Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych
- Autor:
- Liana Evans
- Ocena:
- 5.0/6 Opinie: 4
- Stron:
- 312
- Druk:
- oprawa miękka
Opis książki: Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych
Jak to się robi w nowych mediach?
- Opracuj strategię obecności w mediach społecznościowych
- Zdobywaj oraz utrzymuj zaufanie i uwagę odbiorców
- Poznaj media społecznościowe od kuchni
Idź z duchem Internetu!
Media społecznościowe zmieniają zasady komunikacji między firmami a klientami. Nowoczesne firmy — takie jak Twoja — muszą nauczyć się słuchać swoich klientów i wchodzić z nimi w bezpośrednie relacje, a co za tym idzie, podejmować aktywność w miejscach, w których zadawane są pytania i toczy się dialog. Dlaczego? Ponieważ znajduje to bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe. Marketing w mediach społecznościowych to coś więcej niż modna nowinka; to ciężka praca, wymagająca przemyślanego planu i konkretnych, skutecznych strategii.
Książka ta przeznaczona jest zarówno dla doświadczonych marketerów czy właścicieli firm, jak i kompletnych nowicjuszy. Pomoże Ci zrozumieć różnice między dostępnymi serwisami społecznościowymi, podpowie, jak dowiedzieć się, co robią Twoi obecni i potencjalni klienci, oraz jak z nimi rozmawiać. Dowiesz się z niej, jak rozwiązywać problemy prawne i etyczne. Nauczysz się obserwować i sprawdzać skuteczność stosowanych technik marketingowych. Zrozumiesz, na czym polega optymalizacja w wyszukiwarkach internetowych (SEO) i reklama pay-per-click (PPC). Dzięki niej unikniesz poważnych pomyłek i niebezpiecznych błędów.
- Jak najskuteczniej wykorzystać Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, Flickr i inne serwisy?
- Jak opracować politykę obecności w mediach społecznościowych dla własnych pracowników?
- Jak wybrać konsultanta ds. mediów społecznościowych?
- Jak wykorzystać dział obsługi klienta w mediach społecznościowych?
- Jak integrować tradycyjne działania marketingowe (telewizja, radio, prasa) ze strategią obecności w mediach społecznościowych?
- Jak zachować spójność działań brandingowych i przesłania marketingowego?
- Jak stworzyć przyjazny pressroom i promować tam swoje eventy?
Poznaj swoich klientów i naucz się odróżniać fakty od plotek!
Wybrane bestsellery
-
UX writing, choć jest terminem angielskim, na dobre rozgościł się w polskiej rzeczywistości projektowania doświadczeń. Treści związane z produktami istniały zawsze i we wszystkich kanałach. Jednak nigdy dotąd nie miały szansy być tak dobre, jak obecnie. Osoby wyspecjalizowane w tej dziedzinie spr...(47.40 zł najniższa cena z 30 dni)
51.35 zł
79.00 zł(-35%) -
Klientocentryczność to strategia orientująca działania firmy na potrzeby klienta, czyli tego, kto rzeczywiście ją żywi. To jego decyzje zakupowe: kupić – nie kupić, wrócić po kolejne towary lub usługi – nie wrócić, decydują o przyszłości Twojego biznesu. W zglobalizowanym, cyfrowym św...
Tworzenie doświadczeń klientów. Wydanie II poszerzone Tworzenie doświadczeń klientów. Wydanie II poszerzone
(46.20 zł najniższa cena z 30 dni)50.05 zł
77.00 zł(-35%) -
Oto zwięzły i praktyczny przewodnik po usłudze GA4 i jej integracji z chmurą. Szczególnie skorzystają z niego analitycy danych, biznesu i marketingu. Opisano tu wszystkie istotne kwestie dotyczące tego nowego, potężnego modelu analitycznego. Szczególną uwagę poświęcono bardziej zaawansowanym funk...
Google Analytics od podstaw. Analiza wpływu biznesowego i wyznaczanie trendów Google Analytics od podstaw. Analiza wpływu biznesowego i wyznaczanie trendów
(41.40 zł najniższa cena z 30 dni)44.85 zł
69.00 zł(-35%) -
Tę książkę możesz potraktować jako kontynuację bestsellera Strategia marki krok po kroku, czyli jak z marek małych zrobić marki wielkie. Możesz też czytać jako zupełnie oddzielną pozycję. Ten poradnik został pomyślany i napisany jako swojego rodzaju kolejny krok do sukcesu we wprowadzaniu na ryne...
Nadaj życie marce, czyli jak stworzyć skuteczną komunikację Nadaj życie marce, czyli jak stworzyć skuteczną komunikację
(35.94 zł najniższa cena z 30 dni)38.94 zł
59.90 zł(-35%) -
Możesz prowadzić najciekawszego bloga na świecie. Możesz umieszczać fascynujące treści w mediach społecznościowych. Twoja marka osobista może być odpowiedzią na pytania setek, tysięcy odbiorców. Pod warunkiem że będą mieli szansę się o Tobie dowiedzieć. Poznać Twojego bloga. Trafić na Twoje wpisy...(41.40 zł najniższa cena z 30 dni)
44.85 zł
69.00 zł(-35%) -
Odpowiednia strategia to gwarancja sukcesu. Tę prawdę znali wielcy wodzowie i menedżerowie ― ci, którzy osiągali cele uważane za niedostępne. Dla rozwoju marki i firmy znaczenie strategii jest wręcz kluczowe, zwłaszcza dziś, w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Dlatego nowe wydani...
Złota strategia marki. Droga do przewagi rynkowej i wyższych zysków. Wydanie II poszerzone Złota strategia marki. Droga do przewagi rynkowej i wyższych zysków. Wydanie II poszerzone
(41.40 zł najniższa cena z 30 dni)44.85 zł
69.00 zł(-35%) -
Biznes nie istnieje bez twardych danych, założeń, KPI i ich realizacji. Także ta jego część, która jest związana z promocją. Szczególnie online. Dziś nie można być marketerem z prawdziwego zdarzenia i nie znać chociażby narzędzi oferowanych przez Google ― Analytics, Tag Manager, Search Cons...
Marketing i analityka biznesowa dla początkujących. Poznaj najważniejsze narzędzia i wykorzystaj ich możliwości Marketing i analityka biznesowa dla początkujących. Poznaj najważniejsze narzędzia i wykorzystaj ich możliwości
(34.20 zł najniższa cena z 30 dni)37.05 zł
57.00 zł(-35%) -
Instagram. Medium społecznościowe, które jest z nami już od kilkunastu lat, właśnie przeżywa boom. W rytmie, w jakim zamiera Facebook, Instagram rośnie, docierając do coraz większej liczby osób. Prosty, fotograficzny lub filmowy przekaz okraszony kilkoma słowami komentarza, oczywiście hashtagami ...
Magia Instagrama. Jak zdobyć milionowe zasięgi w 90 dni Magia Instagrama. Jak zdobyć milionowe zasięgi w 90 dni
(35.40 zł najniższa cena z 30 dni)38.35 zł
59.00 zł(-35%) -
…jeśli naprawdę chcesz nakłonić je do pracy na Twoją rzecz! Social media okazały się być nową areną wymiany luźnych myśli, koncepcji ideologicznych i wiedzy z różnych, często całkiem praktycznych dziedzin życia. Dla firm stały się idealnym kanałem komunikacji z klientami. Wiele marek robi t...
Strategiczne podejście do działania w social mediach Strategiczne podejście do działania w social mediach
(29.40 zł najniższa cena z 30 dni)31.85 zł
49.00 zł(-35%) -
Są dwa rodzaje działań w marketingu. Pierwszy ma charakter doraźny, przypadkowy ― jest potrzeba, jest poszukiwanie pomysłu, jak na nią odpowiedzieć, jest kampania, są hasła, reklamy, budżet, mierzenie efektów i uspokojenie. Aż do następnej potrzeby. Drugi rodzaj to działania celowe. Nim roz...(29.94 zł najniższa cena z 30 dni)
32.43 zł
49.90 zł(-35%)
Ebooka "Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych" przeczytasz na:
-
czytnikach Inkbook, Kindle, Pocketbook, Onyx Boox i innych
-
systemach Windows, MacOS i innych
-
systemach Windows, Android, iOS, HarmonyOS
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących formaty: PDF, EPub, Mobi
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Audiobooka "Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych" posłuchasz:
-
w aplikacji Ebookpoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych
-
na dowolnych urządzeniach i aplikacjach obsługujących format MP3 (pliki spakowane w ZIP)
Masz pytania? Zajrzyj do zakładki Pomoc »
Kurs Video "Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych" zobaczysz:
-
w aplikacjach Ebookpoint i Videopoint na Android, iOS, HarmonyOs
-
na systemach Windows, MacOS i innych z dostępem do najnowszej wersji Twojej przeglądarki internetowej
Recenzje książki: Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych (6) Poniższe recenzje mogły powstać po przekazaniu recenzentowi darmowego egzemplarza poszczególnych utworów bądź innej zachęty do jej napisania np. zapłaty.
-
Recenzja: seoportal.pl Martyna Zastrożna, 2012-09-05Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Książek o social media nie mamy w Polsce zbyt wiele. Z tym większą ciekawością przyjrzałam się publikacji Liany „Li” Evans, informatyka i specjalisty ds. PR w jednej osobie :) Książka ma być pomocna zarówno dla doświadczonych marketingowców, jak i zupełnych „świeżaków”. Duże wyzwanie. Czy się udało?
Kim jest „Li” Evans?
Samozwańczych specjalistów ds. social media nie brakuje – dlaczego mielibyśmy zaufać Pani Evans? Po pierwsze, dlatego że z racji wykształcenia e-marketing zna z 2 perspektyw: technologicznej i humanistycznej. Nie jest więc jest ignorantką, a jednocześnie nie popada w informatyczny, „geekowski” ton. Po drugie, ma spore doświadczenie, które zdobywała m.in. pracując z firmami z listy Fortune 500. Po trzecie, jest autorytetem w branży i gościem na wielu tematycznych konferencjach. Przekonani? No to czas zajrzeć do książki!
Czego się dowiemy?
Znakomita część publikacji jest poświęcona zasadom opracowywania strategii obecności w social media. Autorka podpowiada więc, w jaki sposób znaleźć miejsca, w których dyskutuje się o naszej marce i przygotować się do zaistnienia w społeczności. Zwraca uwagę na to, że wbrew pozorom w tej materii nigdy „nie jest łatwo i szybko”, a niedostatki w planowaniu strategii mogą skazać nas na rychłą i spektakularną porażkę. Jako fanka metodycznego i analitycznego podejścia do marketingu, z radością przyklaskuję takiemu sposobowi myślenia :)
„Li” zastanawia się też nad tym, kto powinien zająć się naszymi działaniami w SM. Przyznam, że ta część książki wzbudziła moje największe wątpliwości – Evans wyraźnie nie docenia wyspecjalizowanych agencji i twardo obstaje przy tym, aby powołać cały firmowy zespół ds. social media. Przykro mi, ale trudno mi to sobie wyobrazić w przypadku większości (zwłaszcza polskich) przedsiębiorstw.
Autorka dużo miejsca poświęca też fundamentalnej zasadzie SM: tutaj rządzi odbiorca! Jasno daje do zrozumienia, że specjaliści przywiązani do tradycyjnego „push marketingu” nie bardzo mają czego szukać w społecznościach. „Li” podkreśla, że sukces w social media można odnieść tylko odpowiadając na potrzeby użytkowników – oferując im wartościowe treści i prawdziwą pomoc, a nie starannie dopracowane komunikaty reklamowe.
Czego się nie dowiemy?
W książce z pewnością nie znajdziemy żadnych gotowych rozwiązań. Nie dowiemy się, jak wykorzystać poszczególne funkcjonalności Facebooka, czy Twittera, o których godzinach powinniśmy zamieszczać posty, ani nie poznamy „magicznych” technik zwiększania ilości komentarzy i „like’ów”. Evans co prawda serwuje nam raz po raz jakieś case study, ale raczej w charakterze dowodu na postawione przez siebie tezy, a nie pomysłu „do wzięcia”. Czyni to publikację nieco mniej podatną na dezaktualizację, ale jednocześnie znacznie mniej praktyczną.
Warto?
Pozostaje fundamentalne pytanie: czy warto wysupłać blisko 50 zł i kupić tę książkę? Moim zdaniem warto. Jeśli jesteś zwolennikiem planowania i strategii – przeczytasz ją z przyjemnością i dowiesz się, jak pracować nad SM w sposób, który lubisz. Jeśli uważasz, że temat jest banalnie prosty – publikacja spodoba Ci się znacznie mniej, ale tym bardziej powinieneś ją przeczytać!
Oczywiście lektura książki „Li” Evans nie sprawi, że w 2 tygodnie zostaniesz mistrzem social media. Ale przynajmniej będziesz wiedzieć od czego zacząć :) -
Recenzja: infosocialmedia.blogspot.com Łukasz Dębski, 2012-04-26Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Książka traktuje o social media – to podręcznik z podstawami, który powinny przeczytać osoby zaczynające swoją przygodę z mediami społecznościowymi.
Książka podzielona jest na 5 rozdziałów w których dowiadujemy się, że marketing w mediach społecznościowych to ciężka praca, której poprawne wykonanie może skutkować zaangażowaniem szerokich rzesz odbiorców;) Dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej firmy muszą podejmować aktywność w miejscach, gdzie zadawane są pytania i gdzie toczy się dialog, ponieważ ma to bezpośrednie przełożenie na ich wyniki finansowe. Oto co możemy znaleźć w 45 rozdziałach książki.
I podstawowe informacje o mediach społecznościowych
1 Nie jest łatwo, szybko ani tanio
Marketing w mediach społecznościowych nie jest łatwy, szybki i tani. Umieszczanie treści w portalach społecznosciowych jest rzeczywiscie proste i nic nie kosztuje, jednak trzeba włożyć mnóstwo pracy w to, aby treści te miały wartość dla odbiorców.
2 Strategie obeczności w mediach społecznościowych
W tym rozdziale opisywane są najważniejsze rodzaje mediów spolecznościowych – społecznościowe serwisy informacyjne, networking społecznosciowy, strony z zakładkami, serwisy umożliwiające udostępnianie materiałów, serwisy społecznosciowe informujące o wydarzeniach, blogi, mikroblogi, strony typu wiki, fora i grupy dyskusyjne.
3 Koniecznie zdefiniuj swoje cele
Bez określenia celów nie będziemy w stanie ocenić, czy nasze wysiłki zakończyły się sukcesem. Nie będziemy świadomi tego, jak niebezpieczna była przebyta droga oraz czy można było obrać trasę alternatywną.
4 Nie zwrot z inwestycji, a zwrot z dialogu
W świecie mediów społecznościowych inwestuje się w dialog, a nie w reklamy rozsyłane członkom danej społeczności. Warto monitorować dialog dotyczący naszej firmy, aby wiedzieć co o nas mówią i aby promować to, czego życz sobie konsumenci.
5 Poznaj swoich odbiorców i dowiedz się, co robią.
Aby dokładnie wiedzieć, gdzie warto zaczynać dialog i jak to robić warto wsłuchać się w treści wypowiadane w społecznościach a zwiazane z naszą firmą. Segmentacja użytkowników serwisów społecznościowych pozwala wskazywać miejsca, w których może toczyć się intersujacy ich dialog i w których powinni szukać swoich odbiorców. Najpopularniejsze grupy użytkowników to: twórcy, krytycy, kolekcjonerzy, uczestnicy, widzowie i nieaktywni.
II najważniejszy jest dialog
6 Dialog i tak ma miejsce – z Tobą czy bez Ciebie
Pojawienie się treści i mediów generowanych przez użytkowników, a także możliwości dzielnia się nimi za pośrednictwem internetowych serwisów społecznoścowych powinno uświadamiać firmom fakt istnienia dialogu oraz braku kontroli nad jego przebiegiem.
7 Nie zwlekaj, zapewnij sobie pomoc prawną
8 Nie obawiajsię ludzi nastawionych negatywnie
9 Poznaj wszystkie społeczności
Jeżeli chcemy wejść do społecznosci warto zapoznać sięz panującymi w niej zasadami, żeby zrobić to z taktem. Na początku obserwujemy, patrzymy, słuchamy i uczymy się, poznajemy normy i hierarchię a następnie zaczynamy dialog.
10 Nie przychodź z pustymi rękoma
Wchodząc do społeczności powinniśmy dowiedzieć się co dla niej, dla ich użytkowników ma największą wartość. Najczęściej jest to unikalna, ekspercka treść, którą możemy dzielić się z członkami społeczności. Warto dawać nie oczekiwać nic w zamian, nie nastawiać się od razu na informację zwrotną. Jeżeli produkt jest dobry to opinia użytkownika pojawi się sama.
11 Blogerzy nie znają granic
Bloger wie jaki potencjał mają jego słowa. Wie kiedy warto się odezwać i gdzie promować wpis, aby miał największy wydźwięk. Nieważne ile osób obserwuje blog, ważne kim są te osoby.
12 Nie ma dwóch takich samych firm
Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na sukces w mediach społecznościowych. Aby być lepiej postrzeganym przez internautów na pewno pomoże nam świetny dział obsługi klienta = słuchanie i okazywanie emaptii. Ważne jest, aby słuchać swoich klientów gdyż mogą być źródłem cennej wiedzy na temat branży.
13 Nie zakochuj się
Nasz ukochany serwis społecznościowy nie musi być miejscem spotkań członków naszej społeczności.
Ludzie nie prowadzą dialogu wyłącznie w jednym serwisie. Trzeba monitorować wiele miejsc i zobaczyć, gdzie mówią o nas najwięcej i wtedy odzywać się właśnie w tamtych miejscach. Nie zawsze musi to być Facebook.
14 Śmiało rezydnuj z tego, co się nie sprawdza
Monitoruj i mierz, sprawdzaj czy strategia się sprawdza. Określ cele i sprawdź czy są one osiągane. Jeżeli coś nie dzała, zrezygnuj z tego i zmień na inne.
15 Nie obawiaj się nowości (ale też nie przesadzaj)
III Media społecznościowe od kuchni
16 Każdy pracownik twojej firmy ma swój udział w realizacji strategii jej obecności w mediach społecznościowych
17 Opracuj polityki związane z aktywnością pracowników w serwisach społecznosciowych
Daj dostęp do serwisów społecznościowych pracownikom, nie blokuj dostępów. Ale pamiętaj, żeby kształcić i szkolić swoich pracowników w zakresie social media, żeby dokłądnie wiedzieli co im wolno a co nie.
18 Pamiętaj o etyce
19 Ustal, kto odpowiada za prowadzenie dialogu
20 Znakomity program obsługi klienta jest świetnym przyczółkiem do wejscia w mediasferę społecznościową
21 Praktykanci są od parzenia kawy, a nie od reprezentowania firmy w mediach społęcznościowych
22 Pamiętaj o spjności brandingu i przekazu
23 Bądź przejrzysty – na zaufanie i uwagę odbiorców trzeba sobie zapracować
24 Internauci ufają ikonom i awatarom
IV Nie chodzi o Ciebie
25 Zrezygnuj z kontroli, zapomnij o ego.
W mediach społecznościowych kontrola jest złudzeniem. Dzisiaj firmy należą po cześci do klientów i to ich opinia może wpływać na postrzeganie firmy. Nie mamywpływu na to, kiedy rozmowy się toczą, nad tym, o czym się rozmawia. Warto, żeby monitorować dyskusje i odzywać się oficjalnie w ważnych dla nas momentach.
26 Uważnie nastawiaj uszu
Ludzie chcą być wysłuchani. Słuchaj, a być może unikniesz w ten sposób potencjalnej katastrofy. Nie ma lepszej grupy fokusowej niż społeczność internetowa. Masz nie tylko słuchać, alecz również usłyszeć.
27 Twoi klienci znają Twoje produkty lepiej od Ciebie
28 Wszystko sprowadza się do pomysłu
29 Twoje treści muszą być warościowe
Słuchaj członków swojej społecznosci i twórz wartosciowe treści. Wartościowe treści są przenośne – na pewno ludzie będą się nimi dzielić w przeróżnych serwisach społęcznosciowych.
30 Najważniejsze to dzielić sięz innymi
31 Chcesz odnieść sukces? Musisz być towarzyski.
32 Zapytaj członków swojej społeczności
Zapytaj członków swojej społeczności jak możesz się poprawić – wykorzystaj crowdsourcing.
33 Dostajesz to, co sam dajesz
V Media społecznościowe w perspektywie marketingu online
34 Ludzie nie chcą być celem działań marketingowych
35 Różnica między monitorowaniem dialogu a prowadzeniem badań
Narzędzia monitorujące powiedzą ci kto i gdzie – badanie odbiorców pozwoli ci ustalić jak i dlaczego
Dzięki monitoringowi będziesz zawsze gotowy do działania.
36 Optymalizacja w wyszukiwarkach ineternetowcyh (SEO) i reklama pay-per-click (PPC)
37 Linki i pozycja w wynikach wyszukiwania stanowią skutek uboczny działań podejmowanych w mediach społecznościowych
38 Uzgodnij działania marketingowe podejmowane offline z tymi podejmowanymi w mediach społecznościowych
39 Stwórz przyjazny mediom społecznościowym pressroom i promuj tam swoje eventy
40 YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka internetowa
41 W wyszukiwaniu w mediach społęcznościowych liczy się chwila obecna
42 Przeglądarka internetowa to dziś nie wszystko
43 Nowe sygnały dla wyszukiwarek intenrtowych
44 Wybór konsultanta ds. Mediów społecznosciowych
45 Podsumowanie
W 44 podrozdziałach książki wyjaśnione jest krok po kroku co należy zrobić, aby w serwisach społecznościowych działać prawidłowo, skutecznie. Przypominając: Poznaj swój rynek, Dowiedz się, gdzie są twoi odbiorcy, Wyznacz cele, Ustal, kto za co odpowiada, Opracuj strategię, Wdrażaj i dokomuj pomiarów, Zmieniaj to, co nie działa. Dzięki tym działaniom nasza firma na arenie social media odniesie sukces. -
Recenzja: Socjomania.pl Karina Swachta, 2011-12-30Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Książka „Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych” Liany „Li” Evans to podręcznik survivalu dla wszystkich, którzy wybierają się na pierwszą wyprawę do nowego świata. To obowiązkowa pozycja szczególnie dla tych, którym wydaje się, że działania marketingowe na tym polu są równie proste jak założenie konta na Facebooku.
Liana „Li” Evans samą siebie nazywa mianem geeka. Social media to jej prawdziwa pasja, której poświęca się zawodowo i prywatnie. Posiada wykształcenie z zakresu informatyki i PR. Od wielu lat doradza markom, jak opracowywać skuteczną strategię obecności w internecie (teraz na stanowisku dyrektora ds. mediów społecznościowych w Serengeti Communications). Wraz z innymi ekspertami prowadzi bloga Search Marketing Gurus. Evans jest także szkoleniowcem i mówcą. Występuje na najbardziej prestiżowych konferencjach tj. Search Engines Strategies. Tutaj jeden z filmików, w którym marketingowa guru wyjaśnia mechanizmy nowych mediów. Książka jest efektem jej obserwacji, doświadczeń oraz rozmów przeprowadzonych z klientami.
Badanie terenu
W ostatnim rozdziale czytamy: Dotarłeś do końca. Prawdopodobnie jesteś gotowy, by zacząć pracę nad własną strategią obecności w mediach społecznościowych lub by poprawić tę już istniejącą. Evans kieruje swoje słowa przede wszystkim do osób, które zaczynają romans z social media. Jeśli chcą, aby ta przygoda przerodziła się w trwały związek małżeński, muszą poświęcić na to wiele pracy.
Social media stały się bardzo modne. Coraz więcej osób decyduje się na wprowadzanie swoich marek w ten świat. Niektórzy robią to na własną rękę, bez żadnej strategii czy konsultacji z ekspertami, a potem następuje zderzenie z brutalną rzeczywistością. Wystarczy poznać kilka ważnych prawd, aby tego uniknąć. Przeczytanie tej książki nie jest receptą na sukces, ale wiedza w niej zawarta to fundament, na którym można go zbudować.
Social media to nie partyjka w golfa
Książka zawiera część wstępną, w której wyjaśnione są podstawowe informacje o tym, czym są media społecznościowe, jakie są cele takiego marketingu oraz możliwe strategie, a co najważniejsze – kim są odbiorcy! Evans charakteryzuje także poszczególne narzędzia. Teraz jest moda na Facebooka i wiele firm skupia się tylko na tym. Jednak może być tak, że ich odbiorców tam po prostu nie ma…
Tytuły rozdziałów formułowane są w zwięzłe polecenia tj. „Nie zakochuj się” czy „Nie obawiaj się nowości”. Niektóre z przykazów autorki wydają się oczywiste, ale bez nich ani rusz! Autorka zapowiada zimny prysznic każdemu, kto zakłada, że social media marketing to szybki i łatwy sukces. W książce przytoczone jest wiele nieudanych ruchów firm, które przeceniły swoje możliwości. Opracowanie strategii to podstawa świadomego marketingu w mediach społecznościowych.
Tutaj rządzą zupełnie inne zasady i nie można przenosić zasad tradycyjnej promocji do sieci. Autorka tak obrazuje tę różnicę:
Marketing tradycyjny i działania w mediach społecznościowych mają się do siebie jak golf do rugby. Golf to sport w zasadzie bezkontaktowy (no, chyba że oberwiesz od kogoś kijem), podczas gdy w rugby kontakt z przeciwnikiem stanowi integralny element gry i na ogół bywa dość intensywny.
Klient - nasz Pan!
Głównym przesłaniem tej książki jest uświadomienie sobie, że w mediach społecznościowych to klient jest centralną postacią. Internauci są obojętni na treści marketingowe, a wręcz ich nie znoszą. W tym świecie toczy się nieustanny dialog, a zadaniem firmy jest monitorowanie go i uczestniczenie w nim. Klient przejął kontrolę nad marketingiem, czy się to komuś podoba czy nie. Evans udziela prostych wskazówek, które pomogą zagubionym odnaleźć się w nowej sytuacji. Radzi, aby podczas wirtualnych rozmów, wyobrażać sobie, że nasi rozmówcy stoją z nami twarzą w twarz. Najważniejszych z nich należy wyróżniać, a wszystkim okazywać szacunek.
Nikt nie idzie na spotkanie z klientami, nie dowiadując się wcześniej o ich zwyczajach. Evans radzi jak uniknąć wpadki już na pierwszym „spotkaniu”. Marki tracą wiele na wizerunku, gdy na początku lekceważą odbiorców lub blogerów, traktując ich jak dziennikarzy. Autorka ostrzega, że jeśli wyślesz blogerowi nudną informację prasową, zamiast na jego listę kontaktową, możesz trafić na bloga „The Bad Pitch Blog” (gdzie publikowane są nieudane strategie marketingu online). Firma bardzo ryzykuje, wchodząc w media społecznościowe bez strategii, konsultacji prawniczych czy szkoleń dla pracowników. Potem jest płacz i zgrzytanie zębami, bo niewinny wpis jednego z pracowników wpłynął destrukcyjnie na wizerunek całej firmy.
Najtaniej na cudzych błędach
Porady autorki to nie jest sucha teoria. Na każdej stronie znajdziemy ciekawe case’y, nawiązujące do poruszonego tematu. Autorka przytacza nieudane przykłady strategii online, ale także wyróżnia te, na których warto się wzorować np. posunięcie restauracji Houlihan’s, która urządziła specjalną kolację tylko dla członków internetowej społeczności.
Do lektury tej pozycji (szczególnie rozdział „Dialog ma miejsce z Tobą czy bez Ciebie”) zachęcam wszystkie osoby sceptycznie nastawione do marketingu social media. Niektórych rzeczy nie można kontrolować. Czasami wynik wyszukiwania może być bardzo niekorzystny dla twojej firmy. Jeśli nie będziesz wykazywał się na tym polu, zostawiasz pewne materiały samym sobie (patrz: sprawa firmy Comcast). Działania w mediach społecznościowych dają także możliwość poznania prawdziwych opinii o twojej ofercie. Czasami o braku popularności danego produktu może decydować jedynie kształt butelki, który nie pasuje do drzwiczek na lodówce… Stara prawda mówi, że najszybciej uczymy się na swoich błędach, ale chyba najtaniej będzie szkolić się na cudzych :) -
Recenzja: pijarukoksu.wordpress.com Jakub „Pijaru Koksu” PrószyńskiRecenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
„Jak to się robi w nowych mediach?”
Powyższy cytat odwołuje się do jednego ze sloganów widocznych na okładce „Social media marketing” Liany „Li” Evans. Książkę ową, otrzymałem do recenzji od księgarni One Press, tym samym rozpoczynając współpracę, mam nadzieję, że owocną, bo książek wciąż mi brakuje. ;)
Tytuł książki w zasadzie tłumaczy pokrótce to, co znajdziemy na kolejnych jej stronicach. We wstępie jeszcze kilka słów o autorce, Liana Evans, z wykształcenia PRowiec i informatyk. Pracę rozpoczynała jako specjalista od marketingu w wyszukiwarkach, prowadzi również własnego bloga „Search Marketing Gurus”. Te 300 stron składajace się na „Social media marketing” to jej przemyślenia i rady dla ludzi, którzy pracują lub dopiero zaczną pracować w przestrzeni mediów społecznościowych. Właśnie, kto powinien zajmować się social mediami?
Co nie przypadło mi do gustu podczas lektury?
Przede wszystkim autorka dyskredytuje prace agencji, uważa, że tylko klient zna swój produkt na tyle, żeby go wypromować w mediach społecznościowych i skutecznie nawiązać dialog. Ok, może w USA, ale w Polsce wewnętrzne komórki social mediowe nawet w dużych firmach do rzadkość. Po prostu ludzie, którzy wiedzą co w trawie piszczy zatrudniają się w agencjach. Uczęszczają również na szkolenia produktowe, śledzą rynek do którego przynależy klient, starają się zdobyć wszelkie potrzebne know how, aby prowadzić skuteczne kampanie. Za tą wadą idą również liczne odwołania autorki do wprowadzania polityki social mediowej w firmie, po prostu pominąłem te rozdziały, bo sam pracuję w tej chwili po stronie agencji.
Mankament drugi, autorka wymienia wiele platform i serwisów, które w Polsce są postrzegane marginalnie albo ich czas świetności minął… Czytając trzeba wziąć na to poprawkę i z tym łączy się ostatnia moim zdaniem wada tej publikacji: każda książka o Internecie jest przeterminowana już w chwili wydania. Co nie znaczy jednak, że książka jest bezwartościowa, po prostu chciałem najpierw wylać swoje żale, żeby przejść do tego co w twórczości pani Evans mi się spodobało.
„Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych”
Nie istnieje idealna publikacja książkowa na temat jak prowadzić kampanie w mediach społecznościowych, podobnie ma się rzecz z książkami na temat Public Relations, po prostu szybko się przeterminowują, co nie znaczy, że nie można z nich czerpać inspiracji. Co w tej materii oferuje nam omawiana pozycja?
Przede wszystkim autorka potępia podejścia ad hoc do mediów społecznościowych. Pierwsza część książki (łącznie jest ich pięć), to skupienie się na budowaniu strategii, poznawaniu grupy odbiorców i dobieraniu odpowiednich serwisów, w których ta grupa docelowa się udziela. W Polsce mamy o tyle łatwiej, że tych serwisów topowych jest stosunkowo mało i research zajmuje mniej czasu.
Kolejnym pryncypium, na które zwraca uwagę autorka, to dialog, a nawet jak niedawno pisał Blogosławiony, multilog. Zawsze gdzieś internauci będą rozmawiać o danej marce i zadaniem dobrego community managera lub social media konsultanta jest dotrzeć do źródła rozmowy, obserwować i ewentualnie grzecznie się wtrącić.
„Dialog i tak ma miejsce – z Tobą czy bez Ciebie”
Nie można lekceważyć roli mediów społecznościowych, ponieważ są świetnym narzędziem wizerunkowym i jeśli brand/firma nie zadbają o to, żeby złagodzić ton tychże, to kto zrobi to za nich? Dużo miejsca poświęcono również wadze monitoringu social media.
Liana Evans większość swoich tez, popiera krótkimi case’ami, które nie są na pewno wyczerpujące, ale obrazują opisywane zagadnienia. I tak znalazło się miejsce dla Pizzy Hut i jej „twitterowego stażysty” czy zmiany polityki obsługi klienta w firmie Dell. Mamy więc dwie strony medalu, sukcesy i porażki w social media, a wiadomo, że dobrze jest nie popełniać czyichś błędów.
Czy warto poświęcić 49 złotych na tą książkę?
Tak, moim zdaniem warto. Czemu, skoro już na wstępie wytknąłem jej braki? Oprócz wyraźnych zalet książka pokazuje amerykańskie standardy sprzed dwóch lat, a polska branża ma mniej więcej tyle obsuwy za zachodem (czy to socialowa, czy PRowa), więc niektóre case’y mogą być w miarę aktualnymi inspiracjami.
Co więcej jest to skumulowana wiedza na temat mediów społecznościowych, z której możemy uszczknąć ciekawe fragmenty do podesłania dla klienta, jeśli ten do końca tego medium nie rozumie, bo całość jest też napisana bez żargonowego zatchnięcia. Prosty język, proste przykłady i przekaz.
I na koniec warto przypomnieć, że autorka nie postrzega social mediów niczym koń z klapkami na oczach. Patrzy na nie przez pryzmat zarówno marketingu, ROI, narzędzia wizerunkowego, obsługi klienta i pozycjonowania brandu.
„Twoje treści muszą być wartościowe”
Oczywiście kilka słów autorka poświęciła również contentowi, ale to już mam nadzieję doczytacie sami. Dla mnie była to całkiem pożyteczna lektura, oby i dla Was stała się wartościowa.
Rzekłem! -
Recenzja: Firma Reklama Internet Marek RudzińskiRecenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Na warsztat trafiła mi się książka autora Liana „Li” Evans pod polskim tytułem: „Social Media Marketing : Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych”, wydawnictwa Helion.
Książka w głównej mierze kierowana jest do osób, które na swoich barkach dźwigają już własną firmę i pragną wejść z nią w mediasferę społecznościową. Książka traktuje o mediach społecznościowych jako o ważnych narzędziach, dzięki którym możliwy jest dialog firmy z klientami, czyli użytkownikami portali społecznościowych. W książce tej autorka przestrzega przed traktowaniem potencjału jaki niosą ze sobą portale społecznościowe, jako kolejnego miejsca gdzie będziemy mogli zalewać użytkowników dostosowanymi komunikatami marketingowymi. Autorka radzi w jaki sposób pokierować swoją strategią obecności w mediach społecznościowych by uzyskać obopólne korzyści i dla firmy i dla użytkowników, czyli klientów. Zdobyć, oraz przede wszystkim utrzymać zaufanie i uwagę odbiorców. Podaje przy tym liczne przykłady dobrych oraz również i złych rozwiązań na jakie pokusiły się różne firmy a czasem i ogromne korporacje których budżet przeznaczony na marketing jest naprawdę imponujący. Każdy przedsiębiorca, który chce zaistnieć ze swoja firmą w mediach społecznościowych z pewnością powinien wpisać tę książkę na listę wartych przeczytania, gdyż z książki tej dowie się czego pod żadnym pozorem nie wprowadzać do strategii a co jak najbardziej należy wprowadzić by ta strategia przynosiła korzyści. -
Recenzja: Personel Plus 2011-03-01Recenzja dotyczy produktu: ksiązka drukowanaCzy recenzja była pomocna:
Nowoczesne firmy muszą nauczyć się słuchać swoich klientów i wchodzić z nimi w bezpośrednie relacje, a co za tym idzie, podejmować aktywność w miejscach, w których zadawane są pytania i toczy się dialog. Publikacja powinna zainteresować również menedżerów ds. HR, zwłaszcza że Social Media stają się coraz bardziej obecne w zarządzaniu personelem - służą m.in. do budowy wizerunku firmy, rekrutowania i zbierania informacji o przyszłym kandydacie.
Szczegóły książki
- Tytuł oryginału:
- Social Media Marketing: Strategies for Engaging in Facebook, Twitter & Other Social Media
- Tłumaczenie:
- Bartosz Sałbut
- ISBN Książki drukowanej:
- 978-83-246-2988-6, 9788324629886
- Data wydania książki drukowanej:
- 2011-09-12
- Format:
- 158x235
- Numer z katalogu:
- 6011
- Zgłoś erratę
- Kategorie:
Marketing
Social Media
Spis treści książki
- 1. Nie jest łatwo, szybko ani tanio (13)
- 2. Strategie obecności w mediach społecznościowych (20)
- 3. Koniecznie zdefiniuj swoje cele (26)
- 4. Nie zwrot z inwestycji, a zwrot z dialogu (35)
- 5. Poznaj swoich odbiorców i dowiedz się, co robią (42)
- 6. Dialog i tak ma miejsce - z Tobą czy bez Ciebie (53)
- 7. Nie zwlekaj, zapewnij sobie pomoc prawną (58)
- 8. Nie obawiaj się ludzi nastawionych negatywnie (65)
- 9. Poznaj wszystkie społeczności (73)
- 10. Nie przychodź z pustymi rękoma (79)
- 11. Blogerzy nie znają granic (85)
- 12. Nie ma dwóch takich samych firm (91)
- 13. Nie zakochuj się (97)
- 14. Śmiało rezygnuj z tego, co się nie sprawdza (104)
- 15. Nie obawiaj się nowości (ale też nie przesadzaj) (111)
- 16. Każdy pracownik Twojej firmy ma swój udział
w realizacji strategii jej obecności w mediach społecznościowych (119)
- 17. Opracuj polityki związane z aktywnością pracowników
w serwisach społecznościowych (125)
- 18. Pamiętaj o etyce (132)
- 19. Ustal, kto odpowiada za prowadzenie dialogu (137)
- 20. Znakomity program obsługi klienta jest świetnym przyczółkiem
do wejścia w mediasferę społecznościową (146)
- 21. Praktykanci są od parzenia kawy, a nie od reprezentowania firmy
w mediach społecznościowych (151)
- 22. Pamiętaj o spójności brandingu i przekazu (157)
- 23. Bądź przejrzysty - na zaufanie i uwagę odbiorców trzeba sobie zapracować (164)
- 24. Internauci ufają ikonom i awatarom (172)
- 25. Zrezygnuj z kontroli, zapomnij o ego (179)
- 26. Uważnie nadstawiaj uszu (187)
- 27. Twoi klienci znają Twoje produkty lepiej od Ciebie (194)
- 28. Wszystko sprowadza się do pomysłu (200)
- 29. Twoje treści muszą być wartościowe (206)
- 30. Najważniejsze to dzielić się z innymi (212)
- 31. Chcesz odnieść sukces? Musisz być towarzyski (220)
- 32. Zapytaj członków swojej społeczności (226)
- 33. Dostajesz to, co sam dajesz (232)
- 34. Ludzie nie chcą być celem działań marketingowych (239)
- 35. Różnica między monitorowaniem dialogu a prowadzeniem badań (244)
- 36. Optymalizacja w wyszukiwarkach internetowych (SEO)
i reklama pay-per-click (PPC) (249)
- 37. Linki i pozycja w wynikach wyszukiwania stanowią skutek uboczny
działań podejmowanych w mediach społecznościowych (255)
- 38. Uzgodnij działania marketingowe podejmowane offline
z tymi podejmowanymi w mediach społecznościowych (261)
- 39. Stwórz przyjazny mediom społecznościowym pressroom
i promuj tam swoje eventy (267)
- 40. YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka internetowa (272)
- 41. W wyszukiwaniu w mediach społecznościowych liczy się chwila obecna (277)
- 42. Przeglądarka internetowa to dziś nie wszystko (282)
- 43. Nowe sygnały dla wyszukiwarek internetowych (286)
- 44. Wybór konsultanta ds. mediów społecznościowych (291)
- 45. Podsumowanie (297)
Wprowadzenie (7)
Część I: Podstawowe informacje o mediach społecznościowych (11)
Część II: Najważniejszy jest dialog (51)
Część III: Media społecznościowe od kuchni (117)
Część IV: Nie chodzi o Ciebie (177)
Część V: Media społecznościowe w perspektywie marketingu online (237)
Skorowidz (303)
Oceny i opinie klientów: Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych Liana Evans (4) Weryfikacja opinii następuję na podstawie historii zamówień na koncie Użytkownika umieszczającego opinię. Użytkownik mógł otrzymać punkty za opublikowanie opinii uprawniające do uzyskania rabatu w ramach Programu Punktowego.
(1)
(2)
(1)
(0)
(0)
(0)
więcej opinii