Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja
- Autor:
- Włodzimierz Szpringer
- Promocja Przejdź
- Wydawnictwo:
- Poltext
- Ocena:
- Bądź pierwszym, który oceni tę książkę
- Stron:
- 374
- Dostępne formaty:
-
ePubMobi
Opis książki: Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja
Gospodarka cyfrowa – to gospodarka oparta na danych (datafikacja – danetyzacja). Rodzi się w związku z tym wiele pytań: czy można mówić o własności danych, czy raczej o problemie dostępu do danych? jak pogodzić ochronę danych z potrzebą ułatwienia udostępniania danych w interesie publicznym? jak te kwestie różnicować w kontekście danych osobowych i danych ekonomicznych, często powiązanych z ochroną praw własności intelektualnej i przemysłowej oraz tajemnicy handlowej? czy, a jeżeli tak, to w jakiej mierze prawo powinno wymuszać udostępnianie danych?
Autor poszukuje w książce „złotego środka” między ochroną danych a dostępem do danych, między tragedią wspólnego pastwiska (tragedy of the commons) a tragedią prywatnego zawłaszczania (tragedy of the anticommons), a tym samym – opracowania takich systemów zarządzania danymi prywatnymi oraz publicznymi, które nie budzą wątpliwości z perspektywy konkurencji. Metody wykorzystane w tym poszukiwaniu to przede wszystkim analiza regulacji i orzecznictwa w kontekście ekonomii instytucjonalnej, ekonomicznej analizy prawa oraz oceny skutków regulacji. Rozwiązań, które powinny mieć charakter holistyczny i systemowy, można poszukiwać na pograniczu ekonomii, prawa i zarządzania, co już zostało zapoczątkowane. Równocześnie wyraźnie widoczna jest luka badawcza, gdyż nauka o danych (Data Science) oraz analityka danych (Data Analytics) dotychczas skupiają się głównie na aspektach informatycznych (kodowanie danych, wyszukiwanie danych czy tworzenie baz danych), podczas gdy ekonomia skupia się na niektórych rodzajach danych, w szczególności tych powiązanych z prawami własności intelektualnej i przemysłowej, a regulacja (prawo) koncentruje się na dość jednostronnie rozumianej ochronie prywatności („własności” danych) lub na roli danych w stosowaniu prawa konkurencji.
Wybrane bestsellery
-
Ten brakujący element znajdziesz w książce Briana Tracy’ego, światowej sławy eksperta w dziedzinie działań sprzedażowych. Przekonasz się, że domykania sprzedaży można się po prostu nauczyć — trzeba jedynie wiedzieć jak i trochę poćwiczyć. Otrzymasz również pokaźny zbiór przydatnych um...
Mistrzowskie domykanie transakcji. Klucz do zarabiania pieniędzy w sferze profesjonalnej sprzedaży Mistrzowskie domykanie transakcji. Klucz do zarabiania pieniędzy w sferze profesjonalnej sprzedaży
(35.40 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
Social media stały się naszą codziennością. Budzimy się rano i zaglądamy do telefonu - w zależności od wieku i bańki, w której funkcjonujemy, są to Facebook, Instagram, X (dawny Twitter), TikTok, YouTube... Sprawdzamy, co słychać u znajomych i co się wydarzyło na świecie w czasie, gdy spaliśmy. A...
Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wydanie IV poszerzone Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wydanie IV poszerzone
(35.40 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
Ta książka daje zestaw prostych, łatwych w zrozumieniu narzędzi, z których możesz skorzystać natychmiast, by od razu skierować swoją firmę na ścieżkę zwiększania rentowności. Przekonasz się, że szybkość decyzji odgrywa tu decydującą rolę — miliony przedsiębiorstw działają bez aktualnego pla...
TurboStrategia. 21 pewnych dróg do błyskawicznego wzrostu zysków TurboStrategia. 21 pewnych dróg do błyskawicznego wzrostu zysków
(29.94 zł najniższa cena z 30 dni)32.43 zł
49.90 zł(-35%) -
Pojęcie sztucznej inteligencji (SI, ang. AI) używane jest od lat pięćdziesiątych XX wieku. Jednak dopiero niedawno stało się gorącym, odmienianym przez wszystkie przypadki i możliwości terminem, który działa na wyobraźnię ludzi na całym świecie. Sprawcą zamieszania jest ChatGPT – chatbot op...
AI w biznesie. Jak zarabiać więcej dzięki sztucznej inteligencji AI w biznesie. Jak zarabiać więcej dzięki sztucznej inteligencji
(40.20 zł najniższa cena z 30 dni)43.55 zł
67.00 zł(-35%) -
Dzięki tej książce przekonasz się, że nic, co dotyczy zarabiania, inwestowania i rozsądnego wydawania pieniędzy, już od dawna nie jest tajemnicą. Dowiesz się, jakie mity o pieniądzach wciąż funkcjonują w społeczeństwie, i zajmiesz się prawami dotyczącymi finansów. Pozwoli Ci to na zakończenie w o...
Bądź bogaty. Teraz! Zarabiaj więcej, szybciej i łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej Bądź bogaty. Teraz! Zarabiaj więcej, szybciej i łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej
(29.94 zł najniższa cena z 30 dni)32.43 zł
49.90 zł(-35%) -
Wiesz, czym jest TikTok? Jeśli nie, to szybko uruchom swój smartfon, ściągnij na niego tę aplikację i zacznij z niej korzystać, ponieważ - to pewne - Twoi klienci już tam są! Główną funkcjonalnością TikToka jest możliwość nagrywania i rozpowszechniania za jego pośrednictwem krótkich materiałów wi...
Skuteczny marketing na TikToku. Jak zdobyć miliony wyświetleń i tysiące obserwatorów w miesiąc (albo szybciej) Skuteczny marketing na TikToku. Jak zdobyć miliony wyświetleń i tysiące obserwatorów w miesiąc (albo szybciej)
(35.40 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
To opowieść o zemście, władzy, spisku i wielkich pieniądzach. Trzymająca w napięciu od pierwszej do ostatniej strony historia intrygi zorganizowanej przez miliardera, właściciela serwisu PayPal Petera Thiela — z udziałem najbardziej znanego na świecie zapaśnika Hulka Hogana — udowadni...
Anatomia intrygi. Opowieść o spisku wartym miliony dolarów Anatomia intrygi. Opowieść o spisku wartym miliony dolarów
(17.99 zł najniższa cena z 30 dni)38.94 zł
59.90 zł(-35%) -
Od czasu, gdy powstał jako osobna gałąź copywritingu i dziennikarstwa, webwriting przeszedł prawdziwą ewolucję. Kilkanaście lat temu autorów tekstów blogowych uczulało się przede wszystkim na to, by uwzględniali możliwości botów wyszukiwarki, które sczytują słowa klucze i na podstawie tego, jak w...
Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu. Wydanie 3 Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu. Wydanie 3
(35.40 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
Design thinking, czyli myślenie projektowe. Wbrew pozorom ten sposób podejścia do biznesu nie jest przypisany wyłącznie do wielkich korporacji. Pracować w duchu design thinking może i powinna każda firma, której właścicielowi zależy na zwiększeniu wydajności, szybkim realizowaniu dobrych pomysłów...
Design Thinking. Jak wykorzystać myślenie projektowe do zwiększenia zysków Twojej firmy Design Thinking. Jak wykorzystać myślenie projektowe do zwiększenia zysków Twojej firmy
(20.90 zł najniższa cena z 30 dni)20.90 zł
69.00 zł(-70%) -
Katarzyna Trawińska jest obecna w branży od wielu lat. Wybrała ją, ponieważ dystrybucja oparta na zasadach MLM najlepiej odpowiada jej potrzebom i oczekiwaniom. Kiedy tworzyła swoją markę, chciała, by wypełniała ona pewnego rodzaju misję - dawała ludziom możliwość realizowania się, odkrywania wła...(14.90 zł najniższa cena z 30 dni)
14.90 zł
49.90 zł(-70%)
Włodzimierz Szpringer - pozostałe książki
-
Kolejna monografia prof. Włodzimierza Szpringera, cenionego naukowca i autora wielu książek na temat nowoczesnych technologii, jest poświęcona głównym siłom napędowym czwartej rewolucji przemysłowej. Zagadnienia związane z rozwojem sieci i tworzoną przez nie gospodarką współdzielenia (sharing eco...
Platformy cyfrowe i gospodarka współdzielenia. Problemy instytucjonalne Platformy cyfrowe i gospodarka współdzielenia. Problemy instytucjonalne
(33.90 zł najniższa cena z 30 dni)47.92 zł
59.90 zł(-20%) -
Zarządzanie przez algorytmy przenika rzeczywistość społeczno-gospodarczą: od polityki i rządzenia państwem, administracji publicznej aż do transformacji różnych modeli biznesu, które w gospodarce cyfrowej obejmują w zasadzie wszystkie sektory, z główną rolą sektora finansoweg...(28.90 zł najniższa cena z 30 dni)
39.92 zł
49.90 zł(-20%) -
Technologia rozproszonego rejestru (blockchain) to jedna z największych innowacji w gospodarce cyfrowej. Oznacza przekształcenie internetu informacji w internet wartości, umożliwiając wymianę wartości w środowisku cyfrowym i eliminując pośredników. W połączeniu z Cloud Computing oraz Big Data tec...
Blockchain jako innowacja systemowa. Od internetu informacji do internetu wartości. Wyzwania dla sektora finansowego Blockchain jako innowacja systemowa. Od internetu informacji do internetu wartości. Wyzwania dla sektora finansowego
(29.90 zł najniższa cena z 30 dni)43.92 zł
54.90 zł(-20%) -
Firmy FinTech działające na rynku finansowym stanowią nową, szczególną kategorię parabanków. Ich cechą szczególną jest wykorzystanie nowoczesnych technologii komputerowych oraz sieciowych do projektowania usług i dodawania nowych ogniw w łańcuchu wartości. Bez internetu i cyf...
Nowe technologie a sektor finansowy. FinTech jako szansa i zagrożenie Nowe technologie a sektor finansowy. FinTech jako szansa i zagrożenie
(24.90 zł najniższa cena z 30 dni)35.92 zł
44.90 zł(-20%) -
W książce omówiono instytucjonalne ograniczenia niestabilności otoczenia przedsiębiorstw na przykładzie regulowania infrastruktury rynku finansowego. W szczególności autor analizuje nową instytucję na...(24.90 zł najniższa cena z 30 dni)
33.53 zł
41.91 zł(-20%)
Ebooka "Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Boox i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Szczegóły książki
- Data wydania książki drukowanej:
- 2022-09-30
- ISBN Ebooka:
- 978-83-817-5409-5, 9788381754095
- Data wydania ebooka:
- 2022-10-24 Data wydania ebooka często jest dniem wprowadzenia tytułu do sprzedaży i może nie być równoznaczna z datą wydania książki papierowej. Dodatkowe informacje możesz znaleźć w darmowym fragmencie. Jeśli masz wątpliwości skontaktuj się z nami sklep@onepress.pl.
- Numer z katalogu:
- 192580
- Rozmiar pliku ePub:
- 3.5MB
- Rozmiar pliku Mobi:
- 8.2MB
- Pobierz przykładowy rozdział EPUB
- Pobierz przykładowy rozdział MOBI
- Kategorie:
E-biznes
Spis treści książki
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
1. Od własności danych do Data Commons
1.1. Proste reguły w złożonym świecie – fi lozofi a regulacji
1.2. Inspiracje z głównych modeli zarządzania danymi
1.3. Datafi kacja – koncepcja regulacji Data Commons jako ekosystemu zaufania
1.4. Dostęp do danych zamiast własności danych – w centrum debaty
1.5. Problem szerszego udostępniania danych
1.6. Trendy rozwoju ruchu otwartych danych
1.7. Ekosystem otwartych danych publicznych w Polsce – kierunki rozwoju
1.8. Otwarte dane w sektorze fi nansowym – w kierunku otwartej bankowości
2. Ochrona danych a dostęp do danych – dylematy regulacji
2.1. Metody kontroli algorytmów
2.2. Rola interoperacyjności w gospodarce opartej na danych
2.3. Profi lowanie – kluczowe problemy regulacji
2.4. W kierunku godnej zaufania i wyjaśnialnej sztucznejninteligencji
2.5. Indywidualne a społeczne aspekty ochrony danych osobowych (RODO a inne systemy regulacji)
2.6. Problem przeciwdziałania uprzedzeniom – oceny wpływu a odpowiedzialność algorytmiczna
3. Nowe koncepcje regulacji zarządzania datafikacją
3.1. Ochrona danych a zarządzanie datafikacją
3.2. Modele zarządzania datafikacją a problem regulacji
3.3. Koncepcja regulacji zarządzania datafikacją (kwestie szczegółowe)
3.4. Projekt e-Privacy a regulacja gospodarki opartej na danych
3.5. Kierunki regulacji sztucznej inteligencji – kontekst datafikacji
3.6. Metaverse – nowe wyzwania dla zarządzania datafikacją
3.7. Kierunki regulacji metaverse – między grą i zabawą a pracą i biznesem
4. Systemy zarządzania datafikacją a platformy cyfrowe
4.1. Problemy zarządzania danymi w przedsiębiorstwie
4.2. Problem regulacji konkurencji platform cyfrowych (BigTechów)
4.3. Ekosystemy w gospodarce opartej na danych – dylematy regulacji
4.4. Modele biznesowe oparte na danych
4.5. Problem odmowy dostępu do danych – kontekst prawa
konkurencji
4.6. Platformy cyfrowe – w kierunku regulacji opartej na dowodach
5. Regulacja datafikacji z perspektywy konkurencji
5.1. Regulacja datafikacji a promocja konkurencji
5.2. Regulacja datafikacji a nowe technologie (5G)
5.3. Prawo konkurencji, regulacje sektorowe a innowacje
5.4. Datafikacja – źródłem władzy (dominacji) rynkowej?
5.5. Czy dane osobowe mogą być wykorzystywane w definiowaniu pozycji dominującej?
5.6. Nowe ramy oceny porozumień ograniczającychkonkurencję dotyczących zrównoważonego rozwoju
5.7. Próby krajowej regulacji konkurencji z uwzględnieniem datafikacji
6. Zarządzanie datafikacją a DLT blockchain
6.1. Kryptoekonomia – datafikacja a DLT blockchain
6.2. Cechy DLT blockchain a możliwości zarządzania datafikacją
6.3. Możliwości wykorzystania DLT blockchain na rzecz Data Commons
6.4. DLT blockchain w zarządzaniu dobrami wspólnymi
6.5. Blockchain – problem bezpieczeństwa danych i baz danych
6.6. Projekt Libra (Diem) – nowa wizja datafikacji za pośrednictwem pieniądza?
6.7. Koncepcja cyfrowej tożsamości suwerennej
6.8. Diem, stablecoiny, CBDC, systemy płatności – czy nowe zagrożenia dla prywatności?
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
Poltext - inne książki
-
Rozwój technologii w sektorze finansowym sprawił, że pojawiły się nowe instytucje, takie jak fintechy i bigtechy. Przez wiele lat firmy te wspomagały tradycyjną bankowość, skupiając się na pojedynczych segmentach rynku, często na obszarach nieeksplorowanych przez banki. Ostatnio jednak wiele fint...(34.90 zł najniższa cena z 30 dni)
51.92 zł
64.90 zł(-20%) -
Podręcznik skierowany jest przede wszystkim do studentów - niezależnie od kierunków studiów - oraz absolwentów studiów wyższych, a także przedsiębiorców i menedżerów, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę z zarządzania. Główna część publikacji zawiera kompleksowe omówienie podstawowych zagadnień z...(68.40 zł najniższa cena z 30 dni)
96.00 zł
120.00 zł(-20%) -
Język niemiecki Poziom B1 - C1 HOrverstehen. Podręcznik do nauki języka niemieckiego ze słuchu jest przeznaczony dla osób uczących się języka niemieckiego na poziomie od B1+ do C1 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego. Powstał on z myślą o maturzystach chcących pisać maturę...
Hörverstehen. Podręcznik do nauki j. niemieckiego ze słuchu (neu) Hörverstehen. Podręcznik do nauki j. niemieckiego ze słuchu (neu)
(24.90 zł najniższa cena z 30 dni)35.92 zł
44.90 zł(-20%) -
Język angielski Poziom B1 Lubisz czytać dobre powieści a jednocześnie chcesz doskonalić swój angielski? Mamy dla Ciebie idealne połączenie! Klasyka literatury światowej w wersji do nauki języka angielskiego. CZYTAJ – SŁUCHAJ - ĆWICZ CZYTAJ – dzięki oryginalnem...
Alice in Wonderland. Alicja w Krainie Czarów do nauki angielskiego Alice in Wonderland. Alicja w Krainie Czarów do nauki angielskiego
Lewis Carroll, Marta Fihel, Dariusz Jemielniak, Grzegorz Komerski
(19.90 zł najniższa cena z 30 dni)27.92 zł
34.90 zł(-20%) -
Najnowsze i uaktualnione wydanie popularnego, znanego od lat, powszechnie wykorzystywanego przez wykładowców i studentów uczelni o profilu ekonomiczno-finansowym podręcznika bankowości. Otoczenie gospodarcze od ponad 15 lat jest mało stabilne, co rzutuje na funkcjonowan...
Bankowość w gospodarce cyfrowej Bankowość w gospodarce cyfrowej
Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Władysław L. Jaworski, Anna Szelągowska, Zofia Zawadzka
(34.90 zł najniższa cena z 30 dni)51.92 zł
64.90 zł(-20%) -
Podręcznik marketingu przeznaczony dla studentów studiów sta-cjonarnych i niestacjonarnych w ramach przedmiotu „Podstawy marketingu”, „Marketing”, „Zarządzanie marketingowe” oraz in-nych przedmiotów specjalnościowych, uczestników stu...(51.24 zł najniższa cena z 30 dni)
71.91 zł
89.90 zł(-20%) -
Marketing internetowy, który można najkrócej zdefiniować jako wykorzystanie internetu do realizacji celów marketingowych, to dziedzina rozwijająca się w ogromnym tempie już od blisko 20 lat. W obecnych czasach nikogo nie trzeba przekonywać, że e-marketing to ważny element działania każdej firmy, ...(33.90 zł najniższa cena z 30 dni)
47.92 zł
59.90 zł(-20%) -
W świecie organizacji mamy coraz lepsze technologie. Wyrafinowane produkty i usługi. Wykwalifikowanych pracowników. Skomplikowane struktury. Wielkie bazy danych i algorytmy decyzyjne. Ogromny repertuar metod i technik zarządzania. Nie mamy zaś więcej tego, czego potrzeba najbardziej myślenia str...
Myśl strategicznie!. Jak przygotować i zmieniać organizację w odpowiedzi na wyzwania otoczenia Myśl strategicznie!. Jak przygotować i zmieniać organizację w odpowiedzi na wyzwania otoczenia
(29.90 zł najniższa cena z 30 dni)43.92 zł
54.90 zł(-20%) -
Pandemia COVID-19 wywiera wpływ na każdą sferę życia gospodarczego. Rachunkowość cały czas ewoluuje, dostosowując się do zmian otoczenia, nowych regulacji prawnych i potrzeb użytkowników informacji. W tym okresie zmieniły się zarówno przepisy prawne, jak i formy komunikacji. Pojawił...
Problemy rachunkowości w dobie pandemii Problemy rachunkowości w dobie pandemii
Ewa Grabowska-Kaczmarczyk, Maciej Leszek Hyży, Elżbieta Jędruczyk, Dawid Obrzeżgiewicz
(39.90 zł najniższa cena z 30 dni)58.32 zł
72.90 zł(-20%)
Dzieki opcji "Druk na żądanie" do sprzedaży wracają tytuły Grupy Helion, które cieszyły sie dużym zainteresowaniem, a których nakład został wyprzedany.
Dla naszych Czytelników wydrukowaliśmy dodatkową pulę egzemplarzy w technice druku cyfrowego.
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Druk na żądanie":
- usługa obejmuje tylko widoczną poniżej listę tytułów, którą na bieżąco aktualizujemy;
- cena książki może być wyższa od początkowej ceny detalicznej, co jest spowodowane kosztami druku cyfrowego (wyższymi niż koszty tradycyjnego druku offsetowego). Obowiązująca cena jest zawsze podawana na stronie WWW książki;
- zawartość książki wraz z dodatkami (płyta CD, DVD) odpowiada jej pierwotnemu wydaniu i jest w pełni komplementarna;
- usługa nie obejmuje książek w kolorze.
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.
Książka, którą chcesz zamówić pochodzi z końcówki nakładu. Oznacza to, że mogą się pojawić drobne defekty (otarcia, rysy, zagięcia).
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Końcówka nakładu":
- usługa obejmuje tylko książki oznaczone tagiem "Końcówka nakładu";
- wady o których mowa powyżej nie podlegają reklamacji;
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.
Książka drukowana
Oceny i opinie klientów: Datafikacja. Gospodarka oparta na danych. Konkurencja a regulacja Włodzimierz Szpringer (0) Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.