Recenzje:
Dlaczego warto robić to co cię inspiruje? Jaką moc twórczą daje odpowiednio zadane pytanie? Simon Sinek odpowiada na powyższe pytania w książce „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania.” Idea dlaczego – zacznijmy od pojęć Dla zrozumienie tej książki potrzebne jest rozróżnienie definicyjne trzech pojęć: dlaczego, jak, co. Niewielu jest liderów, którzy potrafią motywować przez inspiracje. Niewiele jest osób i firm, które w jasny i czytelny sposób są w stanie powiedzieć DLACZEGO robią to co robią. Przez pojęcie DLACZEGO rozumiemy cel, intencje lub przekonanie. Dlaczego każdego dnia wstajesz z łóżka?JAK, niektórzy ludzie i niektóre firmy wiedzą JAK to robią. Elementy składowe JAK służą do przekonywania, że coś jest inne lub lepsze. Dzięki Jak wiemy, Jak robią, to CO robią. CO – każda osoba i organizacja wie co tworzy, co oferuje. CO jest najłatwiejsze do zidentyfikowania – to produkty, wytwory. Energia pobudza – charyzma inspiruje Bill Gates nie jest wulkanem energii, lekko wycofany, czasem nieśmiały, ale to za nim podążają tłumy. Energiczni ludzie motywują i od razu widzimy przypływ energii w tłumie, ale to charyzmatyczni liderzy inspirują i wprowadzają trwałe zmiany. Bill Gates wierzy, że usuwając przeszkody z życia ludzi stwarza im szansę na wykorzystanie swojego potencjału. Charyzma bierze się z przekonania o słuszności sprawy i skłania do lojalności. Chętniej pracujemy dla większej sprawy, jeśli widzimy to do czego zmierzamy. Jak takich liderów znaleźć? Jesteś typem JAK czy DLACZEGO? Zróbmy szybką analizę twojego potencjału: Typy JAK – większość z nas to JAK. Dobrze funkcjonujemy świecie rzeczywistym, czasem odnosimy sukcesy. Jeśli lubisz budować coś od nowa, odnajdujesz się w tworzeniu procesów, systemów, organizacji struktur – witaj w świecie JAK. Realiści, praktycy. Przykłady: Steve Wozniak, Paul Allen. Typy DLACZEGO – marzyciele, wizjonerzy z bujną wyobraźnia, często bezradni ze swoimi wizjami i fantazjami. Głównie myślą o przyszłości, rzadko o teraźniejszości. Optymiści, wierzący, że ich wizje da się urzeczywistnić. Przykłady: Steve Jobs, Walt Disney. Zapewne oczekujesz teraz informacji, który typ postrzegania świata jest lepszy? Tym co sprawia, że organizacja staje się wielka, niepokonana jest partnerstwo ludzi JAK z DLACZEGO. To optymalne połączenie wizji, talentu i możliwości jej urzeczywistnienia. To klucz do sukcesu organizacji. Ci, którzy wiedzą DLACZEGO potrzebują tych, którzy wiedzą JAK Jak działa idealna wewnętrzna struktura hierarchii w organizacji? Wierzchołek to lider, który zna DLACZEGO, idea, którą on zna, w którą wierzy. Niżej są JAK, czyli zarząd inspirowany wizją lidera i wiedzący jak wcielać wizję w życie, poprzez różne czynności. To oni budują strukturę działania. Najniższy szczebel to CO, którym zajmuje się większość pracowników, tu dzieją się właściwe procesy wcielania idei w życie. Firma APPLE jako pierwsza w branży komputerowej zaczęła jasno komunikować swoje dlaczego, bo wiedzą, że „ludzie nie kupują tego CO robisz, tylko DLACZEGO to robisz.” To ich do Ciebie skłania. A co Ciebie czytelniku inspiruje do działania?

PROJEKTOR - wolontariat studencki Sobot-Kasperska Karolina


Simon Sinek w swojej książce przedstawia koncepcję, że wielcy, inspirujący liderzy lub organizacje myślą, działają i komunikują się w odmienny sposób. Bez względu na branżę czy wielkość mają jasno sformułowane dlaczego. Autor książki propaguje ideę, którą nazwał "złotym kręgiem". Opiera się ona na trzech pytaniach: dlaczego - w środku kręgu, następnie co, a na zewnątrz - jak. Simon Sinek twierdzi, że większość przedsiębiorstw wie co robi i jak to robi. Zwykle zaczynają od co. Określają co chcą wyprodukować, a potem wymyślają jak to zrobić. Idąc dalej tym tropem autor przekonuje nas, że większość reklam bazuje na przedstawieniu klientowi cech produktu lub usługi. Następnie klient mając dostęp do szerokiej oferty podobnych towarów i usług porównuje cechy produktów poszczególnych firm. I wybiera w jego przekonaniu najlepszy, zwykle przywiązując dużą wagę do ceny. Firmy wiedzą o tym i stosują manipulacje ceną, wprowadzając atrakcyjne promocje. Ale Sinek twierdzi, że takie manipulacje są skuteczne tylko na krótką metę, bo o ile doprowadzą do transakcji, to nie skutkują lojalnością wobec firmy. Simon Sinek wychodząc poza działania biznesowe sądzi, że większość ludzi myśli, działa oraz komunikuje się zaczynając od co, a kończąc na dlaczego. Według autora reguła dlaczego ma podłoże biologiczne i opiera się na budowie naszego mózgu. Sinek przyrównuje poziomy dlaczego i jak do układu limbicznego naszego mózgu, który odpowiada za wszystkie nasze uczucia, czyli również ufność i lojalność. Natomiast poziom co przyrównuje do najpóźniej uformowanego obszaru mózgu, czyli kory nowej odpowiadającej za mowę oraz myślenie racjonalne i analityczne. Dlatego też, gdy w działaniach reklamowych odwrócimy kolejność przekazu i zaczniemy od dlaczego znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo, że klient wybierze nasz produkt czy usługę, ponieważ trafimy bezpośrednio do tej części mózgu, która odpowiada za uczucia i przywiązanie. Ale nie chodzi tu tylko o reklamę. Chodzi o misję jaką kieruje się inicjator, bądź lider organizacji. Jeżeli on sam wie jakie jest dlaczego, to znaczy dlaczego firma powstała, dlaczego chce robić to, co robi, to zaraża innych swoim przekonaniem. Firma prosperuje bardzo dobrze, a pracownicy są lojalni. Taka firma zjednuje sobie klientów, zwłaszcza takich, którzy podzielają te same wartości i przekonania. Sinek twierdzi, że zaczynając od dlaczego jesteśmy w stanie osiągnąć wielki i trwały sukces. Uważa on, że dlaczego powinno stanowić dla nas punkt wyjścia do tego jak i co robić. Jego zdaniem to właśnie silna świadomość celu decyduje o tym, czy odczuwamy satysfakcję z pracy czy nie. Zarabianie pieniędzy nie powinno być celem samym w sobie. Dzięki poznaniu naszego dlaczego podniesiemy poczucie naszej satysfakcji i sensu życia. Chyba każdy z nas w głębi duszy pragnie przyczynić się do czegoś większego. W książce autor stwierdza, że: "ludzie nie kupują tego co robisz, ale dlaczego to robisz". Niestety jego słowa nie są potwierdzone żadnymi badaniami. Przytacza on tylko przykłady firm, czy liderów, którym się powiodło, takich którzy są liderami w swojej branży wcale nie wytwarzając produktów tanich, ani najlepszych pod względem jakości. Możemy się tylko domyślać ile upadło firm, które dobrze znały swoje dlaczego oraz posiadały charyzmatycznego lidera. Niestety przez całą książkę w kółko powtarzają się te same przykłady. To trochę denerwujące, a więcej przykładów na pewno podniosłoby wartość książki. Sinek pisze, że nie zastosowanie przedstawianej idei nie musi kończyć się porażką. Wspomniał nawet, że sporo firm mimo tego, że jej nie stosuje dobrze prosperuje, ale pisze, że nie osiągną one wielkiego sukcesu. Cóż, czasami wielki sukces jest trudny do określenia, a ponadto wydaje mi się, że na jego osiągnięcie ma wpływ dużo więcej czynników niż jasne określenie swojego dlaczego. Myślę, że książka Zaczynaj od DLACZEGO szczególnie spodoba się założycielom lub osobom aktywnie działającym na rzecz rozwoju przedsiębiorstwa zarówno obecnego, ale też jeszcze w fazie pomysłu. Jeżeli masz własną firmę lub myślisz o jej założeniu to lektura tej książki może Ci pomóc w ukierunkowaniu na zjednaniu sobie lojalnych klientów. W książce niewiele znajdziemy treści, która opowiada o zastosowaniu przedstawiony założeń w życiu codziennym. Koncepcja dlaczego pięknie brzmi i pewnie dlatego tak dobrze się sprzedaje. Ja również jestem wielką zwolenniczką znajomości motywów swoich działań. Na pewno ma to też duże znaczenie w biznesie. Jednak wydaje mi się, że w jednym bardziej, a w drugim mniej.Koncepcja Sineka skłania do zastanowienia się nad naszymi priorytetami, które są bardzo ważne w życiu. O ile sama teza wydaje się mocno naciągana to uważam, że poznanie odpowiedzi na pytanie dlaczego chcę robić właśnie to, co robię lub co chcę robić, jest bardzo istotne.

praktykarownowagi.blogspot.com/


Dzisiaj chciałbym podzielić się kilkoma ciekawymi wnioskami po przeczytaniu książki Zacznij od dlaczego: jak wielcy liderzy inspirują innych do działania napisaną przez Simon Sinek. Ale najpierw kilka słów na temat czysto techniczne. Książka ma 236 stron, cena katalogowa to 39 zł a najważniejsze jest to, że książkę czyta się szybko i przyjemnie. Język prosty a liczne historie z życia znanych ludzi i firm dodają ciekawości i chce się czytać tę książkę. Dlatego mogę ją spokojnie polecić wszystkim, którzy są zainteresowani rozwojem osobistym jak i rozwojem własnej firmy. Gdyż tutaj znajdziesz odpowiedź dlaczego jedne firmy są wielkie a inne nie. Dlatego spokojnie mogę napisać, że Zacznij od Dlaczego to książka biznesowa. Manipulacja i inspiracja Z książki dowiesz się, dlaczego ludzie kupują określone produkty a inne nie. Najczęściej usłyszysz: jakość, bogata oferta, cena, obsługa itd. A tak naprawdę właściciele firm nie mają pojęcia, dlaczego ludzie kupują ich produkt. Tak się składa, że są tylko dwa sposoby wpływania na ludzkie zachowania: przez manipulację oraz inspirację. Polecam zapoznać się artykułem opisującym w jaki sposób być lepszym menadżerem we współczesnym świecie. Tak się składa, że techniki manipulacji są obecne wszędzie nie tylko w biznesie. Typowymi jej przejawami to obniżanie cen, ogłaszanie promocji, wywoływanie stresu, odwoływanie się do ambicji, wywieranie presji przez otoczenie, obiecywanie zmian na lepsze. Znasz to? Spotkasz to wszędzie w biznesie, polityce czy nawet w szkole. Dlaczego ludzie stosują manipulację Ponieważ manipulacja działa, jeśli nie wiesz, dlaczego klienci kupują Twoje produkty albo dlaczego dzieci w szkole nie chcą się uczyć wówczas manipulacja sprawdza się w 100%. I tutaj znajduje się sedn całej książki, gdzie Sinek skupia się nad inspiracją, dlaczego ludzie robią coś, kupują określone produkt itd. Dlatego warto zapamiętać bardzo ważne zdanie: Ludzie nie kupują tego, co robisz, lecz dlaczego to robisz. Aby zrozumieć przesłanie podam dwa przypadki reklamowane produktu tego samego i sam zadecyduj, który jest bardziej przekonywujący: Reklamowany produkt jako 5GB odtwarzacz mp3 albo 1000 piosenek w kieszeni. Które hasło jest lepsze? Pierwsze jest bezpłciowe ni jakie. A drugie w krótkim przesłaniu mówi co otrzymasz i jak może to wpłynąć na Twoje życie.

moneygrabbing.co.uk Radosław Salak


Dlaczego poprosiłem wydawcę z którym współpracuję o tę pozycję? Otóż znałem jej autora i poruszany temat z jego prezentacji na TED, która znajduje się w ścisłej czołówce najczęściej oglądanych. Można powiedzieć, że o ile esencja została w owej prezentacji przekazana, a o tyle książka stanowi już jej rozwinięcie wraz z bogactwem przykładów (z Apple na czele, które sobie nadzwyczaj upodobał). Cały przekaz jest kierowany przede wszystkim do przedsiębiorców i to ich przykłady podaje Simon. Czy do mnie trafił? Choć w wielu momentach całość wydaje się być nieco naciągana tak, by pasowała akurat pod konkretną tezę autora, ale owszem – trafiła do mnie i spowodowała zmiany w sposobie myślenia, bym zadawał sobie owe, pojawiające się w książce dosłownie tysiące razy, słowo dlaczego.
Dlaczego zakładam tę firmę? Dlaczego miałbym być inny? Dlaczego miałbym odnieść sukces? Dlaczego, dlaczego, dlaczego …
Książka mówi, że twoja geneza musi mieć stabilne fundamenty i nie powinieneś zapominać o swoich korzeniach. Bez wątpienia najmocniejszą stroną są właśnie przykłady, które sprawiają, że w trakcie lektury trudno się z autorem nie zgodzić. Którym przedsiębiorcom tę pozycję polecam? Wszystkim, którzy coś długofalowo planują. Na pewno szczególnie przyda się prezesom i członkom zarządu, bo ich decyzje i działania są odzwierciedleniem firmy. Wykorzystaną tu wiedzę, jakże teoretyczną, można łatwo wykorzystać do zmiany naszych działań. Dobra pozycja, warta znalezienia się u każdego na półce.

jakzarabiacpieniadze.com.pl Mateusz Kiszło; 2016-08-03


Sineka polubiłem od razu. Kilka lat temu, obejrzawszy jego wykład na konferencji TED, pomyślałem sobie: “wreszcie sensowna teoria, wreszcie ktoś dotarł do sedna problemu”. Bo, jak mi się wtedy wydawało, stawianie słynnego “dlaczego” na piedestale naszych motywów może w prosty sposób pomóc nam w rozwijaniu nowatorskich konceptów biznesowych. Potem się okazało, że jego wykład jest drugim najpopularniejszym wykładem TED-owskim [1] (ponad 17 milionów wyświetleń), a Sinek stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i najlepiej opłacanych mówców motywacyjnych w USA. Dziś, po wielu innych lekturach, po zapoznaniu się z błędami poznawczymi, po zaanektowaniu metody naukowej do myślenia biznesowego (choćby docenienie metody lean startup), zmieniłem zdanie o Sineku. Nawet przez moment pomyślałem, czy to coś ze mną jest nie tak, że widzę ewidentne luki w jego rozumowaniu, czy coś nie tak jest z jego zwolennikami, którzy magiczne “dlaczego” zdążyli już zracjonalizować na swoją modłę, a z autora uczynić guru zarządzania i biznesu. Osądźcie sami.

Sinek wprowadził do przestrzeni publicznej własną teorią, którą nazwał “złotym kręgiem“. Jego propozycja składa się z trzech elementów, warstw, a w zasadzie prostych pytań: dlaczego, jak i co. Zanim przejdę do jej omówienia, dwa słowa tytułem wstępu. Otóż Sinek sam przyznaje, że miał w życiu trudny okres, i gdy przeżywał depresję, starając się zrozumieć otaczający go świat, nagle doznał “objawienia” (vide: teoria złotego kręgu) i nagle wszystko stało się jasne: za sukcesami wielkich firm stało każdorazowo pytanie “dlaczego”. Tylko że taka argumentacja jest co najmniej wątpliwej jakości. Niby czemu mam wierzyć przełomowemu odkryciu pracownika amerykańskich korporacji, niby czemu mam brać na poważnie teorię, która nie została poparta absolutnie żadnymi dowodami empirycznymi? A może mamy do czynienia z teorią, którą jest zbyt piękna, aby mogła być fałszywa? Bo, jak sugeruje Sinek, “ludzie nie kupują tego, co robisz, tylko dlaczego to robisz”. Wniosek: najpierw zastanów się “dlaczego” (wstaw co chcesz: dlaczego prowadzisz firmę, dlaczego chce ci się wstać rano z łóżka, dlaczego tego chcesz?), dopiero potem określ “jak” (będziesz zachęcał klientów do kupna swoich produktów, jak określisz unikalną cechę oferty), a na końcu pracuj nad komunikatem “co” (co mamy w ofercie). A “złoty krąg” ma stanowić nawiązanie do matematycznej koncepcji złotego podziału, będącego w historii wzorcem idealnych proporcji i piękna. Autor chyba jednak nie wiedział, że złoty podział w sztuce, zwłaszcza w malarstwie, nie jest tak jednoznaczny i nie był stosowany przez większość słynnych malarzy, jak zwykło się sądzić [2]. Idąc za ciosem, autor odnalazł odzwierciedlenie swojej teorii w budowie anatomicznej mózgu, gdzie kora mózgowa (nasz “najnowszy mózg”) odpowiada poziomowi “co”, a starsze warstwy, czyli mózg limbiczny, odpowiada za poziomy “jak” i “dlaczego”. Symptomatyczne, rozdział poświęcony tej domniemanej zależności brzmi, jakżeby inaczej: “To nie wydumana teoria, to czysta biologia”. Niestety, jako sceptyk mam małe zaufanie do epokowych odkryć w naukach społecznych, zwłaszcza gdy odkrywcą jest konsultant biznesowy, który pewnego dnia doznał objawienia.

Książka, wbrew pozorom, zaczyna się całkiem dobrze. Już w pierwszym rozdziale autor stawia zasadnicze pytanie, “czy naprawdę wiemy, dlaczego jedne firmy odnoszą sukces, a inne upadają, czy tylko się tego domyślamy” [3]? Widać, że Sinek ma dobre intencje i nie stara się zwodzić czytelnika. Jednak kolejne stronice i rozdziały są dowodem na to, że padł ofiarą poważnych błędów poznawczych, z którymi sam chciał walczyć. Zagłębiając się w jego wywody, dochodzimy do wniosku, że po pierwsze, wszystkie jego argumenty można określić jako złudzenie zrozumienia [4] i efekt pewności wstecznej [5], a jego teoria uwzględnia tylko te dane, tylko te firmy, które potwierdzają jego teorię (efekt potwierdzenia) [6], z pominięciem tych, które stanowią jej zaprzeczenie, mimo spełnienia tych samych warunków (zadajcie sobie pytanie: ile firm upadło, mimo że były prowadzone przez charyzmatycznych liderów i wyróżniały się misją od innych firm?).

Zadziwiające są też niektóre tezy, które stanowią dla autora punkt wyjścia do całego rozdziału. Na początku drugiego rozdziału autor informuje czytelnika, że gdyby spytać biznesmenów, dlaczego ich klienci są ich klientami, to nie będą oni znali odpowiedzi na tak postawione pytanie [7]. Czyżby? Na jakich danych i badaniach opiera swoją opinię Sinek? Na dodatek autor dokonuje generalizacji, mówiąc o przedsiębiorcach “oni” albo “wszyscy”, co już wskazuje, że cała populacja biznesmenów nie wie czegoś (z praktyki), co wie autor książek biznesowych (teoretyk). A stąd bardzo blisko do manipulacji, od której tak odżegnuje się Sinek, bo z inspiracją to raczej nie ma wiele wspólnego.

Jakie czasy, tacy autorzy, chciałoby się powiedzieć. Bo Sinek wypełnia zapewne jakąś lukę w przestrzeni publicznej, która czekała na kogoś takiego jak on. Być może chodzi o przewodzenie zagubionym stadem liderów, którzy są sparaliżowani nadmiarem opcji i ciążącą nad nimi odpowiedzialnością za podejmowanie decyzji? W takim układzie można powiedzieć, że Sinek stanął na czele godinowskiego “plemienia” [8] i mu skutecznie przewodzi. Na potwierdzenie mojego przypuszczenia niech posłużą słowa z obwoluty jego książki: “Simon Sinek przewodzi ruchowi, którego celem jest inspirowanie ludzi do robienia tego, co ich inspiruje”. Masło maślane? Nie, to “wielka myśl”, w obecnych czasach jeśli ktoś cię z zewnątrz nie zainspiruje, to nawet nie ruszysz palcem. Czyżby?

W ostatecznym rozrachunku “Zaczynaj od dlaczego” może faktycznie stanowić inspirację dla liderów i przedsiębiorców, bo nawołuje do zastanowienia się nad priorytetami, czymś, co Jason Fried w książce Rework [9] nazywa “epicentrum”. Jednak pamiętajmy, że “złoty krąg” to tylko subiektywna koncepcja, nie poparta żadnymi dowodami. Po prostu dobrze brzmi. Ale warto też pamiętać o jeszcze jednej kwestii. Dla mnie o wartości książki świadczą przypisy, i jakość tychże. A więc co znajdziemy w przypisach zamykających “Zaczynaj od dlaczego”: artykuły prasowe, inne książki biznesowe, wywiady, linki do stron firmowych, trochę raportów. A badania naukowe potwierdzające słuszność tez autora? Brak. A teraz porównajcie sobie jakość i ilość przypisów w takich książkach jak “Pułapki myślenia” Kahnemana czy “Niewidzialny goryl’ Chabrisa i Simonsa [10]. Dają do myślenia – to mało powiedziane.

Krótko mówiąc, Sinek jest świetnym, charyzmatycznym mówcą, ale nie znaczy to, że ma rację, a jego koncepcja jest z założenia słuszna i wolna od błędów. Tak samo jeśli ktoś głośniej wyraża swoje argumenty nie znaczy, że jego zdanie zyskuje na wiarygodności.

Uwaga dodatkowa: rok (2010) po wydaniu książki (2009) Sinek został zatrudniony jako doradca ds. innowacyjności przez Rand Corporation. Czyżby Sinek zapoczątkował nowy trend: świetnie sprzedająca się książka zamiast CV?

http://ekonomiaprzetrwania.pl Wojciech Głąbiński


Podobno podczas jednej z wizyt w agencji rządowej NASA prezydent Nixon miał okazję rozmawiać z jej wybranymi pracownikami. Jednym z nich był człowiek odpowiedzialny za mycie podłóg i sprzątanie pomieszczeń. Zapytany, co jest najważniejsze w jego pracy, odpowiedział prezydentowi bez zastanowienia - najważniejsze w mojej pracy jest wysłanie człowieka na Księżyc.

Sprzątacz z NASA miał poczucie misji i identyfikacji ze swoją pracą, której większość z nas może mu tylko pozazdrościć. Zdaniem Simona Sineka. autora książki Zaczynaj od DLACZEGO, to właśnie silna świadomość celu decyduje o tym, czy odczuwamy satysfakcję z pracy czy wręcz przeciwnie. I nie chodzi tu bynajmniej o proste cele sprzedażowe czy związane z udziałem w rynku.

Owo DLACZEGO musi poruszać głęboko, odwołując się do wartości, które są nam bliskie. To dotyczy również twoich klientów i partnerów biznesowych. Zanim kupią ciebie i twój produkt, najpierw sprawdzą twoje DLACZEGO.

Być może nie pracujesz w agencji kosmicznej, ale to nie stawia cię na przegranej pozycji. Pytanie brzmi, czy masz jakiś cel poza dotrwaniem do kolejnej wypłaty. Warto go odnaleźć, ponieważ to znacząco wpływa na poczucie satysfakcji, osobistej dumy i sensu życia. Bo tak naprawdę każdy z nas chce być komuś potrzebny i przyczynić się do czegoś większego niż on sam.

Gazeta Ubezpieczeniowa Aleksandra Wysocka-Zańko, 2014-06-10


Wiele razy pisałam na blogu o inspirowaniu. Określenie to stało się dla mnie trochę jak nazwa szufladki, w którą wkładam tych, którzy sprawili, że moje serce zaczęło bić szybciej. Nie potrafiłam zdefiniować tego słowa do momentu, w którym przeczytałam książkę Zaczynaj od dlaczego Simona Sinek. Publikację tę powinien przeczytać każdy, kto kiedykolwiek nazwał się liderem, albo marzy o tym, by nim być. Według Autora bowiem „prawdziwy przywódca potrafi zgromadzić wokół siebie ludzi, którzy są gotowi do działania nie dlatego, że zostali do tego nakłonieni, lecz dlatego, że zostali zainspirowani. U kogoś, kto został zainspirowany, motywacja do działania jest sprawą głęboko osobistą. Jest to silniejsze niż perspektywa nagrody czy zysku. Wręcz przeciwnie, taki człowiek jest gotów ponieść dodatkowe koszty, znieść wszystkie niedogodności, a nawet cierpieć„. Czyli już wiem, dlaczego w gronie Moich Inspiratorów znalazł się Marcin, Klaudia i Magda, a wywiady z kolejnymi z nich czekają na publikację. To osoby, które nie przekonały mnie do zmian obiecując biznes życia, a raczej zachęciły mnie do wdrożenia widocznych zmian w moich nawykach poprzez swoją postawę, wartości i sposób życia. Są wiarygodni, bo całym sobą pokazują, że to co mówią = temu, co robią. Znam kilku takich ludzi, którzy także w biznesie, czyli twardej szkole życia, potrafią odsunąć na daleki plan korzyści finansowe, jeśli mieliby zrobić coś co kłóciłoby się z ich wewnętrzną uczciwością, lojalnością, czy innymi żelaznymi wartościami, które wyznają. Takie osoby są dla mnie inspiratorami i pójdę za nimi, jeśli tylko poproszą.

Książka Zaczynaj od dlaczego opisuje dziesiątki przykładów ludzi, którzy przekonali innych do swoich pomysłów, często rewolucyjnych i mało popularnych. Dokonali tego nie dlatego, że pomysły były świetne, a oni sami byli pracowici i wytrwali (chociaż to także ważne warunki sukcesu), ale przede wszystkim dlatego, że czuli głęboko w sercu DLACZEGO to robią. Wielu ludzi, których spotykamy na naszej drodze życia (prywatnie i zawodowo) umie opowiedzieć CO robią. Pewna część z nich potrafi także określić CZYM się WYRÓŻNIAJĄ od innych. Tych lubimy bardziej. Mają bardziej precyzyjne cele, są konkretni, zdecydowani. Często wybieramy ich w wyborach, kupujemy ich produkty, korzystamy z ich usług. Mają w końcu świadomość swoich mocnych stron, potrafią je pokazać, sprzedać, ale czy potrafią przekonać naszą intuicję? Z tym już niekoniecznie.

Simon Sinek zabiera nas we wspaniałą podróż po świecie prawdziwych przywódców i organizacji, które pod ich kierownictwem zmieniały rzeczywistość. Konstrukcja książki Zaczynaj od dlaczego jest prosta – mnóstwo przykładów potwierdzającą jedną tezę – że jeśli wierzymy w to, co robimy, jeśli całym sobą jesteśmy tego manifestacją – to ludzie za nami pójdą.

Jeśli nie lubisz książek, które sprawiają, że co drugie zdanie odpływasz w niebyt swoich myśli, to jej nie czytaj. Jeśli nie lubisz książek, które odpowiadają na bardzo ważne pytania, to po nią nie sięgaj. I w końcu, jeśli nie lubisz książek, po których nic nie jest już takie samo, jak wcześniej, to nawet nie zaczynaj jej szukać.

Jeśli jednak chcesz zrozumieć DLACZEGO tylko niektórym udaje się porwać innych i zakrzywiać czasoprzestrzeń – wiesz co powinieneś zrobić już teraz.

mapymysli.com katarzyna, 2013-11-18


Dlaczego należy zaczynać od „Dlaczego”?

Na świecie istnieją miliony firm. Szefowie większości z nich są przekonani, że wiedzą co robić, żeby osiągnąć sukces. I mają rację. Przeważnie wiedzą też, jak to zrobić. Ale czy z równą pewnością potrafią odpowiedzieć na pytanie „dlaczego”?

Simon Sinek na blisko 250 stronach książki „Zaczynaj od dlaczego” przekonuje, że to ostatnie pytanie jest kluczowe, a nawet, że powinno być ono pierwszą kwestią, jaką zajmuje się przedsiębiorca. Mało tego, bo odpowiedź na pytanie „dlaczego?” jest tak ważna, że to od niej zależy jak długo firma utrzyma się na rynku. Autor podaje wiele przykładów biznesów, które albo się nie rozwinęły, bo ich właściciele nie zadawali sobie podobnych pytań, albo zaczęły popadać w ruinę, gdy zarządzający nimi ludzie przestali zawracać sobie głowy takimi „bzdetami”.

Pytanie „dlaczego?” to pytanie o powody, dla których bierzesz się za biznes. To pytanie o źródło, z którego wszystko bierze swój początek. To, mówiąc jeszcze inaczej, pytanie o powody, jakie sprawiają, że zakładasz lub prowadzisz taką firmę. Czy tym powodem mogą być pieniądze?

Motywacja finansowa jest ważna, ale nie stanie się wyróżnikiem Twojej firmy, bo wszystkie działają dla pieniędzy. Chodzi jednak o powód, dla którego klienci mają wybierać właśnie Twoje produkty lub usługi, a nie produkty i usługi konkurencji. Chodzi też o przyczynę, dla której klienci woleliby przepłacić, ale skorzystać z Twojej oferty niż iść gdzie indzie. Odpowiedź na pytanie „dlaczego?” to powód, dla którego chcą mieć produkty marki Apple, nawet wówczas, gdy pod względem parametrów technicznych okazują się gorsze i droższe od podobnych urządzeń innych firm.

I tu dochodzimy do sedna. Wcale nie chodzi o to, żeby produkować np. najlepsze urządzenia na świecie. To, że wyprodukujesz komputer o najdoskonalszych parametrach technicznych nie zagwarantuje, że staniesz się liderem rynku. O decyzjach zakupowych klientów decydują bowiem nie tyle chłodne kalkulacje, co emocje.

Ludzie chcą marek, z którymi będą mogli się utożsamiać, które będą wyrażały bliskie im wartości. Aby tak się stało, nie wystarczy zatrudnić dobrych speców od marketingu. Aby marka była autentyczna, muszą w nią wierzyć wszyscy – zarówno klienci, jak i pracownicy. Nad nimi zaś musi być obecny lider, który wciąż przypomina odpowiedź na pytanie „dlaczego?”. To on wciąż na nowo tłumaczy pracownikom, udziałowcom, mediom, klientom jaki jest sens działalności firmy.

Właśnie to wyjaśnia kult Steve’a Jobsa. Sinek nie waha się także napisać, że mimo braku charyzmy, ludzi wokół siebie skutecznie potrafił gromadzić również Bill Gates. Wciąż nie udaje się to natomiast markom takim jak Samsung, które wiedzą „co” mają robić, doskonale wiedzą też „jak” to zrobić, ale brakuje im autentyczności wypływającej z odpowiedzi na pytanie „dlaczego?”.

Autor nie umniejsza roli jakości produktów i usług, znaczenia marketingu, konieczności stosowania dobrych praktyk zarządzania. Podkreśla jednak, że sama doskonałość techniczna czy operacyjna nie wystarczy. Można powiedzieć, że bez posiadania własnej filozofii, spójnego systemu wartości, firma jest niczym człowiek bez duszy lub bez osobowości.

Znalezienie odpowiedzi na pytanie „dlaczego?” to jak tchnięcie życia w nowy organizm. Trzeba jednak uważać, bo w każdym momencie firma z powrotem może stać się bezdusznym tworem, tak jak stało się to z przywoływanym przez autora przykładem firmy Walmart .

trendbiz.pl Marcin Pietraszek


Simon Sinek jest człowiekiem niezwykłym. Zajmuje się bowiem inspirowaniem ludzi do działania. Niezależnie od tego czy chcesz pisać książki, składać modele samolotów czy pragniesz zostać rozpoznawalnym perkusistą – Simon potrafi wpłynąć na każdego człowieka, a sale na których odbywają się jego motywacyjne wykłady pękają w szwach. Zapraszają go największe korporacje na świecie takie jak Microsoft czy Wal-Markt i proszą by omówił sposoby wpływania na inspirację innych osób oraz opowiedział o swojej koncepcji DLACZEGO.

Zaczynaj od dlaczego posiada bardzo proste przesłanie. Niezależnie od tego czym się zajmujesz (albo zajmuje się twoje przedsiębiorstwo) powinieneś odpowiedzieć sobie na jedno kluczowe pytanie „DLACZEGO robisz to co robisz”? „Ludzie nie kupują tego CO robisz ani JAK robisz, ale DLACZEGO to robisz” - jest to teza, którą autor próbuje obronić w swojej książce i wychodzi mu to całkiem nieźle. Najważniejszymi elementami stworzonej przez Simona Sinka układanki są przykłady kilku (kilkunastu) firm, które są dziś liderami w swojej branży, a które wcale nie wytwarzają najtańszego czy najlepszego pod względem jakościowym produktu. Na pierwszym miejscu można wyróżnić tutaj markę Apple i sukces jaki osiągnęła od czasu początkowych kroków stawianych w branży elektronicznej przez Steve'a Jobsa. Autor z całą stanowczością stwierdza fakt, że triumf ugryzionego jabłuszka nad konkurencją bierze się z jasno określonego DLACZEGO tego przedsiębiorstwa. Po zapoznaniu się z rozszerzoną wersją tej teorii nie sposób autorowi nie przyznać racji.

Rozważania zawarte w Zaczynaj od dlaczego można przenieść do większości podejmowanych przez nas czynności w życiu. Jak przekonuje autor tylko z jasno zdeklarowanym DLACZEGO mamy szansę na ogromny sukces, nie tylko zawodowy. Sinek snuje także rozważania nad zastosowaniem mechanizmów swojej teorii do takich elementów codziennego życia jak chociażby randki. I choć w tym zakresie można traktować jego przemyślenia z przymrużeniem oka (bo nikt nie jest w stanie podać nam gotowego przepisu na miłość) to po raz kolejny nie można odmówić mu racji w większości opisywanych kwestii. Oprócz samej teorii DLACZEGO autor wyjaśnia, także wiele mniejszych procesów, które zachodzą w przedsiębiorstwach, a które są nam (konsumentom) znane bardzo dobrze, choć może nie zawsze zwracamy na nie uwagę. Mowa tutaj między innymi o pojawiających się od czasu do czasu nowych rodzajach past do zębów, kremów na zmarszczki czy proszków do prania. Skoro jedna pasta działa ochronnie na nasze zęby, wybiela je, dba o dziąsła, dlaczego w ciągu kilku miesięcy pojawiA się nowa (choć cechująca się praktycznie tymi samymi właściwościami), oznaczona logiem tego samego producenta?

Największym minusem Zaczynaj od dlaczego jest wyraźna powtarzalność książki. Przez większość czasu autor mówi o tym samym wtrącając przy tym nowe przykłady i lekko modyfikując perspektywę z której przygląda się opisywanemu zjawisku.

Nie sposób odmówić opisywanej pozycji wyjątkowości i wyraźnej wartości dodanej. Wszyscy, którzy poszukują nowych mechanizmów motywujących powinni być książką zachwyceni. I choć samej unikatowej treści mogłoby być w niej więcej, to jest to pozycja, której warto poświęcić czas.

BiblioNETka.pl Piotr Szymoniczek, 2013-08-10


Niewielu liderów potrafi motywować przez inspirację. Równie niewiele jest publikacji, które w sposób przejrzysty wyjaśniałyby, na czym polega fenomen inspirowania innych do działania. Do tej szczególnej kategorii należy bez wątpienia debiutancka książka Simona Sineka „Zaczynaj od dlaczego".

Jest to w istocie uniwersalna przypowieść o przywództwie złożona przede wszystkim z frapujących studiów przypadków. Są one poświęcone zarówno ludziom Gub organizacjom), którzy dokonali przełomowych zmian, jak również tym, którzy mając wszelkie - wydawałoby się - niezbędne po temu narzędzia, nie zdołali osiągnąć zamierzonych celów. Oto przykład. Na początku XX w. nową technologią było lotnictwo. Samuel Pierpont Langley miał gotowy przepis na sukces: wykształcenie, wsparcie finansowe i medialne, a także najwybitniejszych specjalistów do pomocy. A jednak to nie on, lecz właściciele skromnego warsztatu rowerowego w miasteczku Dayton wzbili pierwszy samolot w powietrze.

Jak to możliwe Onńlle i Wilbur mieli to coś, czego brakowało Langleyowi - obaj byli wizjonerami. Głęboko wierzyli, że zdołają zmienić świat, a swoją pasją zarazili wielu mieszkańców rodzinnego Dayton. Sinek pisze we wstępie, że w naturze istnieje pewien „wzór, dzięki któremu niektórzy przywódcy są w stanie inspirować swoje otoczenie. Na ogół są to ludzie z wrodzonym talentem do inspirowania innych, lecz zdolność ta nie jest zarezerwowana wyłącznie dla nich. Każdy z nas może ją zdobyć". Ale jak to zrobić Jaki to wzór I dlaczego wszystko należy zaczynać od „dlaczego" - tego dowiecie się już z samej lektury.

Magazyn Sukces Krzysztof Jędrzejczak, 2013-09-01


Jakie pytanie musi zadać każdy sprzedawca?

Kilka dni temu pokazałem właścicielom firmy odzieżowej informacje, które można uzyskać za pomocą Google Insights. Dowiedzieli się jak ludzie pytają w Internecie o produkty podobne do ich własnych, jakie marki są najpopularniejsze w jakich krajach oraz w których miesiącach zainteresowanie produktami jest największe.

Otworzyli oczy ze zdumienia – bo w szybkim czasie mogli zobaczyć kiedy, o co i ile ludzi pyta w jakim kraju. To mnóstwo bardzo przydatnych informacji, ale brakuje tam jeszcze jednej, bardzo istotnej informacji, której (niestety) Google nie poda – raczej dlatego, że jej nie zna, niż dlatego, że nie chce jej pokazać.

To odpowiedź na pytanie: DLACZEGO ludzie tego szukali wtedy i za pomocą takich a nie innych słów. Bez poznania ludzkiej motywacji, poruszanie się w świecie potrzeb, emocji i uczuć klientów jest skazane na niepowodzenie (choć czasem to niepowodzenie jest nieznacznie odsunięte w czasie).

Najważniejsze pytanie sprzedawcy

Oglądając każdy z odcinków serialu „Dr. House” bez trudu możesz się przekonać, że poznanie prawdziwej przyczyny (diagnoza choroby) – choć często jest kosztowne i długotrwałe – jest jedynym gwarantem trwałego sukcesu (wyleczenia). Innymi słowy: jeśli nie poznasz powodu – nigdy nie dostarczysz rozwiązania, które działa. A żeby poznać tą autentyczną przyczynę – musisz zacząć zadać to jedno, najważniejsze z pytań: dlaczego?

Nie bez powodu to pytanie jest jednym z najważniejszych w życiu każdego człowieka, niezależnie od kontynentu, czasów czy kultury. Nie bez powodu dzieci zamęczają nim rodziców (kto ma w domu pięciolatka ten wie co mam na myśli ;)). Nie bez powodu to jeden z kilku wyrazów, dzięki któremu możemy poznawać świat, który nas otacza. To także najważniejsze pytanie, którym posługuje się skuteczny sprzedawca.

Jak szukać odpowiedzi?

„Dlaczego?” to krótkie pytanie i łatwo je zadać. Ale odpowiedź może być zdecydowanie trudniejsza – i nie ma przy tym znaczenia, czy to „Dlaczego” padło w kontekście sprzedaży, prowadzenia firmy, dylematu wyboru drogi życiowej, edukacji czy decyzji finansowej. Jeśli szukasz dobrego przewodnika, zajrzyj do książki „Zaczynaj od dlaczego” Simona Sinka.

Kim jest Simon Sinek?

Z wykształcenia to etnograf. Niezbyt ciekawe? A jeśli powiem, że jego krótki wykład na TED oglądało więcej ludzi niż wykład Steva Jobsa, twórcy firmy Apple?

O czym jest ta książka?

Może to właśnie dzięki temu że jest z wykształcenia etnografem, ma zupełnie inne spojrzenie na procesy biznesowe, ale przede wszystkim na ludzi ich motywację do podejmowania działania, ryzyka i decyzji. Z tej wiedzy skorzysta nie tylko sprzedawca czy właściciel firmy – choć w pierwszej kolejności to do nich skierowana jest ta publikacja. Moim zdaniem powinna to być obowiązkowa lektura dla każdego, kto jest na rozstaju swojej drogi życiowej – osobistej, zawodowej, edukacyjnej. A już obowiązkowo dla studenta, czy „świeżo upieczonego” handlowca lub przedsiębiorcy.

Wracając na grunt sprzedażowy, książka pokazuje od podstaw sposób na skonstruowanie długoterminowej strategii działania firmy, która przynosi korzyści klientom, pracownikom, dostawcom i właścicielom. Na bardzo wielu płaszczyznach. Jest w niej dużo przykładów z których pytanie „DLACZEGO?” sprawia, że różnicę pomiędzy dwoma konkurencyjnymi wyborami widać bardzo wyraźnie. Jest też sporo przykładów firm i produktów, które osiągnęły spektakularny sukces tylko dlatego, że znały odpowiedź na to jedno pytanie – dlaczego? I jednocześnie – zawiera wiele innych przykładów, kiedy brak odpowiedzi na to pytanie (a raczej brak pytania „DLACZEGO?”) sprawiła, że firmy straciły klientów i pracowników (oraz inwestorów).

Sinek pisze: „Ludzie nie kupują tego CO robisz ani JAK to robisz, ale to DLACZEGO to robisz.” To dość nieoczekiwana myśl, ale jeśli głębiej się nad tym zastanowić, to u podstawy każdego wyboru człowieka stoją jego oczekiwania. Innymi słowy zadaje sobie pytanie: „Dlaczego mam u niego kupić? Co sprawia, że jego oferta będzie dla mnie lepsza? Dlaczego lubię tą osobę bardziej niż inne? Co sprawia, że ten sklep wybieram chętniej niż inne? Z jakiego powodu bardziej wolę tę markę niż inne?”

Czego nie ma w tej książce?

Czego nie znajdziesz w tej książce? Nie będzie w niej instrukcji. Żadnych. Żadnych wskazówek krok-po-kroku. Nie ma też szybnkich recept na wyście z kłopotów bez gruntownego przerobienia całego swojego światopoglądu i osadzenia go na nowych fundamentach. A właściwie na jednym – na pytaniu „Dlaczego?”.

Co mi osobiście dała ta lektura?

To bardzo dziwna książka.Po lekturze każdej ze stron (a często wiele razy na tej samej stronie) mimowolnie odwracałem od niej wzrok i wpatrywałem się gdzieś, żeby przemyśleć sobie przed chwilą przeczytane słowa. Serio, trudno było mi ją czytać bez ciągłego odnoszenia się do swoich decyzji życiowych i biznesowych.

Ta książka zwróciła moją uwagę na jedną, bardzo ważną rzecz, z którą prędzej czy później każdy przedsiębiorca się zetknie: sposób działania konkurencji.

O ile każdy obecny i każdy kolejny, nowy gracz na rynku może z łatwością skopiować Twój asortyment (zamiawiając w tych samych miejscach), Twoją ofertę (klonując jej warunki u siebie) a nawet lokalizacje (otwierając sklepy tam gdzie Ty), to jednej rzeczy nie będzie w stanie zreplikować: zadowolenia klientów, kiedy u Ciebie kupują. A to zadowolenie jest właśnie miarą tego, jak udało Ci się odpowiedzieć na to jedno, proste ale fundamentalne pytanie: dlaczego?

PS.
Jeśli znajdziesz drogę, która nie prowadzi do tej książki – daj mi znać. Napisz albo zadzwoń. Serio.

wykorzystajto.pl Rafał Mróz, 2013-07-10


(...) Biały Album Heliona nr 2 to „Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania" Simona Sineka. Autor w nasyconej mnóstwem przykładówksiążce prezentuje tych, którzy poprzez sposób myślenia, działania i komunikowania się odnieśli sukces, inspirując swoje otoczenie, stając się przywódcami w różnych dziedzinach życia.

Wczytując się w historie Martina Luthera Kinga juniora czy Steve'a Jobsa łatwo zorientujemy się, że wszyscy liderzy, którzy kogokolwiek inspirowali, przede wszystkim pomijali ogólnodostępne schematy.

Każdy z nas może zdobyć tę umiejętność. Przy odrobinie dyscypliny każdy lider lub organizacja mogą skutecznie oddziaływać na innych - zapewnia Simon Sinek. Dlaczego więc nie przeczytać i nie spróbować...

POLSKA - DZIENNIK ŁÓDZKI .N, 2013-07-08


Każdy człowiek i każda organizacja mogą wyjaśnić, C0 robią. Niektórzy potrafią pokazać, CZYM różnią się od innych. Jednak tylko nieliczni są wstanie jasno wyartykułować, DLACZEGO robią to, co robią. DLACZEGO nie ma nic wspólnego z finansami i zyskami. DLACZEGO jest tym, co inspiruje każdego człowieka i jego otoczenie. Wszyscy liderzy, którzy kogokolwiek inspirują, myślą, działają i komunikują się z innymi z pominięciem ogólnodostępnych schematów. Tę umiejętność może zdobyć każdy. Przy odrobinie dyscypliny każdy lider lub organizacja mogą skutecznie oddziaływać na innych. Dzięki zawartym w książce treściom czytelnik może nauczyć się m.in., jak być skutecznym przywódcą oraz przyciągać do siebie ludzi i zmienić oblicze biznesu. Autor, na co dzień przewodzący ruchowi, którego celem jest inspirowanie ludzi do robienia tego, co ich inspiruje, w sposób nieskomplikowany przedstawia swoją koncepcję DLACZEGO.

Personel Plus 2013-06-01