Każdy początkujący adept marketingu internetowego zapewne wyobraża sobie swoje dopracowane do perfekcji prezentacje z kreacją nowego produktu, urocze, wyciskające łzy plakaty filmowe czy pełne zwrotów akcji reklamy wideo, które podbiją serca i zapadną w pamięć konsumentom. Tymczasem brutalne realia rynkowe, z którymi zderzają się na początku ścieżki marketerzy, dowodzą jednego: marketing cyfrowy nie istnieje bez liczb i danych. Jeśli całe życie powtarzasz, że matematyka jest Twoją piętą Achillesa, nie załamuj się. W tym wspaniałym świecie wszechogarniającego dostępu do wszystkich niezbędnych narzędzi online nie ma dziedziny, której nie dałoby się nauczyć z wykorzystaniem dostępnych materiałów. Wystarczy zapał i dyscyplina, okraszone porcją praktyki i pracy z klientami. Zapraszam do lektury krótkiego przeglądu wybranych przeze mnie narzędzi marketingowych, bez których, uważam, praca w digital marketingu nie byłaby taka przyjemna, chociaż nikt nie mówi, że prosta.

 

 

Niezbędnik każdego eksperta digital marketingu

arzędzie, od którego nie uciekniesz, jeśli pracujesz w odmętach internetu, to z pewnością Google Analytics 4. Bez względu na to, czy obierzesz ścieżkę analityka internetowego, specjalisty w zakresie Google Ads, eksperta do spraw Facebook Ads czy marketing managera, GA znacząco poprawi jakość i efektywność Twojej pracy. Najlepsze w korzystaniu z tego bezpłatnego narzędzia jest to, że oferuje ono całkiem przyzwoitą bazę materiałów edukacyjnych, które pomogą uzupełnić wiedzę na każdym etapie.

 

 

Do czego zastosować Google Analytics w biznesie?

1. Sprawdź, skąd użytkownicy trafiają na Twoją stronę, a dzięki temu lepiej zrozumiesz ścieżkę zakupową swojego klienta.
2. Porównaj skuteczność poszczególnych kanałów i oceń, czy budżety marketingowe są lokowane w odpowiednim miejscu. Pamiętaj jednak, że dobra analiza nie opiera się na pojedynczym zestawie danych czy dniu, a polega na spojrzeniu na dane „z lotu ptaka”.
3. Poznaj swoich użytkowników, sprawdź, z którego regionu najczęściej odwiedzają Twoją stronę, z jakich urządzeń lub systemów korzystają. Ta wiedza może się przydać na etapie planowania kampanii marketingowej.

Okładka Marketing i analityka biznesowa dla początkujących. Poznaj najważniejsze narzędzia i wykorzystaj ich możliwości

(druk)

34,20 zł 57,00 zł(-40%)

(37.05 zł najniższa cena z 30 dni)

To tylko kilka pomysłów na to, jak wykorzystać potęgę danych dostępnych w Google Analytics. Zaskakująco rzadko małe i średnie biznesy przekuwają liczby w realne działania, a jest to jeden z solidniejszych dowodów skuteczności (albo jej braku) podejmowanych wysiłków sprzedażowych.

 

Wykorzystuj takie dane, jakie polubią algorytmy Google

Tworzenie treści cyfrowych coraz częściej jest kluczowym aspektem każdej dobrej strony internetowej. Ale jak odpowiedzieć na pytanie o skuteczność takich publikacji? Z pomocą przychodzi narzędzie Google Search Console, które odpowie na kluczowe dylematy związane ze wpisami. Na jakie hasła użytkownicy trafiają, kiedy szukają mojej strony? Która podstrona wzbudza największe zainteresowanie? Jak wysoko w wyszukiwarce znajdują się moje treści?
 

 

Google Search Console uzupełnia wiedzę, jaką możemy zdobyć w Google Analytics o naszym użytkowniku. Holistyczne podejście do danych, które gromadzimy w tych narzędziach, pozwoli podejmować trafniejsze decyzje na dalszych etapach. Paradoksalnie to naprawdę potężne połączenie, w dodatku bezpłatne i niezwykle proste w opanowaniu.


Pokaż, że liczby są naprawdę ciekawe

Trzecim narzędziem, w które powinien się zaopatrzyć każdy specjalista w zakresie digital marketingu, jest Looker Studio (czy – jeśli ktoś jest przywiązany do poprzedniej nazwy – Google Data Studio). Ogrom funkcji, jakie oferuje to narzędzie, może skutecznie zniechęcać do jego eksploracji, ale zarazem otwiera furtkę na nowy, wspaniały świat zrozumiałych i czytelnych wykresów. Dlaczego jest to takie ważne? Same dane, bez głębszego kontekstu, często nie dają wyczerpujących informacji. Większość odbiorców, którzy nigdy nie zetknęli się z nowościami świata digital marketingu, nie zrozumie danych skopiowanych wprost z Google Analytics. Potrzeba do tego sporo wiedzy i doświadczenia, a także szerszego spojrzenia na kontekst biznesowy. Tutaj z pomocą przychodzi Looker Studio, rozwiązanie, które ułatwia połączenie danych z takich narzędzi jak Google Ads czy Google Analytics i zobrazowanie najważniejszych informacji.


 

Współczesny marketing internetowy, podobnie jak biznes, nie istnieje bez twardych danych, dowodów liczbowych i szerszego kontekstu. Nie oznacza to, że marketing przestał być zawodem kreatywnym, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę, jak szeroki przekrój dziedzin mieści to pojęcie. Wystarczy spojrzeć choćby na wąski wycinek analityki marketingowej, by zdecydowanie stwierdzić, że to idealny zawód dla ekspertów łączących zamiłowanie do liczb z kreatywnym zacięciem artystycznym.