Niezależna literatura i dziennikarstwo przed 1989 rokiem. Idee - ludzie - spory
- Autor:
- Konrad W. Tatarowski
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Ocena:
- Bądź pierwszym, który oceni tę książkę
- Stron:
- 244
- Dostępne formaty:
-
PDFePubMobi
Opis książki: Niezależna literatura i dziennikarstwo przed 1989 rokiem. Idee - ludzie - spory
Jak działały instytucje kulturalne na emigracji? Jak publikowano wydawnictwa i czasopisma niezależne w kraju, poza cenzurą? Co różniło te dwa niezależne obiegi kulturowe? Kto je tworzył, jakie były ich losy? Jakie stały za nimi idee? O co się spierano? Jaką rolę odgrywała literatura w tych działaniach? Na te i wiele innych pytań odpowiada w książce autor, obecnie profesor w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UŁ, w czasach PRL-u działacz opozycyjny, w latach 1984-1994 dziennikarz Rozgłośni Polskiej RWE w Monachium. Zebrał tu swoje dotychczasowe badania i doświadczenia w zakresie niezależnej literatury i dziennikarstwa. W dwóch pierwszych częściach publikacji rysuje przemyślany, przefiltrowany przez własne doświadczenia obraz całości - w kraju i na emigracji - otrzymujemy choćby wnikliwą opowieść o paryskiej „Kulturze” i o Radiu Wolna Europa. W trzeciej z kolei części autor przypomina sylwetki kilku twórców i poddaje analizie ich dokonania. Obok pisarzy nie do pominięcia, takich jak Miłosz czy Kisielewski, Konrad Tatarowski przypomina również tych dziś niemal zapomnianych (W. Sułkowski, M. Niemiec). Spory ideowe przywoływane w publikacji - w tym przede wszystkim spór Adama Michnika i Jarosława Kaczyńskiego o Traktat o gnidach Piotra Wierzbickiego - nie należą jedynie do historii i odcisnęły swój ślad również na dzisiejszym obrazie życia politycznego, społecznego i kulturowego.
Wybrane bestsellery
-
Social media stały się naszą codziennością. Budzimy się rano i zaglądamy do telefonu - w zależności od wieku i bańki, w której funkcjonujemy, są to Facebook, Instagram, X (dawny Twitter), TikTok, YouTube... Sprawdzamy, co słychać u znajomych i co się wydarzyło na świecie w czasie, gdy spaliśmy. A...
Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wydanie IV poszerzone Twoja firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wydanie IV poszerzone
(35.40 zł najniższa cena z 30 dni)37.17 zł
59.00 zł(-37%) -
Era sztucznej inteligencji, która potrafi przeszukać, skompilować i (niemal) twórczo przekształcić nieskończone zasoby internetu w spójny, mający sens artykuł, właśnie nadeszła. ChatGPT jest powszechnie przedstawiany jako bat na copywriterów. W kilka sekund, szybko i sprawnie robi to, co człowiek...
Biblia webwritingu. Jak pisać teksty w czasach, gdy sztuczna inteligencja robi to szybciej i nikt ich nie czyta, bo wszyscy wolą wideo Biblia webwritingu. Jak pisać teksty w czasach, gdy sztuczna inteligencja robi to szybciej i nikt ich nie czyta, bo wszyscy wolą wideo
(32.94 zł najniższa cena z 30 dni)34.59 zł
54.90 zł(-37%) -
Ta książka daje zestaw prostych, łatwych w zrozumieniu narzędzi, z których możesz skorzystać natychmiast, by od razu skierować swoją firmę na ścieżkę zwiększania rentowności. Przekonasz się, że szybkość decyzji odgrywa tu decydującą rolę — miliony przedsiębiorstw działają bez aktualnego pla...
TurboStrategia. 21 pewnych dróg do błyskawicznego wzrostu zysków TurboStrategia. 21 pewnych dróg do błyskawicznego wzrostu zysków
(29.94 zł najniższa cena z 30 dni)31.44 zł
49.90 zł(-37%) -
UX writing, choć jest terminem angielskim, na dobre rozgościł się w polskiej rzeczywistości projektowania doświadczeń. Treści związane z produktami istniały zawsze i we wszystkich kanałach. Jednak nigdy dotąd nie miały szansy być tak dobre, jak obecnie. Osoby wyspecjalizowane w tej dziedzinie spr...(47.40 zł najniższa cena z 30 dni)
49.77 zł
79.00 zł(-37%) -
Growth hacking to jedna z metodyk prowadzenia działań marketingowych, sprzedażowych i rozwoju produktu, w której celem aktywności nie są największe zasięgi, a dotarcie do możliwie najlepiej określonej grupy docelowej. Oczywiście przy zachowaniu jak najniższego kosztu tego procesu. Gdy się nad tym...
Growth Hacking: Jak pomaga pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać obecnych Growth Hacking: Jak pomaga pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać obecnych
(29.94 zł najniższa cena z 30 dni)32.43 zł
49.90 zł(-35%) -
Klientocentryczność to strategia orientująca działania firmy na potrzeby klienta, czyli tego, kto rzeczywiście ją żywi. To jego decyzje zakupowe: kupić – nie kupić, wrócić po kolejne towary lub usługi – nie wrócić, decydują o przyszłości Twojego biznesu. W zglobalizowanym, cyfrowym św...
Tworzenie doświadczeń klientów. Wydanie II poszerzone Tworzenie doświadczeń klientów. Wydanie II poszerzone
(46.20 zł najniższa cena z 30 dni)46.20 zł
77.00 zł(-40%) -
Takich osób jest jednak niewiele. Większość z nas potrzebuje wskazówek i narzędzi, by móc w pełni świadomie zaprojektować pozytywne doświadczenie swoich klientów na każdym etapie ich kontaktu z marką. Nie tylko w fazie wyboru, ale i podczas korzystania z produktu czy usługi. Dobra wiadomość: ta k...
Customer Experience Management. Moc pozytywnych doświadczeń na ścieżce Twojego klienta. Wydanie II Customer Experience Management. Moc pozytywnych doświadczeń na ścieżce Twojego klienta. Wydanie II
(59.40 zł najniższa cena z 30 dni)59.40 zł
99.00 zł(-40%) -
Są dwa rodzaje działań w marketingu. Pierwszy ma charakter doraźny, przypadkowy ― jest potrzeba, jest poszukiwanie pomysłu, jak na nią odpowiedzieć, jest kampania, są hasła, reklamy, budżet, mierzenie efektów i uspokojenie. Aż do następnej potrzeby. Drugi rodzaj to działania celowe. Nim roz...(29.94 zł najniższa cena z 30 dni)
29.94 zł
49.90 zł(-40%) -
Dziesiątki tysięcy przedsiębiorców sprzedaje swoje produkty i usługi przez internet. Jednak tylko nieduży odsetek zdobywa w ten sposób wystarczająco licznych klientów, a naprawdę niewielu osiąga satysfakcjonujący poziom sprzedaży. Nawet próby podglądania najlepszych w tej dziedzinie i kopiowania ...
Tajniki skutecznych dotcomów. Jak rozwijać firmę w internecie Tajniki skutecznych dotcomów. Jak rozwijać firmę w internecie
(47.40 zł najniższa cena z 30 dni)51.35 zł
79.00 zł(-35%) -
Dowiesz się, jak inspirować, przyciągać i zatrzymywać przy sobie wspaniałych ludzi, pisać niezawodny biznesplan, identyfikować wymagania rynku, tworzyć wyróżniający się plan marketingowy, przywiązywać klientów do siebie i stale poprawiać ich obsługę. Nauczysz się szeregu prostych, praktycznych i ...
Stwórz teraz wspaniałą firmę! Siedem etapów na drodze do wysokich zysków Stwórz teraz wspaniałą firmę! Siedem etapów na drodze do wysokich zysków
(35.40 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%)
Ebooka "Niezależna literatura i dziennikarstwo przed 1989 rokiem. Idee - ludzie - spory" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Boox i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Niezależna literatura i dziennikarstwo przed 1989 rokiem. Idee - ludzie - spory" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Niezależna literatura i dziennikarstwo przed 1989 rokiem. Idee - ludzie - spory" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Szczegóły książki
- ISBN Ebooka:
- 978-83-808-8513-4, 9788380885134
- Data wydania ebooka:
- 2017-05-18 Data wydania ebooka często jest dniem wprowadzenia tytułu do sprzedaży i może nie być równoznaczna z datą wydania książki papierowej. Dodatkowe informacje możesz znaleźć w darmowym fragmencie. Jeśli masz wątpliwości skontaktuj się z nami sklep@onepress.pl.
- Numer z katalogu:
- 71197
- Rozmiar pliku Pdf:
- 1.8MB
- Rozmiar pliku ePub:
- 1.3MB
- Rozmiar pliku Mobi:
- 3.2MB
- Pobierz przykładowy rozdział PDF
- Kategorie:
Marketing
Spis treści książki
- Środowiska twórcze w PRL wobec „realnego socjalizmu” – rekonesans 11
- Dziennikarstwo: powołanie czy praca jak wiele innych? 17
- Ostatnie dziesięciolecie literatury emigracyjnej (1982–1992) 33
- Kulturotwórcza działalność Rozgłośni Polskiej RWE 43
- Paryska „Kultura” wobec RP RWE. Konflikty i współpraca 51
- Polityka wschodnia „Kultury” 67
- W kręgu Radiowego „Teatru Wyobraźni” RWE 75
- Reportaż jako dzieło sztuki. O twórczości radiowej Wojciecha Trojanowskiego 85
- Początki niezależnego dziennikarstwa w PRL. Rola „drugiego obiegu” wydawniczego 105
- Literatura niezależna i prasa podziemna w Rozgłośni Polskiej RWE 113
- Prasa strajkowa – studium przypadku 127
- Traktat o gnidach Piotra Wierzbickiego i jego polemiści 145
- Obraz PRL-u w pisarstwie Stefana Kisielewskiego 157
- Arcydzieło literatury wspomnieniowej – Kurier z Warszawy Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Ostatnia misja Kuriera 177
- Tadeusz Nowakowski – szkic do portretu 189
- Czesław Miłosz – poeta zakazany 197
- Poetyka i emigracja. Przypadek Jacka Bierezina 207
- Witold Sułkowski i jego twórczość 215
- Nieznośna nieprzezroczystość bytu. Poezja Macieja Niemca 219
Słowo wstępne 9
Wprowadzenie 11
O PRL-u w skrócie 11
Elity twórcze wobec PRL-u 12
Oblicza sprzeciwu wobec komunizmu 14
Początki profesji dziennikarskiej 18
Mass media w Polsce przed rokiem 1989 20
Transformacja ustrojowa i przekształcenia na rynku mass mediów w Polsce po 1989 r 22
O mass mediach w Polsce po roku 1989 – dygresja krytyczna 24
Część I. Życie literackie na emigracji po II wojnie światowej 27
Wokół pojęcia „literatury emigracyjnej” 29
Uwagi wstępne 33
Od emigracji wojennej do emigracji stanu wojennego 33
Emigracja a kaprysy historii 38
Uwagi wstępne 43
Twórcy kultury w RWE 44
Nowojorscy współpracownicy RP RWE 47
Współpracownicy Rozgłośni Polskiej RWE w Londynie 48
Uwagi wstępne 51
Współpracownicy paryskiej „Kultury” w audycjach RWE 53
Juliusz Mieroszewski 53
Czesław Miłosz 54
Witold Gombrowicz 56
Gustaw Herling-Grudziński 57
Jerzy Stempowski [antenowy pseudonim: Paweł Hostowiec] 60
Józef Czapski 61
Maria Czapska 62
Konstanty Aleksander Jeleński 63
Stefan Kisielewski 63
Leopold Unger 64
Początki polityki wschodniej „Kultury” 67
Giedroyc, Mieroszewski, Łobodowski – Różne życiorysy, podobne cele 69
Współpraca w dziedzinie kultury i sztuki 71
Źródła ideowe programu politycznego „Kultury” 72
Figura Wieszcza w słuchowiskach Rozgłośni Polskiej RWE 76
Kanoniczny wzorzec „Teatru Wyobraźni” RWE 79
Sylwetka Wojciecha Trojanowskiego 85
Reportaże podróżnicze 87
Reportaże historyczne Trojanowskiego 88
Ta żołnierska piosenka… 90
Nowa odmiana gatunkowa reportażu – reportaż imaginacyjny 92
Tajemnice artystycznego sukcesu – próba rekonstrukcji 93
Publicystyczno-erudycyjne walory reportaży Trojanowskiego 96
Część II. Nurt kultury niezależnej w PRL 97
Uwagi wstępne 99
Ruchy kontestacyjne na Zachodzie a kultura niezależna w PRL 99
Literacka „Nowa Fala” i studencki ruch teatralny 101
O pojęciu „drugiego obiegu” wydawniczego 105
Zakres i zasięg oddziaływania „drugiego obiegu” 106
Społeczno-polityczne konsekwencje działalności niezależnej prasy i wydawnictw w PRL 107
Podziemna prasa kulturalna i jej znaczenie 109
Modyfikacja ról nadawcy i odbiorcy przekazów „drugiego obiegu” 110
„Drugi obieg” a oficjalna polityka wydawnicza 112
Uwagi wstępne 113
Literatura niezależna w audycjach Rozgłośni Polskiej RWE 113
Udział pisarzy i publicystów z kraju w audycjach RWE 116
Prasa podziemna w programie Wolnej Europy 117
„Przegląd prasy podziemnej” 120
Prasa podziemna w innych audycjach RWE 124
Polska prasa podziemna w audycjach innych rozgłośni narodowych RWE 125
Model funkcjonowania prasy strajkowej 127
Obieg informacji w czasie strajku 128
Działalność informacyjna o przebiegu i celach strajku 129
Studencka prasa strajkowa 130
Specyfika i tematyka prasy studenckiej w omawianym okresie 131
Pisma z dominacją treści rozrywkowo-żartobliwych 133
Prasa informacyjno-publicystyczna 134
Biuletyn Informacyjny „Strajk” i sprawa Lindy Winsh 138
Sprawy Lindy Winsh ciąg dalszy 140
Część III. Sylwetki pisarzy. Analiza wybranych dzieł 143
Okoliczności powstania Traktatu o gnidach 145
Konteksty historyczne i towarzyskie 146
O pojęciu „gnidy” i „gnidowatości” 148
Wokół Traktatu o gnidach – polemiki 151
Adam Michnik o Traktacie o gnidach 152
Polemika Jarosława Kaczyńskiego 154
Spór o życiorysy czy konflikt aksjologiczny? 155
Zakres i przedmiot rozważań 157
Konstrukcja postaci bohaterów-narratorów w powieściach Kisielewskiego 160
Ideowe i filozoficzne zaplecze powieści Stefana Kisielewskiego 163
Antykomunizm i liberalizm w pisarstwie Stefana Kisielewskiego 166
Realizm jako pisarski program 167
Pisarstwo Kisielewskiego w ocenach krytyków 169
Erotyka w prozie Stefana Kisielewskiego 169
Wątki kryminalne w powieściach Kisielewskiego 172
Błazeńska twarz i historiozoficzny pesymizm 174
Uwagi wstępne 177
Wartości artystyczne Kuriera z Warszawy 178
Nieheroiczny bohater w heroicznych sytuacjach 181
Ostatnia misja Kuriera. Kilka osobistych refleksji i wspomnień 184
Spotkania w Łodzi i Bełchatowie 186
Uwagi wstępne 197
Kilka słów o Zdobyciu władzy Czesława Miłosza 199
Zarys analizy poematu Czesława Miłosza Na trąbach i na cytrze 201
Emigracja jako „sztuka dystansu” 207
Tyle rzeczy Jacka Bierezina 208
Powrót do autentystycznych korzeni 214
Bibliografia 225
Nota bibliograficzna 231
Indeks osobowy 233
Nota o Autorze 243
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego - inne książki
-
Publikacja jest pokłosiem interdyscyplinarnych badań nad identyfikacją lokalnej polityki mieszkaniowej gmin wiejskich i wypełnia lukę w literaturze z zakresu socjologii, ekonomii i geografii społeczno-ekonomicznej. Autorzy posłużyli się metodą case study, opisując sześć podmiejskich gmin wiejs...
Rozwój lokalny a polityka mieszkaniowa w gminach wiejskich Rozwój lokalny a polityka mieszkaniowa w gminach wiejskich
Anna Miklaszewska, Małgorzata Marks-Krzyszkowska, Paweł Starosta
-
The prepared scientific monograph entitled The importance of social innovations in the knowledge-based economy in the context of footwear sector solutions is an attempt to further exemplify social innovations by identifying real links between social need and a specific good, service, method and p...
The importance of social innovations in the knowledge-based economy in the context of footwear sector solutions The importance of social innovations in the knowledge-based economy in the context of footwear sector solutions
-
Publikacja dotyczy relacji krymsko-rosyjskich oraz rozwoju gospodarczego i społecznego Półwyspu Krymskiego. Zawiera kompleksową charakterystykę Krymu - wyjątkowej krainy geograficznej stanowiącej człon południowej części Niziny Wschodnioeuropejskiej. Znajduje się w niej opis znalezisk archeologic...
Miejsce i rola Krymu w polityce rosyjskiej i międzynarodowej Miejsce i rola Krymu w polityce rosyjskiej i międzynarodowej
-
Książka Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym dotyczącą aktualiów rodzimego teatru niezależnego (i socjologii teatru w ogóle). Pomimo że Teatr Węgajty, Stowarzyszenie Teatralne Chorea i Teatr Szwalnia wyrastają z poniekąd już "klas...
Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych
Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska, Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, Emilia Zimnica-Kuzioła
(9.90 zł najniższa cena z 30 dni)21.21 zł
24.95 zł(-15%) -
W polskiej literaturze naukowej brakuje kompleksowego opracowania eksperckiego poświęconego systemowemu ujęciu zagadnień integracji planowania. Książki o tematyce planowania przestrzennego i planowania rozwoju, ujęte w kontekście geografii społeczno-ekonomicznej, gospodarki przestrzennej, urbanis...
System zintegrowanego planowania rozwoju w warunkach polskich. Założenia - zasady kierunkowe - koncepcja System zintegrowanego planowania rozwoju w warunkach polskich. Założenia - zasady kierunkowe - koncepcja
(9.90 zł najniższa cena z 30 dni)21.21 zł
24.95 zł(-15%) -
Logika i przejrzystość wywodu to zalety tej pracy [...]. Ujęcie problemów jest twórcze, oryginalne, a także ciekawe, dlatego monografię czyta się z przyjemnością. Z recenzji prof. J. Garlińskiej-Bielawskiej * Monografia pt. Gospodarka międzynarodowa. Rys teoretyczny Magdaleny Rosińskiej-...
-
W książce zostały przedstawione wyniki badań autora oparte na wywiadach z liderkami prowadzącymi podmioty gospodarki społecznej. Rozmowy koncentrowały się na poznaniu opinii kobiet zarządzających przedsiębiorstwem społecznym na temat ich stylu zarządzania, cech charakteru niezbędnych w ich pracy,...(9.90 zł najniższa cena z 30 dni)
21.21 zł
24.95 zł(-15%) -
Trójkąt kulinarny, body positivity, jednopłciowy model ciała to niektóre z zawartych w publikacji pojęć objaśniających jak ludzkie ciała kształtują się i są kształtowane przez społeczeństwo. Książka zabiera czytelnika w podróż przez różne sfery życia społecznego, w których ciało ludzkie odgrywa k...
Ciało i społeczeństwo. Socjologia ciała w badaniach i koncepcjach teoretycznych Ciało i społeczeństwo. Socjologia ciała w badaniach i koncepcjach teoretycznych
(12.90 zł najniższa cena z 30 dni)25.46 zł
29.95 zł(-15%) -
This book is devoted to upwardly mobile university lecturers or people who "escaped the collective fate of their class". The upward mobility of the academic faculty is under-researched in the peripheries of global knowledge production, although there is a significant interest in the social mobili...
The Biographical Experience of Entering the Academic Profession. Popular-Class Lecturers at the Post-Socialist University The Biographical Experience of Entering the Academic Profession. Popular-Class Lecturers at the Post-Socialist University
-
Początki badań rozkładów dochodów i ich nierównomierności sięgają przełomu XIX i XX stulecia, kiedy ukazały się pierwsze prace włoskiego ekonomisty Vilfredo Pareto (1848-1923), współtwórcy teorii równowagi ekonomicznej. Monografia obejmuje szeroko rozumianą metodologię statystyczną dotyczącą r...
Klasyczne i nieklasyczne metody analizy nierówności dochodowych Klasyczne i nieklasyczne metody analizy nierówności dochodowych
Dzieki opcji "Druk na żądanie" do sprzedaży wracają tytuły Grupy Helion, które cieszyły sie dużym zainteresowaniem, a których nakład został wyprzedany.
Dla naszych Czytelników wydrukowaliśmy dodatkową pulę egzemplarzy w technice druku cyfrowego.
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Druk na żądanie":
- usługa obejmuje tylko widoczną poniżej listę tytułów, którą na bieżąco aktualizujemy;
- cena książki może być wyższa od początkowej ceny detalicznej, co jest spowodowane kosztami druku cyfrowego (wyższymi niż koszty tradycyjnego druku offsetowego). Obowiązująca cena jest zawsze podawana na stronie WWW książki;
- zawartość książki wraz z dodatkami (płyta CD, DVD) odpowiada jej pierwotnemu wydaniu i jest w pełni komplementarna;
- usługa nie obejmuje książek w kolorze.
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.
Książka, którą chcesz zamówić pochodzi z końcówki nakładu. Oznacza to, że mogą się pojawić drobne defekty (otarcia, rysy, zagięcia).
Co powinieneś wiedzieć o usłudze "Końcówka nakładu":
- usługa obejmuje tylko książki oznaczone tagiem "Końcówka nakładu";
- wady o których mowa powyżej nie podlegają reklamacji;
Masz pytanie o konkretny tytuł? Napisz do nas: sklep[at]helion.pl.
Książka drukowana
Oceny i opinie klientów: Niezależna literatura i dziennikarstwo przed 1989 rokiem. Idee - ludzie - spory Konrad W. Tatarowski (0) Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.