Recenzje
Fioletowa Krowa. Zmień się i bądź rozpoznawalny
Kolejne stada wyglądały tak samo jak poprzednie i to, co wcześniej tak zachwycało, nagle stało się pospolite, nawet gorzej - stało się wręcz nudne - zauważył.
Potem przyszła kolej na pytania. Jak zdobyć klienta w uporządkowanym, ale i monotonnym przez to świecie poprawnie przygotowanych produktów ("nudnych krów")? Jak w czasach, w których stary przekaz marketingowy nie jest już skuteczny, dotrzeć do konsumenta? Jak wyhodować "fioletową krowę", produkt odmienny, oryginalny i zarazem fenomenalny, wyróżniający się spośród innych towarów, na które i tak już nikt nie ma czasu, ochoty albo pieniędzy?
Najbardziej atrakcyjne w książce Godlina są przykłady. Dowiadujemy się, dlaczego najlepszy chleb na świecie wypieka Francuz Lionel Poilane, w jaki przemyślany sposób firma Dutch Boy wstrząsnęła branżą farb i skąd się biorą problemy producentów telefonów komórkowych. Imponująco wygląda lista firm potrafiących kreować "fioletowe krowy": JetBlue, Starbucks, Hasbro, Poland Spring to tylko początek. Przewaga tych przedsiębiorstw nad konkurencją bierze się ze stosowanej przez nie odmiennej koncepcji marketingu.
Nowatorzy traktują swoje zadanie jako proces - z różną uwagą biorą udział w opracowaniu produktu, jego projektowaniu oraz późniejszej sztuce tworzenia; kształtują politykę cenową, a także wybierają technikę sprzedaży, słowem - zachowują się jak doświadczeni hodowcy.
Niektóre tezy Setha Godina czytelnikowi w Polsce wydadzą się kontrowersyjne. Czy aby na pewno żyjemy już w erze postkonsumpcyjnej, mamy wszystko, czego potrzebujemy, a jedynie brak czasu nie pozwala nam na korzystanie z obfitej oferty towarów? Czy reklama telewizyjna rzeczywiście przestała być skuteczna? Różnice w postrzeganiu otaczającego nas świata nie zmieniają faktu, że lekturę "Fioletowej krowy" z całą odpowiedzialnością można polecić każdemu. Łącznie z tymi, którzy dadzą się pokroić w obronie opinii, że najlepszy chleb i tak pochodzi z Nałęczowa, o czym jednak autor amerykańskich bestsellerów nie musi przecież wiedzieć (najlepszy chleb pieką Garbolewscy w Radzyminie - przyp. red. naczelnego).
Public Relations w Internecie
Książka podchodzi do problemu niezwykle kompetentnie, zwięzłe komentarze, rzetelny przekaz informacji… a przy tym wszystkim jest wyczerpująca i napisana świetnym językiem. Godna polecenia amatorom PR i branżowcom.
Prawo w sieci. Zarys regulacji internetu
Autor w przystępny sposób przybliża liczne spory sądowe oraz interpretacje przepisów prawnych związanych z internetem. Omawiane zagadnienia obejmują m.in. działalność sklepów internetowych, problematykę własności intelektualnej, zagrożenia czyhające w sieci oraz historię regulacji prawnych w Polsce i na świecie. Publikacja w istotny sposób przyczynia się do obalenia mitu o bezkarności w sieci. Pomówienia, rozsyłanie spamu czy też wysyłanie pogróżek za pośrednictwem sieci to tylko przykłady działań, które mogą zakończyć się wyrokiem skazującym. Prawne aspekty sieci wiążą się jednak nie tylko z przestępstwami, lecz również m.in. z ochroną konsumentów w relacji z handlowcami prowadzącymi działalność w internecie. Czynnik ten stanowi dodatkową zachętę do lektury prezentowanej publikacji, dzięki której mamy okazję zwiększyć świadomość znaczenia i skutków działań podejmowanych przez nas w sieci.