Zarządzanie zespołem
Wygrany w życiu jest nie ten, który ma pieniądze, ale ten, który ma kompetencje i wartościowych ludzi obok siebie. — Mirosław Kot
Jeżeli zdecydujesz się zostać szefem, pracodawcą, kierownikiem lub team leaderem, pamiętaj, że centrum zarządzania zespołu, który budujesz, będzie w Twojej głowie. Znam wiele firm, w których przełożony odgrywa rolę bardziej administratora niż lidera zespołu. To niedobrze, jeżeli administrowanie kompetencjami pracowników jest ważniejsze od rozwoju kompetencji kierowniczych. Ważne, aby szef stał się partnerem, który stoi na czele swojego zespołu.
Przykład
Widać ogromną różnicę między tym, jak zespołem zarządza właściciel firmy, a tym, jak robi to osoba przez niego wskazana jako menedżer. Właściciel jednej z dużych firm zajmujących się dystrybucją i sprzedażą części i podzespołów mechanicznych podzielił jej działalność na trzy obszary i oddał zarządzanie w ręce bardzo młodych i mało doświadczonych dyrektorów. Byli to bardzo pracowici ludzie, ale zabrakło im wzorca i informacji zwrotnych od przełożonego na temat ich pracy. Jedyną informację zwrotną, jaką otrzymywali, stanowiły wypłaty, które odzwierciedlały poziom zadowolenia lub niezadowolenia z realizacji planów. Pracownicy, którzy w taki sposób są traktowani, w pewnym momencie zaczynają ustawiać się w kolejce po podwyżkę, ponieważ widzą, że jedyną wartością w firmie jest kasa. Menedżera, który w ten sposób zarządza firmą, nazywam „kamienicznikiem” lub „czynszownikiem”, gdyż taka osoba nie wspiera swoich podwładnych, tylko tak jak właściciel kamienic
y ściąga czynsz i patrzy, czy mu się kwota na koncie zgadza. Takie zarządzanie, gdy chodzi o zarządzanie ludźmi, a nie nieruchomościami, zawsze źle się kończy. Jeśli zatrudnimy wysokiej klasy menedżerów, którzy mają doświadczenie zdobyte w kilku innych firmach, mamy dużą szansę na sukces. Wybór należy do Ciebie.
W związku z powyższym trzeba pamiętać o tym, że w procesie zarządzania menedżer ma następujące funkcje:
• funkcje zespołowe: przydział roli w zespole, podział zadań, podejmowanie decyzji, ustalenie zakresów odpowiedzialności i współodpowiedzialności,
• funkcje organizacyjne: ustalenie czasu pracy, wskazanie narzędzi i zarządzanie budżetem,
• funkcje przywódcze: motywowanie, udzielanie informacji zwrotnych, delegowanie zadań.
Należy pamiętać, że dobre relacje szefa z pracownikami i wyśmienita atmosfera również pomagają budować zgrany zespół, wyzwalają lojalność, zaangażowanie i kreatywność. Każdy menedżer i jego zespół na każdym etapie wspólnej pracy potrzebują wiedzy i zasad jej wdrażania.
Każdy zespół, którym zarządza menedżer, potrzebuje — tak jak powietrza — energii, którą daje właściwa motywacja płacowa i pozapłacowa.
Wiem, że poszczególne zespoły dysponują energią o różnym poziomie oraz że w zespołach występują całkowite lub chwilowe zaniki energii. Kluczem do osiągnięcia zaplanowanego celu jest skupienie energii na pracownikach, którzy mają odpowiednie kwalifikacje i kompetencje do wykonywania swojej pracy. Wtedy to energia poszczególnych członków zespołu skupi się na realizacji konkretnego celu. Zespoły, które cechuje niski poziom energii, spotykam najczęściej podczas szkoleń dla jednostek samorządu terytorialnego lub administracji publicznej (chociaż są pozytywne wyjątki). Gdy ludzie nie utożsamiają się z celami organizacji albo gdy przez wiele lat działają poniżej swoich możliwości, dystansują się. Podobnie dzieje się, gdy dochodzi do faworyzowania niektórych pracowników ze względu na ich powiązania z „górą”. Sygnały, które wtedy dostrzegam, to ogólny spokój i zadowolenie z obecnego stanu rzeczy przy jednoczesnym braku energii i zaangażowania niezbędnego do wprowadzania zm
ian. To, co można doradzić menedżerowi zespołu o niskim poziomie energii, to regularne spotkania i rozmowy z pracownikami. Menedżer powinien udzielać informacji zwrotnej, pozytywnej i korygującej naprzemiennie.
Z kolei zespoły o wysokim poziomie energii występują głównie w firmach handlowych lub zajmujących się dystrybucją lub sprzedażą produktów lub usług. Tam menedżerowie regularnie spotykają się ze swoimi pracownikami i przede wszystkim z nimi rozmawiają. Członkowie zespołów są wówczas zorientowani na działanie i realizację wspólnych celów i cechuje ich: radość ze zrealizowanego celu, zaangażowanie w prowadzone projekty oraz chęć rozwoju w obszarach związanych z pracą.
Fragment książki Mirosława Kota Kompetencje menedżera
|