Jak osiągnąć lepszy wynik w zakresie motywowania?
Zbuduj spójny, czytelny i sprawiedliwy system motywacyjny.
System motywacyjny daje pracownikowi poczucie przewidywalności. Wie, co może, a czego nie powinien, ale wie również, co należy zrobić, aby uzyskać szczególne osiągnięcia. Dobry system motywacyjny jest spójny i sprawiedliwy, zachęca do realizacji zadań, a cele w nim zawarte są możliwe do osiągnięcia. Jednym z problemów związanych z systemami motywacyjnymi jest to, że pracownicy nie uzyskują należnych im profitów lub są one obcinane. Takiej sytuacji należy zawsze unikać.
Dostrzegaj sukcesy i porażki pracownika.
Rozmawiaj z pracownikiem o jego pracy przy każdej sposobności. Pokazuj, że doceniasz pracę swojego zespołu i interesujesz się nią. Dla wielu osób obojętność szefa jest sygnałem interpretowanym w prosty sposób: „Moja praca nie jest ważna”, dlatego też kiedy zauważysz pożądane zachowanie lub postawę, podejdź, podziękuj, pogratuluj.
Poznaj osobowości swoich pracowników.
Istnieje wiele użytecznych podziałów osobowości i temperamentów, dzięki którym można lepiej zrozumieć i przewidzieć zachowania pracowników. Stosowanie ich w praktyce pozwala dopasować swój sposób zarządzania do konkretnego pracownika. Metody zarządzania są szerzej opisane w rozdziale 10. o budowaniu zespołów.
Uwzględniaj wiek pracownika.
Wraz z wiekiem zmieniają się potrzeby pracowników i należy o tym pamiętać. Zmienia się jego sytuacja rodzinna, finansowa i społeczna. Wraz z wiekiem wzrastają kompetencje, ale również oczekiwania. Zmienia się także profil kariery zawodowej. Nie ma w tym zakresie jasnych wskazówek — trzeba działać, mając na uwadze indywidualną sytuację i kontekst.
Uwzględniaj indywidualne potrzeby psychologiczne pracowników.
Do tej grupy potrzeb zalicza się: poczucie bezpieczeństwa, poczucie przynależności do grupy społecznej, potrzeba uznania, potrzeba bycia autorytetem, reakcja na zmianę, poczucie wartości, poczucie wpływu na sytuację, potrzeba władzy, potrzeba niezależności, potrzeba życia w zgodzie z własnymi wartościami i przekonaniami. Każdy z pracowników ma zróżnicowane preferencje dotyczące tych potrzeb, dlatego tak ważne są elastyczność i ostrożność w tym zakresie.
Wprowadzaj zmiany umiejętnie.
Zarządzanie zmianą to bardzo ważny aspekt pracy menedżera. W tym zakresie istotne jest, aby uwzględniać reakcję ludzi na zmiany i aktywizować ich do ich wdrożenia, a później utrwalenia. W tym momencie ważna jest odpowiednia komunikacja i wcześniejsze przewidywanie możliwych negatywnych scenariuszy.
|