Księgarnia Onepress - literatura biznesowa, książki klasy business

ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Wywiad z autorami książki: "Praktyczny poradnik networkingu"

TOP tytuł w super cenie » 50% taniej

1. Na czym polega idea networkingu?


Networking to proces zbierania, przechowywania i dystrybuowania informacji z korzyścią zarówno dla Ciebie, jak i dla osób tworzących Twoją sieć. To podstawowa umiejętność, która powinna się znaleźć w portfolio każdego profesjonalisty. Dzięki sieci kontaktów łatwiej można osiągnąć wartościowe cele, zdobyć klientów czy lepszą pracę.


2. Dlaczego networking tak świetnie się sprawdza w biznesie?


Odpowiednio i mądrze wykorzystany networking sprawi, że osiągniesz swoje cele życiowe i biznesowe o wiele mniejszym nakładem finansowym i dużo szybciej, niż konwencjonalnymi metodami. Ludzie, których spotkasz w trakcie budowy swojej sieci osiągnęli coś w życiu, ponieważ wcześniej na swojej drodze spotkali kogoś, kto im pomógł. Obecnie, kiedy rynek raz po raz przechodzi kryzysy, sposoby prowadzenia i rozwijania firm ewoluują. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że dotychczasowe umiejętności i kontakty już nie wystarczą. Niektórzy profesjonaliści po latach pracy dla korporacji chcą zacząć pracować jako wolni strzelcy (freelancer, interim manager), inni chcą przekształcić mikrofirmy albo małe przedsiębiorstwa w większe. Aby tego dokonać trzeba umieć pracować zespołowo, nawiązywać dobre lub nawet znakomite relacje z klientami i przedsiębiorcami. Bardzo często to właśnie od tych relacji zależy, jak szybko będzie się rozwijała Twoja firma czy kariera w organizacji lub przedsiębiorstwie.


3. Co trzeba zrobić, by ludzie zechcieli nas polecać?


Podstawą jest postawa: pozytywna, pełna poczucia obfitości, oparta o zasadę wzajemności. Polecaj innych – wkrótce oni zrobią to samo dla Ciebie. Innym ludziom też jest łatwiej mówić o znajomych niż o sobie. Tworząc sieć wzajemnie polecających się osób będziesz mógł osiągać te same rezultaty działając zgodnie ze swoimi preferencjami i w mniejszym stresie. Następnie określ, kto jest twoim potencjalnym klientem, skoncentruj się na tylko dwóch – trzech branżach lub typach osób. Potem przygotuj dwa – trzy zdania o tym, jak pomagasz osobom lub firmom, które obsługujesz rozwiązując ich problemy. Ciekawie opowiedziana historia załatwienia jakiejś trudnej sprawy dla Twojego klienta lepiej zapadanie w pamięć i będzie chętniej powtarzana niż jakakolwiek prezentacja firmy czy produktu. Zarówno osoby, które poleciłeś w ten sposób jak i ci, którym przekazałeś rekomendację będą chętnie polecać Cię dalej, jako kogoś, kto jest pomocny i nie myśli wyłącznie o swoich interesach. Jeśli chcesz być polecany, powinieneś być dostępny, osiągalny i widoczny.

Bądź wdzięczny. Wdzięczność to najważniejsza waluta w dzisiejszym społeczeństwie. Można to skrócić do jednego zdania: dziękuj wszystkim i wszędzie za wszystko, co dla Ciebie lub dla Twoich bliskich zrobili. W ten sposób jesteś nie tylko miły i uprzejmy, ale również widoczny. Widoczność wyróżni Cię z tłumu.


4. Co w sytuacji, gdy polecona przez nas osoba zawiedzie?


By zminimalizować ryzyko problemów, zawsze bądźmy szczerzy co do natury naszej relacji z polecaną osobą lub firmą. Nasza odpowiedzialność dotyczy przekazania prawdziwej i możliwie najpełniejszej informacji na temat polecanego kontrahenta, nasze doświadczenie lub doświadczenia znanych nam osób ze współpracy z tą osobą/firmą. I tutaj się kończy. Reszta spoczywa na stronach kontraktu – tej, która podjęła decyzję o współpracy i tej, która podjęła zobowiązanie. Oczywiście, w razie problemów, włączmy się aktywnie w pomoc w najlepszym rozwiązaniu zaistniałej sytuacji. Inaczej ma się sprawa, gdy do kontraktu doszło w wyniku celowego przekazania przez nas niepełnej lub nieprawdziwej informacji. Wówczas odpowiedzialność za zaistniałą sytuację rzeczywiście spoczywa na nas i musimy wówczas jej sprostać. Dlatego polecajmy zawsze w dobrej wierze, by rzeczywiście pomóc – nie koloryzujmy, nie „załatwiajmy”, bo wszelka manipulacja odwróci się w końcu przeciwko nam.


5. Jak podtrzymywać cenne kontakty? Pierwsze spotkanie, wymiana wizytówek, co dalej?


Warto zacząć od krótkiego podziękowania mailowego i zaprosić osoby do kontaktów np. na GoldenLine lub LinkedIn. Wiele osób na tym poprzestaje. Jednak setki czy nawet tysiące kontaktów w jakimś serwisie społecznościowym nie świadczy o posiadaniu skutecznej sieci. By taka sieć mogła stanowić dla Ciebie źródło wsparcia w sytuacjach prywatnych czy zawodowych, musisz zadbać o głębokość nawiązanych relacji. Oznacza to, że najpierw trzeba się lepiej poznać, a więc poświęcić danej osobie wystarczająco dużo czasu i uwagi. Czy będziecie się poznawać na przysłowiowej kawie, na kolejnych spotkaniach biznesowych czy odwiedzając nawzajem swoje firmy - nie ma większego znaczenia, ważne, by za pierwszym kontaktem poszły kolejne i byście po jakimś czasie znali swoje mocne strony i obszary, w którym możecie sobie nawzajem pomagać.


6. Przechodzenie od słów do zysków – jak zamienia się uśmiechy i kurtuazyjne rozmowy na pieniądze?


W networkingu skupiamy się przede wszystkim na procesie budowania zaufania, opartym na autentyczności relacji, a nie na szybkim "złapaniu" klienta. Atmosfera zaufania i wzajemności to podstawa trwałej i owocnej relacji biznesowej. W dłuższej perspektywie takie działanie się bardzo opłaca ponieważ klient, który ma do nas zaufanie nie tylko sam do nas wielokrotnie powraca z zamówieniami ale też chętnie poleca nas dalej. Zatem, jeśli chcesz przejść od słów do zysków, bądź parterem, na którym zawsze można polegać – ludzie chętnie się odwzajemniają.


7. Idealny networker to…


... osoba, która jest autentyczna, nikogo nie udaje, lubi ludzi i chce im pomagać, ma wizję celu i w zgodzie z nią rozwija swoją sieć kontaktów. Wszystkiego innego można się nauczyć.