Od czego zacząć? Platforma sprzedażowa czy własny sklep?
Książka autorstwa Mirosława Smużniaka i Mateusza Bieniasa już w sprzedaży! Przeczytaj co powinieneś wiedzieć o handlowaniu na Allegro, eBayu i Amazonie!
W swojej pracy mam do czynienia z firmami, które rozpoczynają działalność w internecie — powstają z nastawieniem na sprzedaż internetową lub adaptują sprzedaż tradycyjną do trybu online. Każda z nich na początku zadaje sobie to samo pytanie: „Czy rozpocząć pracę od budowy własnego sklepu internetowego, czy spróbować handlu na platformach ofertowych?”. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Sklep internetowy wymaga odpowiedniego przygotowania infrastrukturalnego oraz marketingowego, natomiast sprzedaż na platformach ofertowych wymaga przyjęcia pewnych panujących na nich reguł oraz pogodzenia się z występującymi tam opłatami.
Na początek przyjrzyjmy się sklepom internetowym.
Podjęcie decyzji o budowie sklepu internetowego wydaje się być słuszne już od samego początku, kiedy tylko zdecydujemy się na handel w internecie. Dostępne obecnie na rynku oprogramowanie pozwala na centralizację procesów wewnątrz sklepu, dzięki czemu obsługując jeden program, mamy komfort pracy w jednym środowisku — nie musimy zmieniać okien przeglądarki i przerzucać danych pomiędzy programami, co z kolei pozwala na uniknięcie pomyłek, a także jest dużo bardziej efektywne pod względem zarządzania (...)
Kolejnym problemem, który należy rozważyć, jest to, na jaką platformę sklepową się zdecydować. Czy już na początku wybrać platformę szytą na miarę, czy może oprzeć się na oprogramowaniu open source? Czytając opracowania internetowe na temat e-handlu, można spotkać się z modelem cyklu życia sklepu internetowego.
Rozkręcając start-up zajmujący się e-handlem, generujący wiele wątpliwości — związanych choćby z doborem rynku, oferty, marży itd. — warto zdecydować się na rozwiązania oferowane w licencji SaaS. Jest to abonament, który opłacamy (najczęściej raz na rok), aby móc korzystać z danego oprogramowania. Dzięki temu zyskujemy infrastrukturę serwerową, którą nie musimy zarządzać, oraz gotowy produkt, na którym praktycznie od razu możemy rozpocząć pracę. Także w razie problemów technicznych mamy do kogo zwrócić się o pomoc. Jest to bardzo wygodne z punktu widzenia właściciela firmy, który do wszystkich firmowych obowiązków nie musi dodawać zagłębiania się w meandry konfiguracji serwerowej oraz podstaw kodowania stron internetowych.
Kolejnym etapem jest przejście na licencję własną. Często sklepy internetowe, które oferują abonamenty, umożliwiają przejście na własne serwery i dostęp do pełnej struktury plikowej sklepu. Powodem takiej migracji jest zazwyczaj potrzeba spersonalizowania części funkcji, co wymaga ingerencji w strukturę rdzenia kodu sklepu internetowego. Właściciele firm decydują się na to w przypadku, gdy dostawca oprogramowania sklepowego nie udostępnia jakiejś funkcjonalności, która jest dla nich kluczowa, takiej jak np. integracja z określonym oprogramowaniem.
Ingerencja w kod sklepu wiąże się najczęściej z utratą gwarancji producenta i przeniesieniem odpowiedzialności za funkcjonowanie witryny na właściciela lub firmę serwisującą oprogramowanie. W przypadku własnej licencji należy liczyć się z potrzebą zatrudnienia specjalisty IT lub, co jest korzystniejsze, zdecydować się na outsourcing i podpisanie umowy na serwis ze specjalistyczną firmą. W tym przypadku również pojawią się dodatkowe koszty.
Ostatnią formą sklepu internetowego jest sklep szyty na miarę, czyli w pełni spersonalizowany pod wymagania właściciela. Jest to rozwiązanie najbardziej kosztowne, jednak w wielu przypadkach nie ma od niego odwrotu. Najczęściej decydują się na nie firmy, które osiągnęły sukces rynkowy offline, lub te, które uważają, że dotychczasowe rozwiązania były niewystarczające, a dysponują dużym kapitałem i za swój główny kanał sprzedaży uznają internet. Oprogramowanie szyte na miarę często optymalizowane jest pod pewnym kątem. Przykładowo, jeśli firma dysponuje budżetem na marketing, wówczas od początku można spodziewać się dużego ruchu w sklepie. Strony internetowe, na których przebywa jednocześnie kilka tysięcy osób, muszą być zoptymalizowane pod kątem szybkości ładowania i mieć odpowiednią strukturę serwerową, aby klienci zbyt długo nie czekali, aż strona się załaduje.
Analizując te 3 modele, z założeniem, że nie dysponujesz olbrzymim budżetem, można podejść do tego problemu w następujący sposób:
Warto poszukać na rynku gotowych rozwiązań, a takie, których nie można znaleźć, tworzyć w sposób dedykowany. Dzisiejsza technologia komunikacji internetowej, oparta na protokołach takich jak API, pozwala na skomunikowanie ze sobą dowolnych systemów.
Nie ulega wątpliwości, iż decydując się na handel w marketplasie, i tak warto zbudować sklep internetowy. Jest to wizytówka oraz ucieleśnienie marki w internecie. Sklep internetowy jest takim samym kanałem sprzedaży, jak marketplace’y i jeżeli jesteś w stanie dobrze zarządzać wszystkimi kanałami, wówczas nie ma się co wahać przed dołożeniem kolejnych.
W przypadku marketplace’ów sprawa wygląda nieco inaczej. Platforma, z którą zdecydujesz się współpracować, sama będzie dbała o to, by ściągnąć klientów. Sama w sobie stanowi także gotowe oprogramowanie, które pozwala na pracę od razu po założeniu konta i weryfikacji (...)
Wiesz już, na co należy się przygotować w przypadku wyboru pomiędzy sklepem internetowym a marketplace’em. Pamiętaj jednak, że nie uwzględniono tutaj kosztów, które są wspólne dla obu kanałów (koszty pakowania, składowania, wysyłki itd.), a które także należy wziąć pod uwagę. Chciałbym natomiast, abyś wychwycił najważniejsze różnice i aby pomogło Ci to w podjęciu decyzji.
Środowisko mojej pracy...
To, w jaki sposób zorganizujesz sobie środowisko pracy, będzie miało wpływ na to, jak efektywnie wykorzystasz czas spędzony przed komputerem. Należy poszukiwać efektywnego oprogramowania, które przyspieszy prace.
PAMIĘTAJ — uwolnione zasoby czasowe są bezcenne. Im szybciej uda Ci się powtarzalne elementy zastąpić pracą robota, tym więcej czasu będziesz miał na kreatywne myślenie. W dłuższej perspektywie czasowej automaty są tańsze i szybko się zwrócą. Twoje zasoby czasowe są najważniejsze, ponieważ jako właściciel firmy masz największą motywację do pracy, jesteś osobą o najwyższych kompetencjach decyzyjnych i potrafisz rozwiązywać problemy w sposób kreatywny i szybki z uwzględnieniem planów długoterminowych.
|