Analiza biznesowa. Praktyczne mo...

Analiza biznesowa. Praktyczne modelowanie organizacji

Autor: Jarosław Żeliński

Ocena:
   4.5/6  Opinie  (2)
Stron: 120
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: twarda) 3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Wydawca: Onepress
Wydawca: Onepress
Cena:
39,90 zł
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 7,98 zł
31,92 zł 39,90 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka

Druk
Książka drukowana
39,90 zł
eBook
Pdf ePub Mobi
31,92 zł
39,90 zł

Zrozum, zanim zaproponujesz rozwiązanie

Analiza biznesowa, przeprowadzana przez wykonawcę rozwiązań IT dla biznesu, nie polega na zwykłym spisaniu problemów zgłaszanych przez klienta. Zapis przebiegu spotkań, wypunktowanie najważniejszych wymagań stawianych przed oprogramowaniem i prezentacja ich klientowi w formie tabeli to jeszcze nie analiza biznesowa! Wykonawca oprogramowania otrzymuje w ten sposób jedynie wnioski dotyczące efektów wadliwego działania aktualnego systemu zarządzania, ale dalej nie ma pojęcia o przyczynach tego stanu rzeczy. Jak zatem może zaproponować zleceniodawcy lepsze rozwiązanie?

Prawidłowo przeprowadzona analiza i modelowanie biznesowe opierają się na pewnych ściśle określonych zasadach i korzystają z przeznaczonych do tego celu notacji (języków). Na naszym rynku istnieje wiele podręczników szczegółowo opisujących teorię poszczególnych notacji: UML, BPMN, BMM, SysML itd. Ich autorzy skupiają się na definicji pojęć, słownictwie i powiązaniach występujących w poszczególnych metodach zapisu, a teorie uzupełniają prostymi przykładami. Autor tej książki postanowił podejść do tematu z całkiem innej strony wychodzi od faktycznych problemów, z jakimi spotkał się w swojej wieloletniej praktyce, i podaje przykłady ich poprawnego, analitycznego opisu z użyciem takiej notacji, która jest najwłaściwsza w danej sytuacji biznesowej. Dzięki temu masz szansę poznać i zrozumieć, kiedy, po co i jak stosować dany język analityczny.


Jarosław Żeliński -- niezależny ekspert. Ukończył Wydział Elektroniki Wojskowej Akademii Technicznej. Od 1991 roku pracuje w branży IT. Uczestniczy w projektach z zakresu wdrożeń systemów IT, analiz systemowych i doradztwa organizacyjnego. Od 1998 roku prowadzi niezależną działalność doradczą, publikuje eseje, autorskie prace analityczne i opracowania branżowe w prasie specjalistycznej i gospodarczej oraz na własnym portalu IT-Consulting.pl. Od 2003 roku jest członkiem Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych, a od 2005 roku współpracownikiem i wykładowcą Katedry Systemów Informacyjnych na Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa Akademii Morskiej w Gdyni. Od 2008 roku pracuje także na Politechnice Warszawskiej. Prowadzi samodzielne studia i badania naukowe w zakresie zastosowań teorii poznania i języków formalnych w analizach systemowych organizacji. Jest członkiem International Institute of Business Analysis.

Wstęp (5)

1. Po co nam pan analityk? (7)

2. Jak opracować wymagania dla systemu informatycznego (13)

  • Jaki to ma związek z systemem informatycznym? (14)

3. System zarządzania informacją (17)

  • Dwie definicje (18)
  • Łańcuchy (21)

4. Czym jest system CRM (25)

  • Opis problemu (25)
  • Czy dysk sieciowy rozwiązuje problem? (29)
  • Pora na system CRM (30)

5. Zasoby IT a procesy przetwarzania informacji (35)

6. A na grzyba mi to modelowanie (39)

  • Więc jak to jest z tymi wymaganiami? Jak je wyspecyfikować? (40)

7. O błędach w modelowaniu (43)

  • Jak, co i po co modelować (43)
  • O analizie wymagań dla systemu IT (45)

8. Potrzeby informacyjne a zarządzanie wiedzą (47)

  • Potrzeby informacyjne firmy (47)
  • Definicje (48)
  • Model pojęciowy jako model rzeczywistości (51)
  • Zarządzanie wiedzą (56)

9. Historyjka użytkownika - kłopoty (57)

10. Reguły biznesowe - czym są (61)

11. Komunikacja, czyli analiza i projektowanie, oraz jak to zostanie odebrane (63)

  • Model komunikacji (63)
  • Jak to się ma do inżynierii oprogramowania (66)
  • Na zakończenie (68)

12. Przypadki użycia i granice systemu (71)

13. Diagram klas: model dziedziny (77)

  • Dygresja budowlana - pouczająca przygoda (77)
  • Diagram klas czy model dziedziny - co ma powstać? (78)
  • Model dziedziny systemu zamówienia (79)
  • Diagram klas a model dziedziny systemu (81)
  • Czy takie analizy mają sens w przypadku gotowych ERP? (85)
  • A gdzie się podziały wymagania pozafunkcjonalne? (85)

14. Klient nasz pan (87)

15. Wymagania dla oprogramowania ERP a analiza przedwdrożeniowa - gdzie jest różnica? (91)

  • Kupujemy buciki (91)
  • Jak wykonać patyczek? (92)
  • Co zawiera taki model? (93)

16. Udziałowcy projektu, czyli diagramy UML (95)

  • Modelowanie zależności pomiędzy udziałowcami (96)
  • UML i diagramy przypadków użycia jako model udziałowców (96)
  • Analiza RACI (100)

17. Analityk biznesowy, czyli wyplenić dwuznaczność z dokumentów (101)

18. Plansza do gry w szachy, czyli analiza i projektowanie (103)

  • Cel zamawiającego (103)
  • Model pojęciowy - zrozumieć problem i cel projektu (105)
  • Model procesu biznesowego - zrozumieć, co i po co jest robione (107)
  • Zarządzanie wymaganiami (117)
  • Na zakończenie (119)

Najczęściej kupowane razem:

Analiza biznesowa. Praktyczne modelowanie organizacji plus 15 tajemnic zarządzania czasem. O czym wiedzą ludzie sukcesu? plus Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych. Wydanie 2 rozszerzone
Cena zestawu: 99,27 zł 116,80 zł
Oszczędzasz: 17,53 zł(15%)
Do koszyka
zestaw0 Analiza biznesowa. Praktyczne modelowanie organizacji

Najczęściej kupowane razem ebooki:

Analiza biznesowa. Praktyczne modelowanie organizacji plus 15 tajemnic zarządzania czasem. O czym wiedzą ludzie sukcesu? plus Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych. Wydanie 2 rozszerzone
Cena zestawu: 99,27 zł 116,80 zł
Oszczędzasz: 17,53 zł(15%)
Do koszyka
zestaw0 Analiza biznesowa. Praktyczne modelowanie organizacji
6
(1)
5
(0)
4
(0)
3
(1)
2
(0)
1
(0)

Liczba ocen: 2

Średnia ocena
czytelników

  


    okladka
      Ocena : 6 

    Książka inspiruje, skłania do rewidowania swojego podejścia i korygowania popełnianych błędów. Pan Żeliński przygotował wyjątkowy zbiór felietonów. Bazuje on na treściach z bloga o analizie z najdłuższą historią w Polsce. Autor wychodzi od sytuacji bardzo często spotykanych na rynku, na których notorycznie wykłada się biznes i analitycy. Dalej omawia najczęściej wykorzystywane techniki analizy (przypadki użycia, procesy, modele pojęć, itd.) tłumacząc na przykładach ich właściwe i praktyczne zastosowanie. Pan Żeliński pokazuje swoją bogatą wiedzę i znajomość przeróżnych technik, notacji i podejść. Z tekstu płynie też niespotykane zrozumienie ich przeznaczenia i właściwego zastosowania. Prezentowane podejście doskonale sprawdza się w projektach informatyzowania działalności organizacji. Projekty takie angażują ogromne zasoby i pewnie większość specjalistów i budżetów. Spotykamy także inne typy projektów wymagających eksperymentów i dużej dozy kreatywności. Nie bazują one na stanie obecnym. Może to być innowacyjny produkt lub atrakcyjny, sprzedajacy interfejs z banalną logiką (zapis i odczyt prostych informacji z bardzo prostym przetwarzaniem). Moim zadaniem takie projekty mogą także zyskiwać z zastosowania nieco odmiennego podejścia. Jednakże i w nich nie powinno zabraknąć większości dobrych praktyk analizy prezentowanych w książce. Czytając artykuły Pana Żelińskiego napotyka się co chwilę nazwy stosowanych podejść czy notacji. Skłania to do poszukiwania, odkształcania się i poszerzania horyzontów. Gdyby nie te artykuły, myślę, że metody te nie rozprzestrzeniałyby się tak szybko i szeroko w Polsce. Ta książka to przede wszystkim inspiracja, nawołanie do przemyślenia tego co i jak robimy w analizie oraz źródło do stworzenia listy lektur obowiązkowych takich jak specyfikacje metod i języków modelowania. Jednak czytanie samej teorii nie gwarantuje jej właściwego zrozumienia i zastosowania. Książka Pana Żelińskiego wypełnia tę lukę - pokazuje praktyczne zastosowanie, częste wypaczenia oraz przypomina nieustannie o prawdziwym sensie i celu pracy analityka. Polecam!
      Ocena : 3 

    Temat popularny, autor znany. Niestety książka mnie rozczarowała. Nie znalazłem w niej niczego, czego nie było w innych. Ot, opowieść Autora o swojej wizji analizy, zaprezentowana językiem "gazetowym", chaotycznie, do tego z błędami merytorycznymi. Jeśli szukasz rzetelnej wiedzy, studiujesz analizę biznesowa na uczelni, przygotowujesz się do egzaminu, to raczej ją omijaj, bo ci namiesza w głowie. Dzielą ją lata świetlne od na prawdę dobrych pozycji z tej tematyki, których na rynku nie brakuje
    płatności onepress.pl