to tylko przykłady działań, które mogą zakończyć się wyrokiem skazującym. Prawne aspekty sieci wiążą się jednak nie tylko z przestępstwami, lecz również m.in. z ochroną konsumentów w relacji z handlowcami prowadzącymi działalność w internecie. Czynnik ten stanowi dodatkową zachętę do lektury prezentowanej publikacji, dzięki której mamy okazję zwiększyć świadomość znaczenia i skutków działań podejmowanych przez nas w sieci.
Magazyn Internet KK; 09/2005

Jak napisać plan marketingowy

Książka Johna Westwooda to praktyczny przewodnik zarówno dla tych którzy stawiają pierwsze kroki w marketingu, jak i dla tych‚ którzy chcą usystematyzować wiedzę‚ bądź nadać umiejętnościom teoretyczne podstawy. Z poszczególnych rozdziałów książki czytelnik dowie się: czym w ogóle jest marketing i planowanie‚ jak przeprowadzić badania rynku‚ ustalić cele i strategię cenową, jak przygotować plan dystrybucji‚ promocji i reklamy‚ budżet‚ oszacować koszty -- jednym słowem wszystko, co niezbędne, by skutecznie sprzedać dany produkt. Niewątpliwą i nieocenioną zaletą publikacji jest przedstawianie poszczególnych zagadnień na przykładzie planu marketingowego fikcyjnej firmy -- Wytwórni Armatury Przemysłowej; dzięki przykładom bowiem łatwiej zrozumieć teorię‚ łatwiej również stworzyć swój własny plan. Nauce sprzyja przejrzysty układ publikacji‚ czytelne tabele i wykresy. Całość uzupełniono o przydatny polsko-angielsko-niemiecki słowniczek wyrazów niezbędnych przy pisaniu planu marketingowego.
Magazyn Literacki Książki al; 08/2005

Strategia zrównoważonego wzrostu dla Twojej firmy. Część II: Globalna ekspansja i nowe modele działalności

Ostatnie dekady‚ zmieniając reguły gry rynkowej‚ udowodniły że nie wystarczy już proste powiększanie zdolności produkcyjnych. Należy szukać innowacyjnych rozwiązań i zaangażować do tego cały potencjał. Firma jednak nie musi zabiegać o wzrost i realizację wszystkich pomysłów za wszelką cenę. Ta książka nie promuje brawury ani pokazowych wyczynów w zarządzaniu‚ ale konsekwentne planowanie i realizowanie strategii wzrostu przedsiębiorstwa wchodzącego w nowe obszary działalności. Czym i kiedy się kierować przy ważnych wyborach? Jakie są cechy i źródła najtrwalszych strategii wzrostu w nowych obszarach działalności? Jakie są najważniejsze czynniki pobudzające i hamujące wzrost w nowych obszarach? Autor udziela odpowiedzi na wiele istotnych pytań i mówi: ekspansja nie jest kwestią wyboru -- to konieczność.
Magazyn Literacki Książki jpmr; 08/2005