Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników
- Autor:
- Michael E. Porter
- Ocena:
- Bądź pierwszym, który oceni tę książkę
- Stron:
- 664
- Druk:
- oprawa twarda
Opis książki: Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników
Ta książka to kamień milowy
w dziedzinie marketingu i konkurencyjności firmy
Poznaj przełomowe koncepcje autora, który wprowadził do powszechnego obiegu pojęcie trwałej przewagi konkurencyjnej, stworzył teorię łańcucha wartości i udowodnił, że małe i średnie firmy radzą sobie lepiej niż molochy. Porter pokazał, że wielkość firmy i udział w rynku nie są przyczyną, ale rezultatem przewagi konkurencyjnej. Przekonał świat, że o rentowności firmy decyduje pięć czynników zwanych obecnie siłami Portera i podpowiedział marketerom, jak bronić raz zdobytej przewagi konkurencyjnej.
Książka "Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników" to II tom epokowej trylogii Portera, przełożony na 13 języków, rozprowadzony w 30 wydaniach. Dowiedz się, dlaczego teorie Portera spotkały się z powszechną akceptacją środowisk akademickich i menedżerów:
- jak odróżniać działania, które powiększają wartość firmy, od tych, które są zbędne,
- jak uzyskać trwałą przewagę kosztową,
- jak zaoferować maksymalnie użyteczne produkty i usługi,
- jak przejąć rynek zdominowany przez silniejszego konkurenta,
- kiedy opłaca się koncentrować działalność firmy w wybranym segmencie,
- jak rozpoznawać "dobrych" konkurentów, czyli tych, którzy umacniają pozycję innych firm na rynku,
- jak wprowadzać nowe substytuty tradycyjnych i powszechnie akceptowanych produktów,
- jak wykorzystać siłę dóbr komplementarnych: strategia sprzedaży pakietowej.
"Porter zawarł w tej książce wszystko, co trzeba wiedzieć o zasadach konkurowania.
Tę wiedzę należy jak najszybciej upowszechnić."Antitrust Law & Economics Review
Wybrane bestsellery
-
Funkcjonujemy w rzeczywistości, którą cechują wysoka zmienność i niepewność. Otoczenie biznesowe i społeczne przedsiębiorstw w Polsce i na świecie jest złożone, bardzo niejednoznaczne ― o wiele bardziej, niż miało to miejsce jeszcze trzydzieści, dwadzieścia, a nawet dziesięć lat temu. Dlate...
Modelowanie procesów biznesowych. BPMN 2.0 od podstaw Modelowanie procesów biznesowych. BPMN 2.0 od podstaw
(35.69 zł najniższa cena z 30 dni)35.69 zł
54.90 zł(-35%) -
Znasz zasadę 80/20? Zgodnie z nią 20 procent przyczyn czy też wkładu w przedsięwzięcie przekłada się na 80 procent uzyskanych wyników. Zbyt wiele czasu bowiem poświęcamy szczegółom, zamiast skupić się na tym, co naprawdę ważne. Przekonaj się, że kiedy wprowadzisz w życie zasadę 80/20, Twoja efekt...
Zasada 80/20 rządzi światem. Osiągaj więcej mniejszym wysiłkiem Zasada 80/20 rządzi światem. Osiągaj więcej mniejszym wysiłkiem
(25.92 zł najniższa cena z 30 dni)25.92 zł
39.90 zł(-35%) -
Oto zwięzły i praktyczny przewodnik po usłudze GA4 i jej integracji z chmurą. Szczególnie skorzystają z niego analitycy danych, biznesu i marketingu. Opisano tu wszystkie istotne kwestie dotyczące tego nowego, potężnego modelu analitycznego. Szczególną uwagę poświęcono bardziej zaawansowanym funk...
Google Analytics od podstaw. Analiza wpływu biznesowego i wyznaczanie trendów Google Analytics od podstaw. Analiza wpływu biznesowego i wyznaczanie trendów
(44.85 zł najniższa cena z 30 dni)44.85 zł
69.00 zł(-35%) -
Kto stoi na czele organizacji i stara się skutecznie nią kierować, doskonale wie, że wiąże się to z koniecznością pokonywania różnego rodzaju wyzwań. Szefowanie nigdy nie było łatwe, jednak szczególnie ostatnie lata, w których doświadczyliśmy pandemii, wojny, kryzysu energetycznego, masowych zmia...
Taktyki sił zbrojnych w życiu i biznesie. Skuteczność - reputacja - wpływ Taktyki sił zbrojnych w życiu i biznesie. Skuteczność - reputacja - wpływ
(38.35 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
Odpowiedzi na to pytanie udzielił Dale Carnegie dziesiątki lat temu. W tej książce, pełnej praktycznych rad i przykładów zaczerpniętych z życia najznakomitszych liderów, znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby stać się efektywnym, inspirującym liderem. Nauczysz się posługiwać narzędziami i t...
Sztuka przywództwa. Jak być liderem i budować wyjątkowo skuteczne zespoły Sztuka przywództwa. Jak być liderem i budować wyjątkowo skuteczne zespoły
(31.85 zł najniższa cena z 30 dni)31.85 zł
49.00 zł(-35%) -
Jedną z głównych umiejętności szefa jest zdolność do takiego delegowania zadań, by były one wykonywane na odpowiednim, wymaganym przez przełożonego poziomie. Dokładnie, z oczekiwanym wynikiem, ale także z zaangażowaniem. Tyle teorii. W praktyce bowiem często jest tak, że to, co menedżer spokojnie...
Budowanie zaangażowania w zespołach. Jak motywować ludzi do efektywniejszej pracy Budowanie zaangażowania w zespołach. Jak motywować ludzi do efektywniejszej pracy
(43.55 zł najniższa cena z 30 dni)43.55 zł
67.00 zł(-35%) -
Przewodnik, który trzymasz w ręku, powstał właśnie po to, by zasypać otchłań między działem HR i pozostałymi dywizjami organizacji w procesie transformacji. Kate ma nadzieję, że dzięki książce uda jej się pomóc zarówno osobom przeprowadzającym transformację, jak i działom HR firm i organizacji. W...
Kompetentny Scrum Master. Przewodnik po rozwoju Scrum Masterów i Agile Coachów dla HR, zarządzających oraz samych zainteresowanych Kompetentny Scrum Master. Przewodnik po rozwoju Scrum Masterów i Agile Coachów dla HR, zarządzających oraz samych zainteresowanych
(29.94 zł najniższa cena z 30 dni)32.43 zł
49.90 zł(-35%) -
Dowiesz się, jak inspirować, przyciągać i zatrzymywać przy sobie wspaniałych ludzi, pisać niezawodny biznesplan, identyfikować wymagania rynku, tworzyć wyróżniający się plan marketingowy, przywiązywać klientów do siebie i stale poprawiać ich obsługę. Nauczysz się szeregu prostych, praktycznych i ...
Stwórz teraz wspaniałą firmę! Siedem etapów na drodze do wysokich zysków Stwórz teraz wspaniałą firmę! Siedem etapów na drodze do wysokich zysków
(38.35 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
By zrozumieć założenia Porozumienia bez Przemocy, trzeba po pierwsze wyjaśnić, na czym ono bazuje i jak rozumie dwa kluczowe dla siebie pojęcia. Są to empatia, definiowana jako pełna skupienia obecność, i konflikt, który jest tu po prostu spotkaniem odmiennych strategii radzenia sobie z życiem. P...
KONFLIKT, SZACUNEK, ZGODA. Porozumienie bez Przemocy w praktyce biznesowej KONFLIKT, SZACUNEK, ZGODA. Porozumienie bez Przemocy w praktyce biznesowej
(29.18 zł najniższa cena z 30 dni)29.18 zł
44.90 zł(-35%) -
Ta książka pomoże Ci odkryć jedną z największych tajemnic sukcesu, zawiera bowiem opis strategii umożliwiającej doświadczanie wolności, spełnienia i radości z osiągania najbardziej ambitnych celów. Dowiesz się, że nie musisz samemu zajmować się wszystkim, jeśli tylko znajdziesz odpowiednie osoby ...
Nie JAK, lecz KTO. Osiąganie ambitniejszych celów dzięki pracy zespołowej Nie JAK, lecz KTO. Osiąganie ambitniejszych celów dzięki pracy zespołowej
(14.90 zł najniższa cena z 30 dni)14.90 zł
49.00 zł(-70%)
Ebooka "Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Boox i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Recenzje książki: Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników (4) Poniższe recenzje mogły powstać po przekazaniu recenzentowi darmowego egzemplarza poszczególnych utworów bądź innej zachęty do jej napisania np. zapłaty.
-
Recenzja: Wprost kn; 07/2007Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
"Źródłem sukcesu firmy jest wypracowanie wyjątkowych cech, które odróżnią ją od innych" -- pisze Michael Porter w książce "Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników". "Konkurenci i świadomość słabych stron może nam tylko pomóc" -- dodaje.
Porter jest autorem 16 książek dotyczących konkurencyjności firmy na rynkach krajowych i na arenie międzynarodowej. W tej wyjaśnia, jak budować przewagę konkurencyjną przez ograniczanie kosztów, wprowadzanie nowych technologii oraz zróżnicowanie produktów.
Przykłady działających na rynku firm i podręcznikowy charakter to połączenie, które sprawia, że lektura jest kompletnym źródłem informacji dla menedżerów zajmujących się zarządzaniem strategicznym oraz specjalistów od marketingu, których zadaniem jest obrona wypracowanej przewagi.
-
Recenzja: Rzeczpospolita Antoni Kowalik; 2006-12-18Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Ponad połowa firm w niektórych branżach wskazuje konkurencję jako główną barierę swojego rozwoju. Wprowadza się więc programy, które mają utrzymać pozycję przedsiębiorstwa na rynku i blokować zapędy rywali. Są to często bardzo kosztowne działania skierowane do ogółu konkurentów. "A to błąd" mówi Michael E.Porter, jeden z największych światowych autorytetów w dziedzinie strategii konkurencyjności.
Na polskim rynku ukazał się właśnie drugi tom epokowej, jak podkreśla wydawca, trylogii tego amerykańskiego autora. Pierwszy tom "Strategia konkurencji" zawierał analizę branży. W obecnym zatytułowanym "Przewaga konkurencyjna" zajmuje się on przedsiębiorstwem i pokazuje w jaki sposób firma powinna wprowadzać w życie programy osiągania sukcesów na rynku.
Konkurenci, według Portera, dzielą się na dobrych i złych, albo -- mówiąc bardziej drastycznie-- są jak biblijne panny, czyli mądrzy i głupi. Dlatego nie należy traktować wszystkich jednakowo, ani tak samo się przed nimi bronić. Zanim firma zareaguje na poczynania konkurentów powinna dobrze rozpoznać ich zamiary i potencjał. Nasz atak na rywala czy tylko reakcja np. na obniżenie przez niego cen musi być skierowana tam gdzie przyniesie rezultat i nie przyczyni się do destabilizacji branży. A tego właśnie wystrzegają się mądrzy konkurenci. Powinniśmy poświęcać im wiele uwagi, bo zdesperowani np. naszymi działaniami przestaną przestrzegać reguł i staną się dla nas zagrożeniem.
Rozróżnienie konkurentów to tylko jedno z bardzo wielu zadań, jakie czekają firmę, która chce uzyskać i utrzymać przewagę konkurencyjną. I o nich mówi Porter aż na 657 stronach swojej książki. Pokazuje jak firma powinna wdrażać trzy podstawowe strategie: uzyskiwania trwałej przewagi kosztowej, odróżniania się od konkurentów oraz wybrania odpowiedniego segmentu rynku, który pozwoli zrealizować strategię koncentracji i zaowocuje wypracowaniem przewagi konkurencyjnej. Źródła cząstkowych przewag można znaleźć niemal we wszystkich obszarach działań przedsiębiorstwa.
Książka przeznaczona jest głównie dla osób odpowiedzialnych za strategię firm. Ale też może sięgnąć po nią każdy kto chce zrozumieć przedsiębiorstwa i funkcjonowanie firm.
-
Recenzja: CEO Zbigniew Grzegorzewski; 11/2006Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Porażki strategii przedsiębiorstw wynikają z tego, że nie potrafią one przełożyć swojej szeroko zakrojonej strategii konkurencyjności na konkretne działania niezbędne do dobycia przewagi konkurencyjnej - tak twierdzi M. E. Porter profesor Harvard Business School, doradca wielu dużych firm i prezydentów państw, członek amerykańskiej komisji ds. konkurencyjności przemysłu. O swej książce pisze, że istota zaprezentowanej w niej koncepcji "polega na wybudowaniu pomostu pomiędzy formułowaniem strategii a jej wprowadzeniem w życie niestety większość publikacji z tej dziedziny traktuje te dwa zagadnienia zupełnie oddzielnie".
Książka powstała w 1998 r. Podobne publikacje starzeją się coraz szybciej, bo i tempo przemian jest coraz gwałtowniejsze, ale dla Portera czas okazał się łaskawy, nie powstała lepsza książka o budowaniu przewagi konkurencyjnej.
Najciekawszy jest jej ostatni piętnasty rozdział o atakowaniu przywódcy branżowego. Zyskowność osiągana przez takich przywódców skłania do podejmowania ryzyka. Firma dążąca do zwiększenia swego udziału w rynku kosztem lidera podejmuje się niezwykle trudnego zadania. A jednak Nike zdeklasowała Adidasa i nie jedyny to przykład.
Istnieje elementarna zasada ofensywnej strategii. Niezależnie od tego jakimi zasobami dysponuje lider nie należy przypuszczać frontalnego ataku stosując naśladownictwo. Przywódca podejmie działania odwetowe, które najpierw wyczerpią siły atakującego. Procter Gamble zbagatelizował tę zasadę na rynku kawy atakując pozycję Kraft Foods (marki należącej do Maxwell House) i nie był w stanie sprostać rywalizacji o niższe koszty własne.
Trzeba wiedzieć kiedy zaatakować. Uważnej lektury wart jest więc opis sygnałów świadczących o podatności przywódcy na ataki Intrygujące!
-
Recenzja: Personel i Zarządzanie Andrzej Budzyk; 08/2006Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Do dwóch ważnych książek Michaela E. Portera wydanych w tłumaczeniach polskojęzycznych: - "Strategia konkurencji", Polskie WE 1992, - "Porter o konkurencji", PWE 2001, dołączyła obecnie trzecia uzupełniająca tematykę "Przewaga konkurencyjna". Praktyk zainteresowany bliskim dostępem do badań i przemyśleń biznesowych tego autora uzyskuje dzięki temu zestaw książek - impuls do samorozwoju przez kontakt z bezpośrednią, a nie opakowaną w komentarze wiedzą Portera z aktualizacją i komentarzem odautorskim z końca lat dziewięćdziesiątych.
Michael E. Porter szczerze przyznaje, że [...] "wiele kwestii związanych z osiąganiem lepszych wyników przez niektóre firmy pozostaje niezbadanych!". Wiele problemów dzięki trzem pracom autora jest przybliżonych zainteresowanemu czytelnikowi, a koszt własny podążania przetartą ścieżką pozostaje niewielki (poniżej 200 zł). Swoją publikację najlepiej prezentuje sam autor: [...] to książka opisująca mechanizmy wyboru i wdrażania strategii ogólnych (przywództwa kosztowego, zróżnicowania, koncentracji - Andrzej Budzyk) służących do osiągnięcia i utrzymania przewag konkurencyjnych.
W problematyce opisywanej przez Portera najciekawsze są dla mnie scenariusze i prognozy - wybory strategii w warunkach niepewności oraz ocena ryzyka wybranej strategii. [...]Ryzyko związane z każdą metodą postępowania zalezy od wielu czynników: momentu zaangażowania zasobów, "właściwości" lub "niewłaściwości" czyli niespójności strategii, prawdopodobieństwa scenoariuszy, zmiany strategii.
Obcowanie z myślą autora jest fascynujące, ale nie łatwe. Być może przypadkową i dodatkową trudność stanowi niełatwe w dobrej książce biznesowej specjalistyczne tłumaczenie. Konieczność zmierzenia się z tekstem przez pośrednika - tłumacza. Książkę polecam również ze względu na przystępne wyjaśnienie przez Portera paradoksu "dobrych" i "złych" konkurentów.
Szczegóły książki
- Tytuł oryginału:
- Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance
- Tłumaczenie:
- Magda Witkowska
- ISBN Książki drukowanej:
- 83-246-0155-4, 8324601554
- Data wydania książki drukowanej:
- 2010-02-11
- Format:
- B5
- Numer z katalogu:
- 3284
- Zgłoś erratę
- Kategorie:
Zarządzanie
- Serie wydawnicze: VIP
Spis treści książki
- Analiza struktury branży (30)
- Struktura branży a potrzeby nabywców (35)
- Struktura branży a równowaga między popytem a podażą (36)
- Ogólne strategie konkurencyjności (37)
- Przywództwo kosztowe (39)
- Zróżnicowanie (dyferencjacja) (41)
- Koncentracja (focus) (42)
- Utknąwszy gdzieś po drodze... (43)
- Dążenie do wykorzystania więcej niż jednej strategii ogólnej (45)
- Trwałość (48)
- Strategie ogólne a rozwój branży (50)
- Strategie ogólne a struktura organizacji (51)
- Strategie ogólne a proces planowania strategicznego (53)
- Zagadnienia poruszane w tej książce (55)
- Łańcuch wartości (64)
- Identyfikacja działań wartościowych (67)
- Opis łańcucha wartości (74)
- Zależności występujące w ramach łańcucha wartości (77)
- Zależności pionowe (79)
- Łańcuch wartości nabywcy (81)
- Obszar konkurencyjności a łańcuch wartości (83)
- Obszar segmentu (85)
- Obszar pionowy (85)
- Obszar geograficzny (86)
- Obszar branży (87)
- Koalicje a obszar (87)
- Obszar konkurencyjności a definicja jednostki biznesowej (88)
- Łańcuch wartości a struktura branży (89)
- Łańcuch wartości a struktura organizacji (90)
- Łańcuch wartości a analiza kosztów (95)
- Identyfikacja łańcucha wartości na potrzeby analizy kosztów (95)
- Przypisanie kosztów i aktywów (97)
- Wstępna analiza kosztów (99)
- Prawidłowości związane z poziomem kosztów (102)
- Czynniki determinujące koszty (102)
- Koszty nabywanych czynników wytwórczych (123)
- Prawidłowości związane z poziomem kosztów segmentu (128)
- Dynamika kosztów (130)
- Przewaga kosztowa (133)
- Ustalanie względnych kosztów konkurentów (134)
- Zdobywanie przewagi kosztowej (135)
- Trwałość przewagi kosztowej (151)
- Wdrażanie strategii przewag kosztowych (153)
- Pułapki związane ze strategią przywództwa kosztowego (154)
- Etapy analizy kosztów dokonywanej w celu opracowania strategii (158)
- Źródła zróżnicowania (160)
- Zróżnicowanie a łańcuch wartości (160)
- Czynniki determinujące wyjątkowość (164)
- Koszty zróżnicowania (168)
- Wartość dla nabywcy a zróżnicowanie (171)
- Wartość dla nabywcy (173)
- Łańcuch wartości a wartość dla nabywcy (174)
- Obniżanie kosztów nabywcy (177)
- Poprawa wyników nabywcy (180)
- Postrzeganie wartości przez nabywcę (181)
- Wartość dla nabywcy a rzeczywisty nabywca (183)
- Kryteria przyjmowane przez nabywców (184)
- Ustalenie kryteriów przyjmowanych przez nabywcę (189)
- Strategia zróżnicowania (194)
- Sposoby osiągania zróżnicowania (197)
- Trwałość zróżnicowania (203)
- Pułapki związane ze strategią zróżnicowania (205)
- Poszczególne etapy realizacji strategii zróżnicowania (207)
- Technologia a konkurencja (213)
- Technologia a łańcuch wartości (213)
- Technologia a przewagi konkurencyjne (217)
- Technologia a struktura branży (220)
- Strategia technologiczna (224)
- Wybór technologii, które należy rozwijać (225)
- Przywództwo technologiczne czy naśladownictwo (229)
- Udzielanie licencji na technologię (240)
- Rozwój technologiczny (244)
- Ciągły a nieciągły rozwój technologiczny (247)
- Przewidywanie rozwoju technologicznego (248)
- Formułowanie strategii technologicznej (248)
- Korzyści strategiczne wynikające z faktu posiadania konkurentów (254)
- Umacnianie przewagi konkurencyjnej (254)
- Poprawianie aktualnej struktury branży (259)
- Wspomaganie rozwoju rynku (261)
- Zapobieganie nowym wejściom (263)
- Co czyni konkurenta "dobrym"? (265)
- Test dobrego konkurenta (266)
- "Dobrzy" przywódcy rynkowi (270)
- Rozpoznawanie dobrych konkurentów (270)
- Oddziaływanie na układ konkurentów (272)
- Szkodzenie dobrym konkurentom w trakcie zwalczania złych (274)
- Przekształcanie złych konkurentów w dobrych (274)
- Optymalna konfiguracja rynku (275)
- Optymalna konfiguracja konkurentów (275)
- Utrzymywanie skuteczności konkurentów (278)
- Osiąganie idealnej konfiguracji konkurentów (279)
- Utrzymywanie stabilności branży (280)
- Pułapki związane z doborem konkurentów (281)
- Podstawy podziału branży na segmenty (287)
- Strukturalne podstawy podziału branży na segmenty (288)
- Wyznaczniki segmentacji (292)
- Wskazywanie nowych segmentów (304)
- Macierz segmentacji branży (305)
- Powiązania występujące między wyznacznikami segmentacji (307)
- Zestawianie macierzy segmentacji (308)
- Segmentacja branży a strategia konkurencyjności (313)
- Atrakcyjność segmentu (313)
- Wzajemne związki istniejące między segmentami (315)
- Wzajemne związki między segmentami a strategia ukierunkowana na zagospodarowanie wielu segmentów (321)
- Wybór strategii koncentracji (322)
- Możliwość koncentracji na nowych segmentach (324)
- Trwałość strategii koncentracji (325)
- Pułapki i szanse związane z realizacją strategii koncentracji i strategii ukierunkowanej na zagospodarowanie wielu segmentów (328)
- Segmentacja branży a definiowanie branży (331)
- Rozpoznawanie substytutów (334)
- Ekonomiczne aspekty zjawiska substytucji (338)
- Względny stosunek wartości do ceny (339)
- Koszty zmiany (347)
- Skłonność nabywcy do zmiany (350)
- Segmentacja a zjawisko substytucji (351)
- Zmiany zagrożenia ze strony produktów substytucyjnych (354)
- Zjawisko substytucji a ogólny popyt w branży (360)
- Zjawisko substytucji a struktura branży (360)
- Przebieg procesu substytucji (361)
- Segmentacja a przebieg procesu substytucji (365)
- Modele prognozowania przebiegu procesu substytucji (365)
- Substytucja a strategia konkurencyjności (371)
- Wspieranie substytucji (371)
- Obrona przed produktami substytucyjnymi (375)
- Branżowa strategia substytucji a strategia substytucji firmy (377)
- Pułapki związane ze strategiami obrony przed substytucją (378)
- Rosnące znaczenie strategii poziomej (386)
- Wewnętrzne zależności między jednostkami biznesowymi (390)
- Związki o charakterze materialnym (393)
- Uwspólnianie a przewagi konkurencyjne (395)
- Koszty uwspólniania (399)
- Trudności związane z dorównaniem przywódcy (404)
- Identyfikacja związków o charakterze materialnym (405)
- Związki o charakterze niematerialnym (418)
- Związki wymuszone przez konkurencję (422)
- Konkurencja wieloobszarowa w branżach niepowiązanych (425)
- Konkurencja wieloobszarowa w branżach powiązanych (427)
- Konkurenci mający inne schematy wykorzystania wewnętrznych związków (429)
- Opracowywanie prognoz dotyczących potencjalnych konkurentów (431)
- Konieczność opracowania sformalizowanej strategii poziomej (435)
- Opracowanie strategii poziomej (437)
- Wewnętrzne związki a strategia dywersyfikacji (445)
- Dywersyfikacja opierająca się na związkach o charakterze materialnym (446)
- Dywersyfikacja przez zdobywanie przyczółków (448)
- Dywersyfikacja a zasoby korporacji (450)
- Pułapki związane ze strategią poziomą (451)
- Pułapki związane z niedostrzeganiem wewnętrznych związków (451)
- Pułapki związane z dążeniem do wykorzystania wewnętrznych związków (452)
- Przeszkody w wykorzystywaniu wewnętrznych związków (457)
- Źródła przeszkód (458)
- Wewnętrzne związki a zasada słuszności (465)
- Występujące między firmami różnice w charakterze przeszkód (466)
- Mechanizmy organizacyjne ułatwiające wykorzystywanie wewnętrznych związków (467)
- Struktura pozioma (469)
- Systemy poziome (477)
- Poziome praktyki z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi (481)
- Poziome procedury rozwiązywania konfliktów (483)
- Rola korporacji w ułatwianiu wykorzystywania związków (483)
- Wewnętrzne związki a tryb dywersyfikacji (484)
- Zarządzanie organizacją poziomą (486)
- Obiecujące przykłady (486)
- Firmy japońskie a wewnętrzne związki (490)
- Nowa forma organizacyjna (491)
- Kontrola nad produktami komplementarnymi (495)
- Przewagi konkurencyjne związane z kontrolą nad produktami komplementarnymi (495)
- Problemy związane z kontrolą nad produktami komplementarnymi (499)
- Kontrola nad produktami komplementarnymi a rozwój branży (500)
- Identyfikacja strategicznie istotnych produktów komplementarnych (501)
- Sprzedaż pakietowa (503)
- Przewagi konkurencyjne wynikające z faktu prowadzenia sprzedaży pakietowej (504)
- Zagrożenia związane z prowadzeniem sprzedaży pakietowej (507)
- Sprzedaż pakietowa a sprzedaż pojedynczych produktów (509)
- Prowadzenie sprzedaży pakietowej a rozwój branży (511)
- Kwestie natury strategicznej związane ze sprzedażą pakietową (515)
- Subsydiowanie krzyżowe (516)
- Warunki sprzyjające subsydiowaniu krzyżowemu (517)
- Zagrożenia związane z subsydiowaniem krzyżowym (519)
- Subsydiowanie krzyżowe a rozwój branży (520)
- Zagadnienia natury strategicznej związane z subsydiowaniem krzyżowym (520)
- Produkty komplementarne a strategia konkurencyjności (522)
- Scenariusze jako narzędzie planowania (526)
- Scenariusze branżowe (528)
- Tworzenie scenariuszy branżowych (528)
- Identyfikacja źródeł niepewności (531)
- Niezależne i zależne źródła niepewności (535)
- Wybór zestawu scenariuszy (539)
- Spójność założeń (542)
- Analiza scenariuszy (544)
- Uwzględnienie w scenariuszu prognoz dotyczących zachowania konkurentów (546)
- Liczba analizowanych scenariuszy (549)
- Ocena prawdopodobieństwa scenariuszy (550)
- Charakterystyka ogólna scenariuszy branżowych (551)
- Scenariusze branżowe a strategia konkurencyjności (552)
- Podejście strategiczne w warunkach scenariuszowych (554)
- Strategie złożone i sekwencyjne (557)
- Wybór strategii odpowiedniej w przypadku danego scenariusza branżowego (557)
- Zmienne scenariusza a badania rynku (560)
- Scenariusze a proces planowania (561)
- Rola korporacji w procesie tworzenia scenariuszy (562)
- Scenariusze branżowe a kreatywność (563)
- Podejmowanie działalności w nowej branży i repozycjonowanie (566)
- Taktyki defensywne (570)
- Podnoszenie barier strukturalnych (572)
- Zwiększanie zagrożenia spodziewanymi działaniami odwetowymi (579)
- Ograniczanie zachęt do atakowania (584)
- Ocena taktyk defensywnych (586)
- Strategia defensywna (590)
- Zniechęcanie (590)
- Reakcja (595)
- Reagowanie na cięcie cen (598)
- Bronić się lub wycofać (599)
- Pułapki związane z działaniami obronnymi (600)
- Uwarunkowania sprzyjające atakowaniu przywódcy (602)
- Metody atakowania przywódcy (606)
- Rekonfiguracja (607)
- Redefinicja (612)
- Wyłącznie nakłady (618)
- Sojusze wymierzone przeciw branżowemu przywódcy (619)
- Przeszkody utrudniające przywódcy podjęcie działań odwetowych (620)
- Sygnały świadczące o podatności przywódcy na ataki (624)
- Sygnały dotyczące branży (624)
- Sygnały dotyczące przywódcy (625)
- Atakowanie branżowego przywódcy a struktura branży (626)
O autorze (15)
Przedmowa (17)
Wprowadzenie (21)
Rozdział 1. Strategia konkurencyjności - podstawowe założenia (27)
Część I: Podstawowe założenia koncepcji przewag konkurencyjnych
Rozdział 2. Łańcuch wartości a przewaga konkurencyjna (61)
Rozdział 3. Przewaga kosztowa (93)
Rozdział 4. Zróżnicowanie (159)
Rozdział 5. Technologia a przewagi konkurencyjne (211)
Rozdział 6. Dobór konkurentów (253)
Część II: Obszar konkurencyjności w obrębie branży
Rozdział 7. Segmentacja branży a przewagi konkurencyjne (285)
Rozdział 8. Substytucja (333)
Część III: Strategia korporacyjna a przewagi konkurencyjne
Rozdział 9. Wewnętrzne zależności między jednostkami biznesowymi (383)
Rozdział 10. Strategia pozioma (433)
Rozdział 11. Wykorzystywanie wewnętrznych związków (455)
Rozdział 12. Produkty komplementarne a przewagi konkurencyjne (493)
Część IV: Wnioski dotyczące realizacji ofensywnej i defensywnej strategii konkurencyjności
Rozdział 13. Scenariusze branżowe a strategia konkurencyjności w warunkach niepewności (525)
Rozdział 14. Strategia defensywna (565)
Rozdział 15. Atakowanie przywódcy branżowego (601)
Bibliografia (629)
Skorowidz (633)
Oceny i opinie klientów: Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników Michael E. Porter (0) Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.