Recenzje
Handlowanie to gra
Handlowanie (negocjacje handlowe) dzieli, się zdaniem szkolących, na OTWARCIA, GRĘ oraz ZAMKINIĘCIA (DEBIUTY-GRĘ ŚRODKOWĄ-KOŃCÓWKI). Opis tych działań to zasadnicza treść książki (część: II + III + IV). Koniec książki to trochę uwag na temat "wypalenia handlowaniem" - "zatrucia handlem" oraz nieco przykrótka "inwokacja" o motywacji (część: V).
Całość czyta się łatwo, ale jak "na pierwszy poradnik profesjonalnego polskiego handlowca" tajników praktyki handlowania poznajemy niezbyt wiele.
Jak skutecznie negocjować
(...)
David Olivier proponuje dziesięć przykazań dla negocjatora:
- Zawsze proś o więcej.
- Nigdy nie mów „tak” za pierwszym razem i nigdy nie zgadzaj się na pierwszą propozycję.
- Nie ulegaj presji na obniżenie ceny -- pamiętaj, że zbicie ceny jest celem kupującego.
- Nie obwieszczaj na dzień dobry, że warunki są do negocjacji.
- Jeżeli ustępstwo jest nieuniknione, sprzedawaj je opornie i powoli.
- Nigdy nie ustępuj w kwestii ceny, nie poddając kontrpropozycji.
- Wypatruj okazji na krótko przed terminem wyznaczonym przez ograniczenia czasowe.
- Unikaj nieostrożnych i zbędnych twardych sformułowań.
- Przestań przestrzegać cenę jako kluczowy element porozumienia.
- Zachowaj poczucie humoru
(...)
Jak sobie radzić z trudnymi ludźmi
(...)
Roy Lilley prezentuje dziesięć prostych kroków przydatnych w radzeniu sobie z trudną sytuację:
- Z agresją trzeba radzić sobie bezpośrednio, nie za pomocą e-maili, faksów, notek, czy nagrania na automatycznej sekretarce.
- Pokaż, że rozumiesz, ale słowa „rozumiem” używaj z rozmysłem.
- Najłatwiej w sytuacji konfliktu oddalić się z miejsca zdarzenia, zwłaszcza jeżeli czujesz się zagrożony. Chowanie głowy w piasek nie jest skuteczną metodą.
- Jesteś na kogoś wściekły -- skup się na kwestii, która tak Cię rozjuszyła i poproś o zmianę: Czy mógłbyś dostarczyć mi ten projekt jutro rano? albo: Czy mógłbyś odebrać ten telefon? Dzięki tym ułamkom sekund potrzebnym na wymyślenie żądania zapomnisz o wybuchu i zapobiegniesz w ten sposób przerodzeniu się incydentu w większy konflikt.
- Jeżeli ktoś w agresywny sposób podnosi głos, zastosuj technikę lustra lub magnetofonu: dokładnie powtarzaj słowa, których użył w stosunku do ciebie.
- Zaakceptuj fakt, że jesteś zły, ale nie próbuj zrzucić odpowiedzialności za swoje emocje na kogoś innego.
- Bądź wagą. Tak, wiem, że nie każdy ma szansę urodzić się między 23 września a 22 października, ale chodzi mi o bardzo ważny atrybut wagi: rozwagę.
- Trenuj swoje emocje, tak jak sportowcy trenują mięśnie.
- Czujesz, że jeszcze chwila, a eksplodujesz niczym gigantyczna bomba atomowa? Pohamuj się, daj sobie czas na ochłonięcie i nabranie dystansu do sytuacji.
- Od czasu do czasu masz prawo być zły, ale rób to z godnością.
Moim zdaniem, tak jak nikt nie oczekuje od kryminału, żeby nosił w sobie wiedzę i bibliografię podręcznika kryminalistyki, tak od kieszonkowego poradnika czytelnik -- w szczególności menedżer -- nie spodziewa się pełnej informacji z zakresu zachowań w organizacji czy firmie. Ale takie książeczki, z przywołanymi tu zestawieniami i „dekalogami”, bardzo się przydają -- choćby jako zachęta do sięgnięcia po bardziej kompleksową lekturę.
(...)
Psychologia szefa
Excel 2003 PL. Programowanie w VBA. Vademecum profesjonalisty
Kiedy nie wystarczają standardowe funkcje oferowane przez arkusz kalkulacyjny Excel, trzeba sięgnąć głębiej - do języka programowania Visual Basic for Applications (VBA). Umożliwia on tworzenie aplikacji w oparciu o inne programy. „Excel 2003 PL. Programowanie w VBA. Vademecum profesjonalisty” wydane przez Helion służy pomocą wszystkim, którzy chcą tworzyć własne aplikacje w oparciu o Excela. Książka niemalże za rękę prowadzi czytelnika od zasad projektowania, przez część programistyczną, do produktu finalnego - programu dla innych użytkowników.