Od co najmniej kilku lat dużo się w Polsce mówi o storytellingu. Storytelling przekonuje. Storytelling sprzedaje. Storytelling to. Storytelling tamto. Storytelling stał się Świętym Graalem świata komunikacji. Jeśli opanujesz do mistrzostwa storytelling – mówi wiele poradników – to jesteś na dobrej drodze, by zostać prawdziwym mistrzem komunikacji. Tymczasem prawda jest taka, że storytelling to za mało. Prawdziwe mistrzostwo komunikacji osiągają ci, którzy potrafią świetnie się komunikować nie tylko w stylu storytellingu, ale i tzw. prostej komunikacji.

Czym jest storytelling? 

Storytelling to opowiadanie historii. W Polsce termin ten od kilku lat robi zawrotną karierę. Mówi się o nim na szkoleniach, na konferencjach, pisze się o nim mnóstwo książek. Tymczasem wiele osób ciągle ma mylne pojęcie o tym, czym naprawdę jest storytelling. Dla wielu to bajdurzenie, nawijanie makaronu na uszy, wodolejstwo. 
Dobry storytelling to jednak coś zupełnie innego: to argumentowanie przez przytaczanie przykładu. Przykładu konkretnego, prawdziwego, z bohaterem, który ma jakiś cel, ale który na drodze do niego napotyka jakąś przeszkodę. Na szczęście z pomocą przychodzi naszemu bohaterowi ktoś z zewnątrz – postać, czasami pomysł, a czasem konkretna rzecz – dzięki czemu udaje mu się pokonać problem i dotrzeć do celu. 

 

Storytelling czy prosta komunikacja? Jak po mistrzowsku pisać, mówić i prezentować Autor: Piotr Garlej


Ten schemat może być kanwą scenariusza filmowego, ale i trzydziestosekundowej lub dwuminutowej historii, którą przytaczamy na spotkaniu biznesowym. Taka historia – z konkretnymi osobami – będzie ukonkretnieniem ogólnych tez, jakie stawiamy w prezentacji, przemowie czy wypowiedzi. 
Właśnie, ogólne tezy kontra konkretne story. Co przemówi bardziej do odbiorców? Co łatwiej zapamiętają? Co wywoła w nich emocje? Odpowiedź jest oczywista. To historie wywołują w nas emocje. Dzięki emocjom lepiej zapamiętujemy przekaz. A dzięki temu jesteśmy bardziej skłonni pójść w kierunku sugerowanym przez mówcę.

 

Czym jest prosta komunikacja?

Prosta komunikacja to inny styl komunikacji. Opiera się nie na opowiadaniu historii, ale na przekazywaniu informacji krótko, rzeczowo, treściwie. Tutaj nie ma już miejsca na tworzenie rozbudowanej narracji, wprowadzanie bohaterów czy snucie opowieści o ich perypetiach. Przykładem prostej komunikacji jest takie zdanie:


W ubiegłym roku mieliśmy najlepsze wyniki sprzedaży w historii.

Były lepsze o 15% od roku poprzedniego i o 25% lepsze od tych sprzed dwóch lat. 


Kluczowy przekaz został zawarty już w pierwszym zdaniu tej wypowiedzi. Kolejne zdanie jest jedynie uszczegółowieniem. 

 

Sprawdź też: Jak czytać między wierszami, by zostać mistrzem komunikacji?

 

Jaka jest różnica między storytellingiem a prostą komunikacją?

- Kiedy menadżer idzie na spotkanie zarządu, by w ciągu pięciu minut zreferować jakiś temat, to błędem byłoby, gdyby oparł swoją komunikację na opowiadaniu historii.
- Kiedy dziennikarz zadaje pytanie ekspertowi, aby coś objaśnił, to błędem byłoby, gdyby użył storytellingu
- Kiedy współpracownik pyta Cię, jak działa Twoje narzędzie pracy, to błędem by było, gdybyś dawał instruktaż poprzez storytelling.

 

Okładka - Storytelling czy prosta komunikacja? Jak po mistrzowsku pisać, mówić i prezentować - Piotr Garlej

(druk)

42.88 zł 67.00 zł (-36%)

(40,20 zł najniższa cena z 30 dni)

 

By naprawdę skutecznie komunikować się w świecie biznesu, potrzebny jest balans pomiędzy storytellingiem a prostą komunikacją.
Jak zatem można by streścić różnicę między storytellingiem a prostą komunikacją? Najprościej jest ująć to w ten sposób:
Prosta komunikacja to tryb komunikacji nastawiony na krótką wypowiedź; jej celem jest informować, raportować lub wyjaśniać.
Storytelling z kolei to tryb komunikacji nastawiony na dłuższą wypowiedź; jego celem jest przekonywać, wywoływać emocje i zmieniać nastawienie.
Powinniśmy dobierać odpowiedni tryb w zależności od tego, jakie mamy cele.

 

Storytelling czy prosta komunikacja? Jak po mistrzowsku pisać, mówić i prezentować Autor: Piotr Garlej

 

Może Cię zainteresować: Sztuka negocjacji — skorzystaj ze wskazówek specjalisty!

 

Jak zostać mistrzem komunikacji biznesowej?

W biznesie dobra komunikacja to dobra współpraca – ze współpracownikami, z klientami czy podwykonawcami. Mistrzostwa komunikacji nie zdobywa ktoś, kto jest wybitny tylko w jednym aspekcie danej dziedziny. Potrzeba balansu pomiędzy dwoma kluczowymi stylami komunikacji w świecie biznesowym. Warto rozwijać umiejętności komunikacyjne w obu tych stylach. Bo w umiejętności komunikacyjne, jak mawia prezeska PepsiCo Indra Nooyi, nie można przeinwestować.


W książce „Storytelling czy prosta komunikacja. Jak po mistrzowsku pisać, mówić i prezentować” przedstawionych jest szereg wskazówek, jak zbliżyć się do komunikacyjnego mistrzostwa.