Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu
- Autor:
- Gustave Le Bon
- Ocena:
- Bądź pierwszym, który oceni tę książkę
- Stron:
- 184
- Druk:
- oprawa miękka
Opis książki: Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu
Kto posiada odpowiednio wielki prestiż i nie dopuści do jego osłabienia, ten może pogardzać ludźmi, może ich mordować milionami, może narazić kraj na niebezpieczeństwa grożące z zewnątrz, a wszystko mu ujdzie bezkarnie.Gustave Le Bon
O tym, czy coś jest poprawne czy nie, decydujemy poprzez odwołanie się do tego, co myślą na dany temat inni ludzie. Kiedy wielu ludzi coś robi, to zazwyczaj jest to postępowanie właściwe. Ta cecha społecznego dowodu słuszności stanowi zarówno o jej sile jak i słabościRobert Cialdini
Na długo zanim psychologia społeczna stała się jednym z dominujących nurtów nauki, za sprawą Gustava Le Bon pojawia się w psychologii nowy sposób myślenia o człowieku. Przełamując obowiązujące wówczas postrzeganie istoty ludzkiej jako niezależnie funkcjonującego bytu, oderwanego od wpływów środowiskowych, zauważył on, jak radykalnie potrafi zmienić się zachowanie ludzi, gdy stają się częścią tłumu.
Tłum w jego ujęciu to coś więcej niż tylko gromadzące się na wiecach i manifestacjach masy. Tłum to zbiorowość w jakiej żyjemy na co dzień, w wielkich, uprzemysłowionych miastach i środowisku sztucznego tłoku na stale kurczącej się przestrzeni. To, co dziś ciągle fascynuje nas w tej książce, to niezwykle trafnie oddana mentalność współczesnego człowieka i jego ewoluujący sposób myślenia, dokonywanie trwałych przewartościowań wszystkich dziedzin życia, gdzie przestaje mieć znaczenie tradycja, kultura, a do głosu dochodzą pierwotne instynkty.
Książka odczytywana współcześnie znakomicie puentuje zarówno historię, jak i wydarzenia bieżące. Jej oddziaływanie jest nie do przecenienia, położyła bowiem podwaliny pod wiele gałęzi wiedzy, w tym marketing polityczny, reguły relacji społecznych, psychologię społeczną oraz inżynierię socjalną. Pesymistyczne prognozy autora znalazły wielokrotne odzwierciedlenie w dziejach ludzkości i nie raz jeszcze będziemy mieli okazję przekonać się, że nadal nie tracą na aktualności.
Gustave Le Bon (1841 – 1931) francuski socjolog i psycholog, prawdziwy człowiek renesansu. W 1866 roku ukończył studia medyczne i pracował przez lata jako lekarz. Był także zapalonym podróżnikiem oraz autorem licznych prac z dziedziny archeologii i antropologii. Sławę przyniosła mu koncepcja psychologii tłumu i poświęcona jej książka, a także kolejne prace psychologiczne, w tym Psychologia socjalizmu i Psychologia rozwoju narodów.
Wybrane bestsellery
-
Retoryka to sztuka budowania artystycznej, perswazyjnej wypowiedzi, a także wiedza o właściwej komunikacji między autorem treści i jej odbiorcami. W starożytności uważana była za jeden z filarów kultury. W średniowieczu nauczano jej w szkołach. Aż do XIX wieku uważano za niezbędny element wykszta...
Szkoła retoryki. Jak przekonująco przemawiać, dyskutować i pisać Szkoła retoryki. Jak przekonująco przemawiać, dyskutować i pisać
(29.94 zł najniższa cena z 30 dni)31.44 zł
49.90 zł(-37%) -
Żyjemy w świecie, w którym realne kompetencje, czyli posiadane przez nas wiedza, doświadczenie i umiejętności, są zaledwie wstępem, podglebiem sukcesu. Jeśli zostaną dostrzeżone i nagrodzone bez dodatkowego zaangażowania z naszej strony, to super. Niestety, to się nieczęsto zdarza. Dużo częstsza ...
Dlaczego Twój sąsiad zarabia więcej od Ciebie i jak temu zaradzić. Czyli o sztuce autoprezentacji Dlaczego Twój sąsiad zarabia więcej od Ciebie i jak temu zaradzić. Czyli o sztuce autoprezentacji
(26.94 zł najniższa cena z 30 dni)29.18 zł
44.90 zł(-35%) -
Jeśli chcesz coś zmienić, spowodować, by Twoje życie w jakimś obszarze stało się inne, to wkurzenie, złość czy irytacja SĄ NAJLEPSZYMI STARTERAMI. Taka właśnie EMOCJA — związana z tym, że czegoś nie potrafisz, z czymś nie dajesz sobie rady, że inni potrafią, a Ty nie — to świetny pocz...
Psychologia zmiany. Rzecz dla wściekniętych. Wydanie 3 rozszerzone Psychologia zmiany. Rzecz dla wściekniętych. Wydanie 3 rozszerzone
(29.94 zł najniższa cena z 30 dni)32.43 zł
49.90 zł(-35%) -
Każda rozmowa, podczas której chcemy dojść z kimś do porozumienia, to negocjacje. O ile oczywiście wyjściowo mieliśmy odrębne zdania... Ale to już wiesz. Teraz czas poznać pozostałe reguły rządzące procesem profesjonalnej komunikacji biznesowej. Przedstawi Ci je w swojej książce Paweł Kowalewski,...
Profesjonalne negocjacje. Psychologia rozmów (nie tylko) biznesowych Profesjonalne negocjacje. Psychologia rozmów (nie tylko) biznesowych
(26.94 zł najniższa cena z 30 dni)29.18 zł
44.90 zł(-35%) -
Oto Twój klucz do świata sprzedaży, w którym klient i jego oczekiwania są na pierwszym miejscu, rozmowa toczy się w sposób rzeczowy i naturalny, a podjęcie współpracy przynosi satysfakcję Tobie i Twoim klientom. Poradnik został skonstruowany zgodnie z koncepcją drogi, którą wraz z autorami przejd...
Jak nie wciskać? Czyli o relacyjnej sprzedaży w bezpośrednim wydaniu Jak nie wciskać? Czyli o relacyjnej sprzedaży w bezpośrednim wydaniu
(11.90 zł najniższa cena z 30 dni)11.90 zł
39.90 zł(-70%) -
Czy masz już dość ludzi, którzy biorą Cię za chłopca na posyłki? Męczy Cię już stawianie priorytetów innych przed swoimi własnymi? Dowiedz się jak odmawiać z przekonaniem, odzyskać kontrolę nad czasem i tworzyć zdrowe, zrównoważone relacje przekładające się na lepsze życie.
Sztuka mówienia "NIE". Broń swoich racji, odzyskaj kontrolę i czas, odmawiaj bez poczucia winy Sztuka mówienia "NIE". Broń swoich racji, odzyskaj kontrolę i czas, odmawiaj bez poczucia winy
(14.90 zł najniższa cena z 30 dni)21.95 zł
39.90 zł(-45%) -
Ten niezwykły podręcznik negocjacji handlowych pozwoli Ci zniwelować te różnice. Znajdziesz w nim świetnie zaprezentowane strategie, taktyki, techniki i umiejętności, dzięki którym tak pokierujesz swoim rozwojem, aby stać się silnym i skutecznym negocjatorem. W efekcie nauczysz się podchodzić do ...
Korzystna transakcja. Strategie i taktyki skutecznego negocjatora Korzystna transakcja. Strategie i taktyki skutecznego negocjatora
(17.90 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
Dzięki tej książce zrozumiesz zasady komunikowania się. Dowiesz się, jakie przeszkody po stronie nadawcy i odbiorcy utrudniają odpowiednie zrozumienie siebie nawzajem. Prędko się zorientujesz, że kluczowe znaczenie ma opanowanie sztuki słuchania i że można się jej nauczyć. Tylko dzięki niej zaczn...(23.94 zł najniższa cena z 30 dni)
25.92 zł
39.90 zł(-35%) -
Kim jest copywriter? To osoba, która pisze teksty o określonej funkcji. Najczęściej są to treści reklamowe, wizerunkowe i pozycjonujące. Copywriterzy piszą teksty ofert handlowych i na firmowe strony internetowe, tworzą scenariusze spotów radiowych i telewizyjnych, opisują produkty i usługi oraz ...(11.90 zł najniższa cena z 30 dni)
11.90 zł
39.90 zł(-70%) -
"Uwierz w siebie", "poznaj siebie", "bądź pewny siebie, a..." - zdobędziesz w życiu wszystko, czego chcesz, ludzie będą robić to, czego od nich oczekujesz, będziesz bogaty i spełniony. Kto wie, może nawet sięgniesz po władzę polityczną albo duchową i powiedziesz za sobą tłumy? Ludzie lubią wiedzi...
Pewność siebie. Jak być asertywnym, pokonać lęk i sięgnąć po swoje Pewność siebie. Jak być asertywnym, pokonać lęk i sięgnąć po swoje
(29.40 zł najniższa cena z 30 dni)29.40 zł
49.00 zł(-40%)
Ebooka "Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Boox i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Recenzje książki: Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu (2) Poniższe recenzje mogły powstać po przekazaniu recenzentowi darmowego egzemplarza poszczególnych utworów bądź innej zachęty do jej napisania np. zapłaty.
-
Recenzja: urodaizdrowie.pl Dominika F., 2012-03-01Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Znakomita większość z nas ulega społecznej presji w zakresie przyjmowanych poglądów i prezentowanych zachowań. Indywidualiści, nie płynący z prądem narzuconym przez zbiorowość, to rzadkość. Liczne badania wykazały, że człowiek znajdujący się w tłumie staje się jego częścią, przyjmując sposób zachowania narzucany przez innych.
Niemal codziennie jesteśmy świadkami publicznych zgromadzeń – na meczu, wiecu, manifestacji itp. To tam najpełniej ujawnia się mentalność współczesnego człowieka, który inaczej zachowuje się jako jednostka, a inaczej jako element tłumu. To w nim dochodzą do głosu pierwotne instynkty, zagłuszające to, co przez wieki usiłowała narzucić kultura i cywilizacja.
Zagadnienia składające się na tę publikację stanowią dziś istotną podstawę takich dziedzin wiedzy, jak psychologia społeczna czy marketing polityczny. Autor wnikliwie omawia tu psychologiczną zasadę jedności umysłowej tłumu, sentymenty i moralność zbiorowości, jej podatność na sugestię oraz rządzące nią idee. Prezentuje też oparte na znanych powszechnie realiach opinie i przekonania tłumów oraz czynniki, które bezpośrednio ją kształtują. Znajdujemy tu również analizę cech i sposobów działania przywódców mas.
Książkę zamyka klasyfikacja i opis różnych rodzajów tłumów, również tych kierujących się zbrodniczymi instynktami. Nie pomija tu zgromadzeń wyborczych ani sądów przysięgłych, które są specyficznym rodzajem zbiorowości.
Ta książka jest cenną publikacją zarówno z naukowego, jak i czysto społecznego punktu widzenia. Polecam ją zwłaszcza osobom o rozwiniętych zainteresowaniach polityczno-społecznych, studentom oraz naukowcom. -
Recenzja: 10-procent-rocznie.blogspot.com Filon, 2012-01-11Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
"O tym czy coś jest poprawne czy nie, decydujemy poprzez odwołanie się do tego, co myślą na dany temat inni ludzie. Kiedy wielu ludzi coś robi, to zazwyczaj jest to postępowanie właściwe. Ta cecha społecznego dowodu słuszności stanowi zarówno o jej sile, jak i słabości"
Ostatnio w moje ręce wpadła książka: Psychologia Tłumu. Studium Powszechnego Umysłu. Gustava Le Bona. Okładka sugeruje, że w środku można będzie poczytać o owczym pędzie, o bezsensownym i bezmyślnym podążaniu ludzi za niezrozumiałymi ideami, o ludzkiej głupocie. Okazuje się, że tym razem pierwsze wrażenie nie jest mylące, bo w książce można znaleźć wiele ciekawych smaczków.
Szukając odniesień do giełdy możemy się trochę rozczarować, gdyż autor bezpośrednio nie porusza tego tematu, jest za to dużo ciekawych informacji z zakresu lekkiej psychologii. Kilka kwestii, które zwróciły moją uwagę:
Jak łatwo oszukać ludzki mózg?
Jak to możliwe, że matka rozpoznaje swoje dziecko po śmiertelnym wypadku, nawet rodzina i znajomi potwierdzają, że ciało należy do jakiejś konkretnej osoby, po czym kilka tygodni później ta sama osoba się odnajduje w innym miejscu zupełnie żywa?
Dlaczego przynależność do tłumu odbiera nam ok. 40 od naszego IQ?
Gdy czujemy się częścią większej grupy, ubywa nam wielu cech, które posiadamy jako jednostka. Przestajemy patrzeć krytycznie. Wszelkie idee albo 100% przyjmujemy, albo 100% odrzucamy. Jesteśmy niezdolni do kompromisów.
Dzieci kłamią nawet, gdy mówią prawdę.
Dzieci nigdy nie powinny być brane na świadków w sądzie, gdyż czasem one same nie wiedzą kiedy kłamią. Dlaczego tak jest?
Ogólnie książka ciekawie wpasowuje się w myśl, że aby odnieść sukces nie możesz podążać za innymi, bo wtedy będziesz tylko ich marną imitacją. Musisz przetrzeć swoją własną ścieżkę i zostać na niej liderem.
Szczegóły książki
- Tytuł oryginału:
- The Crowd: A Study of the Popular Mind (Psychologie des foules)
- Tłumaczenie:
- Cezar Matkowski
- ISBN Książki drukowanej:
- 978-83-246-3415-6, 9788324634156
- Data wydania książki drukowanej:
- 2011-12-16
- Format:
- 140x208
- Numer z katalogu:
- 7124
- Zgłoś erratę
- Kategorie:
Komunikacja i negocjacje
Perswazja i NLP
Spis treści książki
- 1. Impulsywność, zmienność i drażliwość tłumów (30)
- 2. Podatność na sugestię i łatwowierność tłumów (33)
- 3. Przesada i prostota w sentymentach tłumów (42)
- 4. Nietolerancja, autorytaryzm i konserwatyzm tłumów (45)
- 5. Moralność tłumów (47)
- 1. Idee tłumów (51)
- 2. Siła rozsądku tłumów (55)
- 3. Wyobraźnia tłumów (57)
- 1. Rasa (70)
- 2. Tradycje (71)
- 3. Czas (73)
- 4. Instytucje społeczne i polityczne (75)
- 5. Edukacja (78)
- 1. Obrazy, słowa i sformułowania (88)
- 2. Iluzje (94)
- 3. Doświadczenie (95)
- 4. Rozsądek (97)
- 1. Przywódcy tłumów (101)
- 2. Sposoby działania przywódców: afirmacja, powtarzanie, zaraźliwość (106)
- 3. Prestiż (111)
- 1. Poglądy trwałe (122)
- 2. Zmienne opinie tłumów (127)
- 1. Tłumy heterogeniczne (138)
- 2. Tłumy homogeniczne (139)
Przedmowa (5)
Wprowadzenie (11)
Epoka tłumów (11)
Księga I. Umysł tłumów (19)
1. Ogólne cechy tłumów - psychologiczna zasada
ich jedności umysłowej (21)
2. Sentymenty i moralność tłumów (30)
3. Idee, moc rozsądku i wyobraźnia tłumów (51)
4. Religijny kształt wszystkich przekonań tłumów (61)
Księga II. Opinie i przekonania tłumów (67)
5. Odległe czynniki wpływające na opinie i przekonania tłumów (69)
6. Czynniki bezpośrednie wpływające na opinię tłumów (88)
7. Przywódcy tłumów i ich metody perswazji (101)
8. Ograniczenia różnorodności poglądów i opinii tłumów (122)
Księga III. Klasyfikacja i opis różnych rodzajów tłumów (135)
9. Klasyfikacja tłumów (137)
10. Tłumy uważane za zbrodnicze (141)
11. Sądy przysięgłych (146)
12. Tłumy wyborców (154)
13. Zgromadzenia parlamentarne (163)
Oceny i opinie klientów: Psychologia tłumu. Studium powszechnego umysłu Gustave Le Bon (0) Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.