Instytucjonalna Teoria Przedsiębiorstw(a). Paradygmat (?) czy Wstęp (?) do Instytucjonalnej(?) Teorii(?) Przedsiębiorstw(a)(?)
- Autor:
- Wojciech Misiński
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
- Ocena:
- Bądź pierwszym, który oceni tę książkę
- Stron:
- 290
-
PDF
Opis książki: Instytucjonalna Teoria Przedsiębiorstw(a). Paradygmat (?) czy Wstęp (?) do Instytucjonalnej(?) Teorii(?) Przedsiębiorstw(a)(?)
Autor podjął, z perspektywy instytucjonalnej, próbę odpowiedzi na wiele pytań nurtujących badaczy fenomenu istnienia, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw(a) – abstrakcyjnego bytu wymyślonego przez i dla człowieka. W odpowiedzi na nie autor stworzył wielopoziomową metaforyczną architektoniczną budowlę instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa. Za pomocą metafor „cegieł” i „spoiw” zaprezentował metafory wyższego rzędu opisujące cztery teorie (nurty) wchodzące w skład nowej ekonomii instytucjonalnej, starające się poznać przedsiębiorstwa z czterech perspektyw badawczych: metafory systemu (teoria wyboru publicznego), metafory teatru/dramatu (teoria praw własności), metafory dramatu/teatru (teoria agencji), metafory mechanizmu (teoria kosztów transakcyjnych).
Wybrane bestsellery
-
Czy wiesz, czym są ETF-y (z ang. exchange traded funds)? Tym akronimem, coraz popularniejszym w świecie finansów, określa się produkty, które można umieścić między tradycyjnymi funduszami inwestycyjnymi a akcjami. Z roku na rok rośnie grono zwolenników ETF-ów ― zarówno za granicą, jak i w P...
ETF-y, czyli działasz lokalnie, zarabiasz globalnie. Kompleksowy przewodnik dla polskiego inwestora ETF-y, czyli działasz lokalnie, zarabiasz globalnie. Kompleksowy przewodnik dla polskiego inwestora
(47.40 zł najniższa cena z 30 dni)51.35 zł
79.00 zł(-35%) -
Nowe, zaktualizowane i rozszerzone wydanie cieszącego się od lat niesłabnącym zainteresowaniem podręcznika zawierającego prezentację podstawowych zagadnień współczesnej ekonomii, zarówno w skali makro, jak i mikro. Obok ujęć teoretycznych, odnoszących się do dorobku głównych ...(69.68 zł najniższa cena z 30 dni)
83.20 zł
104.00 zł(-20%) -
Ta książka nie jest o marketingu. I równocześnie jest o nowej tożsamości marketingu. Nie jest, jeśli rozumiesz marketing na sposób XX-wieczny, jako narzędzie do tego, by za wszelką cenę coś sprzedać. Jeśli chcesz zarobić na produkcie, usłudze, idei, a równocześnie zdajesz sobie sprawę, że to, co ...(29.40 zł najniższa cena z 30 dni)
29.40 zł
49.00 zł(-40%) -
Czeka nas apokalipsa. Nie wywołają jej jednak ani zmiany klimatyczne, ani zderzenie z asteroidą. Rzeczywistość jest bardziej prozaiczna. Pogrąży nas upadek dolara. Jakich skutków możemy się spodziewać? Prawdopodobne jest załamanie się międzynarodowego systemu walutowego, ponieważ jeśli świat stra...
Śmierć pieniądza. Nadchodzący upadek międzynarodowego systemu walutowego Śmierć pieniądza. Nadchodzący upadek międzynarodowego systemu walutowego
(35.40 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
Publikacja jest pokłosiem interdyscyplinarnych badań nad identyfikacją lokalnej polityki mieszkaniowej gmin wiejskich i wypełnia lukę w literaturze z zakresu socjologii, ekonomii i geografii społeczno-ekonomicznej. Autorzy posłużyli się metodą case study, opisując sześć podmiejskich gmin wiejs...
Rozwój lokalny a polityka mieszkaniowa w gminach wiejskich Rozwój lokalny a polityka mieszkaniowa w gminach wiejskich
Anna Miklaszewska, Małgorzata Marks-Krzyszkowska, Paweł Starosta
-
Jak dezinformacja infekuje umysły i jak się na nią uodpornić. Fałszywe informacje są jednym z najpoważniejszych problemów naszych czasów. Każdy jest podatny na ich wpływ. Często są nastawione na wywoływanie polaryzacji społecznej, pojawiają się pod postacią teorii spiskowych, wpływają na nasze wy...(31.49 zł najniższa cena z 30 dni)
35.09 zł
44.99 zł(-22%) -
W czasach, gdy świat biznesu zdominowany jest przez technologię i analizę danych, Gillian Tett wzywa do zmiany sposobu myślenia - na antropologiczny (skupiony na człowieku). Po co? Aby lepiej odczytywać zachowania klientów, rynków i organizacji, a także stawić czoła wyzwaniom, z jakimi mierzy się...
Siła empatii. Biznes i życie w wielokulturowym świecie Siła empatii. Biznes i życie w wielokulturowym świecie
(44.39 zł najniższa cena z 30 dni)29.95 zł
59.90 zł(-50%) -
Książka jest wyjątkowym zbiorem ironicznych i bezlitosnych felietonów autorstwa Stanisława Lema, publikowanych w ,,Tygodniku Powszechnym w latach 20052006. Słynny pisarz, dzieląc się z czytelnikami swoimi opiniami, poglądami i obserwacjami, nie oszczędzał w felietonach nikogo: ani polityków, ani ...(28.50 zł najniższa cena z 30 dni)
29.64 zł
38.00 zł(-22%) -
Niezależny miesięcznik branży energetycznej, adresowany do szeroko pojętej kadry zarządzającej w energetyce, ciepłownictwie, górnictwie, hutnictwie, gazownictwie, przemyśle naftowym, chemicznym, petrochemicznym. Czasopismo wydawane od 2000 roku zajmuje się energetyką konwencjonalną jak również od...(8.64 zł najniższa cena z 30 dni)
8.64 zł
10.80 zł(-20%) -
Niezależny miesięcznik branży energetycznej, adresowany do szeroko pojętej kadry zarządzającej w energetyce, ciepłownictwie, górnictwie, hutnictwie, gazownictwie, przemyśle naftowym, chemicznym, petrochemicznym. Czasopismo wydawane od 2000 roku zajmuje się energetyką konwencjonalną jak również od...(8.64 zł najniższa cena z 30 dni)
8.64 zł
10.80 zł(-20%)
Ebooka "Instytucjonalna Teoria Przedsiębiorstw(a). Paradygmat (?) czy Wstęp (?) do Instytucjonalnej(?) Teorii(?) Przedsiębiorstw(a)(?)" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Boox i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Instytucjonalna Teoria Przedsiębiorstw(a). Paradygmat (?) czy Wstęp (?) do Instytucjonalnej(?) Teorii(?) Przedsiębiorstw(a)(?)" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Instytucjonalna Teoria Przedsiębiorstw(a). Paradygmat (?) czy Wstęp (?) do Instytucjonalnej(?) Teorii(?) Przedsiębiorstw(a)(?)" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Szczegóły książki
- ISBN Ebooka:
- 978-83-769-5881-1, 9788376958811
- Data wydania ebooka:
- 2022-01-24 Data wydania ebooka często jest dniem wprowadzenia tytułu do sprzedaży i może nie być równoznaczna z datą wydania książki papierowej. Dodatkowe informacje możesz znaleźć w darmowym fragmencie. Jeśli masz wątpliwości skontaktuj się z nami sklep@onepress.pl.
- Numer z katalogu:
- 170643
- Rozmiar pliku Pdf:
- 7.4MB
- Kategorie:
Ekonomia
Spis treści książki
Wprowadzenie, czyli o pytaniach i metaforach badawczych 13
1. Znaki zapytania w podtytule książki jako ukryte pytania badawcze 13
2. Perspektywy (metafory) badawcze 17
Rozdział 1
Przedsiębiorstwo (?) – Teoria (?) – Instytucjonalna (?). Zarys problematyki 31
1.1. Nauka o przedsiębiorstwie a nauki ekonomiczne 31
1.1.1. Przedsiębiorstwo a ekonomia 32
1.1.2. Przedsiębiorstwo a nauki o zarządzaniu 33
1.1.3. Przedsiębiorstwo a mikroekonomia i zarządzanie strategiczne 34
1.1.4. Nauki o zarządzaniu a nauka o przedsiębiorstwie 35
1.1.5. Czas i granice pól badawczych 35
1.2. Czym jest i czym powinna być instytucjonalna teoria przedsiębiorstw(a)? 37
1.2.1. Czy potrzebna jest instytucjonalna (?) teoria (?) przedsiębiorstw(a)? 37
1.2.2. Czym jest i dlaczego istnieje przedsiębiorstwo? 39
1.2.3. Granice i cele przedsiębiorstwa 44
1.2.4. Czym jest teoria naukowa? 48
1.2.5. Teorie wchodzące w skład podejścia instytucjonalnego 50
Rozdział 2
Paradygmat nowej ekonomii instytucjonalnej, czyli o idealnych i nie zawsze idealnych ludziach 53
2.1. Weryfikowalność hipotez, tez, twierdzeń i teorii 53
2.2. Podejście pozytywne i normatywne a obiektywizm procesu badawczego 55
2.3. Założenia ekonomii głównego nurtu 57
2.4. Założenia nowej ekonomii instytucjonalnej 60
2.5. Świat oczami ekonomisty ekonomii głównego nurtu i nowej ekonomii instytucjonalnej 66
Rozdział 3
Metafora systemu, czyli o miejscu teorii wyboru publicznego w nowej ekonomii instytucjonalnej 73
3.1. „Cegły” i „spoiwa” metafory systemu 73
3.2. Ewolucja instytucjonalizmu 75
3.3. Teoria wyboru publicznego, czyli o możliwościach i ograniczeniach jej wykorzystania w metaforze systemu 77
3.4. Instytucje, czyli o różnicach w ich interpretacji i definiowaniu 79
3.5. Sfera instytucjonalna, czyli o wpływie otoczenia instytucjonalnego na strukturę instytucjonalną 84
Rozdział 4
Metafora teatru/dramatu – pierwsza odsłona – teoria praw własności 101
4.1. „Cegły” i „spoiwa” teorii praw własności 101
4.2. Znaczenie („odczuwanie”) własności 102
4.3. Narodziny i ewolucja teorii praw własności 103
4.4. Ewolucja własności 109
4.5. Własność a prawa własności 112
4.6. Atrybuty (praw) własności 115
4.7. Ewolucja struktur własnościowych spółek kapitałowych 117
4.7.1. Etap „zamkniętych” spółek kapitałowych – okres pierwotnego oddzielenia własności od zarządzania 118
4.7.2. Etap „otwartych” spółek kapitałowych – okres pogłębienia spersonalizowanego oddzielenia własności od zarządzania 119
4.7.3. Etap własności osób prawnych – okres odpersonalizowania własności 120
4.7.4. Etap prostej i złożonej wymiany krzyżowej praw własności – okres przechodzenia od własności do apropriacji 121
4.8. Prawa własności (property law) a prawa działania (uprawnienia decyzyjne – property rights) 123
4.9. Kwadrat Friedmana jako podstawa analizy metodologicznej efektywności struktur (wiązek) praw własności 126
4.10. Rynek w teorii praw własności 134
4.11. Główne twierdzenia teorii praw własności 141
4.12. Prawo popytu i podaży w kontekście głównego twierdzenia teorii praw własności 144
4.12.1. Założenie ceteris paribus 144
4.12.2. Własność i prawa własności do przedmiotu i finansowego ekwiwalentu transakcji 145
4.12.3. Wielowymiarowość transakcji niekompletnymi i niewyłącznymi prawami własności 146
Rozdział 5
Metafora dramatu/teatru – druga odsłona – teoria agencji 159
5.1. Biznes jako sztuka dramatu na deskach teatru 159
5.2. Geneza, ewolucja i przedmiot badawczy teorii agencji 161
5.3. Racjonalność decyzji w teorii agencji 167
5.4. Proces badawczy teorii agencji 178
Rozdział 6
Metafora mechanizmu – teoria kosztów transakcyjnych 187
6.1. Przedsiębiorstwo jako mechanizm prowadzenia działalności gospodarczej 187
6.2. Ewolucja kategorii kosztów transakcyjnych 189
6.3. Znaczenie pojęcia („podkategorii”) „transakcji” w procesie zdefiniowania kosztów transakcyjnych 194
6.4. Dekompozycja kosztów transakcyjnych 197
6.5. Próba operacjonalizacji kosztów transakcyjnych 206
Rozdział 7
Możliwości integracji instytucjonalnej teorii przedsiębiorstw(a) z alternatywnymi teoriami przedsiębiorstw(a) 217
7.1. Metaforyczna i badawcza konfrontacja alternatywnych teorii przedsiębiorstw(
a) z instytucjonalną teorią przedsiębiorstw(a) 217
7.2. Proces integracji alternatywnych teorii przedsiębiorstw(a) z instytucjonalną teorią przedsiębiorstw(a) 225
Zamiast zakończenia, czyli o metodologicznych rekomendacjach budowy oraz teoretycznej i aplikacyjnej sile instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa 239
1. Poznanie czy(i) zmiana rzeczywistości? 239
2. Rekomendacje dla budowy instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa 242
2.1. Uwagi wstępne 242
2.2. Rekomendacje 244
2.2.1. Teoria przedsiębiorstw(a) sensu largo i sensu stricto 245
2.2.2. Proces wyodrębnienia (sub)teorii przedsiębiorstw(a) 248
2.2.3. Kolejność metafor w procesie budowy instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa 250
2.2.4. Obszar badawczy „cegieł” i „spoiw” w poszczególnych metaforach 251
2.2.5. Internalizacja alternatywnych teorii przedsiębiorstwa 253
3. Addenda empiryczna, czyli o aplikacyjnej (normatywnej) sile poznania (pozytywnej) instytucjonalnej teorii przedsiębiorstwa 254
3.1. „Odwrócone” podejście normatywne 255
3.2. Jak zrobić dobry interes, niczego nie sprzedając? 257
3.3. Jak zarobić, nic nie robiąc? 259
3.4. Czy każdy może być rolnikiem? 260
3.5. Kto ma ponieść koszty negatywnych efektów zewnętrznych? 262
3.6. Kto stracił, a kto zarobił na „czarnym łabędziu” – 2008/2009? 267
4. To naprawdę już koniec, a właściwie dopiero początek 276
Bibliografia 279
Spis rysunków 286
Spis tabel 287
Summary 288
Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - inne książki
-
Monografia składa się z czterech rozdziałów. Stanowi ona studium polskiego systemu finansowego gospodarki w kontekście jego służebnej roli we wspieraniu rozwoju gospodarek regionalnych. Autorzy opracowania odpowiadają na pytania o to, w jaki sposób i dlaczego zmieniały się regionalne systemy fin...
Regionalne systemy finansowe gospodarki - podejście instytucjonalne. Wyzwania dla rozwoju systemu pośrednictwa finansowego w Polsce Regionalne systemy finansowe gospodarki - podejście instytucjonalne. Wyzwania dla rozwoju systemu pośrednictwa finansowego w Polsce
-
Monografia dedykowana prof. dr hab. Krystynie Mazurek-Łopacińskiej składa się z czterech części. Pierwsza dotyczy drogi naukowej Pani Profesor i licznych dokonań o charakterze naukowym, organizacyjnym, dydaktycznym oraz związanych z kształceniem kadr, których wspólnym mianownikiem, niezależnie o...
Konsument i rynek - Badania marketingowe - Strategie i działania marketingowe. Księga jubileuszowa z okazji 50-lecia pracy twórczej prof. zw. dr hab. Krystyny Mazurek-Łopacińskiej Konsument i rynek - Badania marketingowe - Strategie i działania marketingowe. Księga jubileuszowa z okazji 50-lecia pracy twórczej prof. zw. dr hab. Krystyny Mazurek-Łopacińskiej
-
Książka wpisuje się w nurt publikacji poświęconych przeciwdziałaniu zmianom klimatu, degradacji środowiska i możliwościom wdrażania zrównoważonego rozwoju. Punkt wyjścia rozważań stanowią dwa dokumenty: Agenda 2030 i Europejski Zielony Ład, a także warunki i możliwości ich operacjonalizacji na sz...
Zielona transformacja gospodarki i finansów samorządowych Zielona transformacja gospodarki i finansów samorządowych
(24.30 zł najniższa cena z 30 dni)24.00 zł
30.00 zł(-20%) -
Niniejszy numer "Debiutów Studenckich" poświęcony gospodarce nieruchomościami rozpatruje je w trzech obszarach tematycznych, które stanowią: nieruchomości jako przedmiot podatku, kosztów ponoszonych na utrzymanie nieruchomości oraz finansowanie ich. W zeszycie omówiono takie zagadnienia, jak: ko...
Gospodarka nieruchomościami 2023 [DEBIUTY STUDENCKIE] Gospodarka nieruchomościami 2023 [DEBIUTY STUDENCKIE]
-
Opracowanie dostarcza spójnego spojrzenia na ocenę użyteczności informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym spółek z branży rolno-spożywczej. Szczególną uwagę skierowano na potencjalne kierunki zmian w prezentacji informacji sprawozdawczej z uwzględnieniem zarówno dynamicznych zmian w otoczeni...
Użyteczność informacji w sprawozdaniu spółek z branży rolno-spożywczej Użyteczność informacji w sprawozdaniu spółek z branży rolno-spożywczej
-
Niniejszy numer "Debiutów Studenckich" zawiera siedem artykułów dotyczących zróżnicowanych obszarów koncentrujących się na jakości życia oraz dylematach społeczno-ekonomicznych. Serię prezentowanych prac otwiera tekst wskazujący na znaczące funkcje statystyki publicznej i możliwości wykorzystania...
Współczesne problemy społeczno-ekonomiczne w ujęciu analitycznym 2023 [DEBIUTY STUDENCKIE] Współczesne problemy społeczno-ekonomiczne w ujęciu analitycznym 2023 [DEBIUTY STUDENCKIE]
-
Zawarte w zeszycie artykuły poruszają zaledwie część zagadnień dotyczących zmian podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od osób prawnych. Opracowanie zawiera 13 artykułów naukowych przygotowanych przez studentów i studentki naszego Uniwersytetu, Uniwersytetu Łódzkiego oraz Politec...
-
Problematyka zrównoważonego rozwoju staje się obecnie jednym z najważniejszych tematów podejmowanych w dyskursie naukowym, społecznym, medialnym i politycznym. Cele monografii stanowiły ocena wyzwań, jakie niesie implementacja zasad zrównoważonego rozwoju dla branży ubezpieczeniowej, oraz weryfik...
-
W prezentowanej monografii skupiono się na przedstawieniu możliwości doskonalenia jakości pracy przewodnickiej (pilockiej). Książka ma na celu przedstawienie wieloaspektowego podejścia do doskonalenia kompetencji przewodnickich (pilockich) i jego roli w promowaniu turystyki przyjazdowej i wyjazdo...
Doskonalenie jakości usług przewodnickich w dobie pandemii Doskonalenie jakości usług przewodnickich w dobie pandemii
-
Wielopłaszczyznowy charakter publikacji składającej się z 10 artykułów odzwierciedla różne kierunki zainteresowań autorów, którzy szczegółowo omówili następujące zagadnienia: oczekiwania pokolenia Z wobec rynku pracy w zakresie warunków zatrudnienia; praca zdalna jako nowa forma zatrudnienia w Po...
Problemy gospodarki i rynku pracy 2023 [DEBIUTY STUDENCKIE] Problemy gospodarki i rynku pracy 2023 [DEBIUTY STUDENCKIE]
Dzieki opcji "Druk na żądanie" do sprzedaży wracają tytuły Grupy Helion, które cieszyły sie dużym zainteresowaniem, a których nakład został wyprzedany.
Dla naszych Czytelników wydrukowaliśmy dodatkową pulę egzemplarzy w technice druku cyfrowego.
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Druk na żądanie":
- usługa obejmuje tylko widoczną poniżej listę tytułów, którą na bieżąco aktualizujemy;
- cena książki może być wyższa od początkowej ceny detalicznej, co jest spowodowane kosztami druku cyfrowego (wyższymi niż koszty tradycyjnego druku offsetowego). Obowiązująca cena jest zawsze podawana na stronie WWW książki;
- zawartość książki wraz z dodatkami (płyta CD, DVD) odpowiada jej pierwotnemu wydaniu i jest w pełni komplementarna;
- usługa nie obejmuje książek w kolorze.
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.
Książka, którą chcesz zamówić pochodzi z końcówki nakładu. Oznacza to, że mogą się pojawić drobne defekty (otarcia, rysy, zagięcia).
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Końcówka nakładu":
- usługa obejmuje tylko książki oznaczone tagiem "Końcówka nakładu";
- wady o których mowa powyżej nie podlegają reklamacji;
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.
Książka drukowana
Oceny i opinie klientów: Instytucjonalna Teoria Przedsiębiorstw(a). Paradygmat (?) czy Wstęp (?) do Instytucjonalnej(?) Teorii(?) Przedsiębiorstw(a)(?) Wojciech Misiński (0) Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.