Recenzje:
Dwa wcześniejsze wydania tej książki sprzedały się w Polsce w nakładzie ponad 40 tys. egzemplarzy. Jako jedyna polska pozycja się znalazła się na liście "Top 20" - badaniu prowadzonym przez Think Tank "Biznesowe Bestsellery Dwudziestolecia" na lekture najbardziej inspirującą polskich menedżerów.
Jest to w pełni zasłużony sukces. Niezwykle rzadko spotyka się tak użyteczny poradnik biznesowy, który w pełni zasługuje na swoje miano. Wiele podobnych pozycji zawiera wskazówki dotyczące nowoczesnego stylu zarządzania. Są one w mniejszym lub większym stopniu ogólne i prezentujące różne style przywództwa. Czytelnicy poszukujący recept zadają sobie pytanie: "Jak w praktyce zastosować tę wiedzę?". Gut i Haman na pisali jeden z najbardziej praktycznych podręczników dla liderów, jaki ukazał się na naszym rynku. Czytając go, odnosi się wrażenie, że autorzy uwzględnili niemal wszystkie aspekty zarządzania w polskich warunkach. Nie ma tu amerykańskiego idealizmu ani przeintelektualizowanych teorii.  To czysta praktyka, poparta wiedzą psychologiczną i imponującym doświadczeniem autorów.  Wszystkie przykłady przytaczane w książce są oparte na doświadczeniach polskich szefów i waścicieli firm. Dlatego też, słuchając audiobooka, od razu nasuwają się na myśl dziesiątki podobnych przykładów znanych z rzeczywistości każdego lidera. Dowiadujemy się, jak efektywnie motywować, budować autorytet, mobilizować, nagocjować z zespołem, prowadzić mediacje. Autorzy omawiają problem zwolnień w polskich warunkach, a także budowania lojalności w zespołach eksperckich. Pojawia się też wiele psychologicznych narzędzi do skutecznego zarządzania. W książce można też znaleźć sposób na to, jak przekuć narzekactwo i marudzenie w odpowiedzialnośći zaangażowanie A nawet: jak nagrodzić pracowników, gdy brakuje budżetu na premie i możliwości pionowego awansu. Po przeczytaniu lub przesłuchaniu książki odnosi się wrażenie, że poruszone  zostały wszystkie problemy, z jakimi spotyka się polski szef w polskie rzeczywistości, z polską mentalnością (w każdym tego słowa znaczeniu). Polecam trzecie (rozszerzone) wydanie tej książki wszystkim liderom, którzy nie czytali jeszcze tej pozycji. Tym, którzy zachwycili się jej poprzednimi wydaniami, rekomendować jej nie trzeba.

Uważam Rze .


Wyobraź sobie taką sytuację: przychodzisz do pracy, a tam czeka na ciebie nawał zajęć, „pomocny" kolega miał zrobić część, ale zawalił, a potem poszedł na chorobowe, kierownik wstał lewą nogą i pokrzykuje na wszystkich naokoło i już wiesz, że dzień jest do... Inaczej. Przychodzisz do pracy, prawie się spóźniłeś, bo auto nawaliło, a na drodze korek, nie wyspałeś się, bo wczoraj siedziałeś do późna, a w domu też obowiązki, na miejscu widzisz pracowników snujących się bez celu i sensu, zamiast wziąć się za to, co powinni, a na upominanie reagują tępym oporem. Nie masz na to już sił i chyba zaraz wybuchniesz...

Czy któraś z tych sytuacji brzmi znajomo? Będąc z jednej strony, łatwo zapomnieć, że ta druga też jest człowiekiem - pracuje ciężko, stresuje się, ma problemy i też nie ma łatwo przy próbie dogadania się. W książkach z serii „Psychologia szefa" autorzy skupiają się na roli managera w warunkach polskich firm, z całym ich dobytkiem mentalnym i historycznym, co już z definicji wydaje się nie być łatwe. Miałam przyjemność otrzymać od portalu Sztukater książkę „Szef to zawód" i skonfrontować rady zawarte w niej z rzeczywistością, tak pod względem pozycji podwładnego, jak i osoby, która może nie zarządza stadkiem ludzi, ale już na pewno musi ich jakoś ogarniać.

Przede wszystkim, autorzy książki są ludźmi konkretnymi i takimi radzą być w kontaktach z podwładnymi. Bo nie jest przesadą stwierdzenie, że pierwsze wrażenie się liczy najbardziej, ale też nigdy nie jest za późno, by poprawić swoje relacje z pracownikami i przez to uczynić współpracę skuteczniejszą – robi się to w końcu dla wspólnego dobra. Od czego więc zacząć? Od ustalenia jasnych warunków – wymagań, granic, rzeczy, za które ludzie będą nagradzani i tych, które tolerowane nie będą. Od razu, na wstępie, oficjalnie, uroczyście... ale i bez zbędnego patosu, i rozwlekania przemowy, by pracownik wiedział, czego się od niego oczekuje, i czego mu nie wolno. I, może przede wszystkim, jakie działania i cechy będą mile widziane, i doceniane. Trudne? Może się wydawać, ale jak to zrobić, z dokładnymi wskazówkami i przykładami, dostosowanymi do różnych sytuacji, dowiemy się już z samej książki.

Ale nie wystarczy się określić – trzeba jeszcze konsekwentnie wymagać respektowania ustalonych przez siebie zasad. I nie bać się karać, zwalniać, a co najważniejsze – nie wdawać się w zbędne dyskusje. Tą część przejdziemy niejako podwójnie – widokiem z perspektywy szefa o charakterze bardziej otwartym, emocjonalnym, oraz tego zdystansowanego, i, zdawałoby się, zimnego człowieka. Każdy z tych typów bowiem charakteryzuje się własnym spektrum zachowań, a także swoistym wachlarzem możliwych do popełnienia błędów. Nie ma zmiłuj – autorzy nie zostawiają na obu suchej nitki, wytykając wszystko – ale i mówiąc, jak zrobić czy powiedzieć rzecz tak, by nie działać wbrew sobie, ale i nie wyjść na „korpo-robota" nastawionego jedynie na zysk.

Dla mnie najciekawszą częścią poradnika był opis popełnianych najczęściej błędów, który właśnie z czystą beztroską odniosłam do otoczenia, w którym spędzam średnio osiem godzin dziennie, zauważając z rozbawieniem niemal każdy z nich. Dwie postawy najbardziej rzucają się w oczy – brak jasno określonych wymagań i reguł gry (za to kary dotkliwe – to jedna grupa), oraz podejście do podwładnych, które można określić jako rodzicielskie (druga, pobłażliwa, bardziej lubiana, ale i mniej efektywna). Obie w rezultacie sporo tracą na autorytecie i skuteczności w działaniu, z jednej strony pozbawiając się szacunku przez sianie strachu i niepewności, a z drugiej – przez moralizatorstwo i brak stanowczości. Z kolei odnosząc całą sprawę do siebie, zdecydowanie musiałam przyporządkować własną osobę do tej drugiej grupy, ze zdumieniem obserwując pewne charakterystyczne, odruchowe zachowania.

Z mojego punktu widzenia książka pokazuje pracę szefa od ciekawej strony – i porusza tematy trudne, przechodząc przez nie w sposób pewny i z pełnym profesjonalizmem. Sprawdzi się doskonale w przypadku młodych ludzi zaczynających pracę na tym stanowisku, ale i tych, którzy pozycję szefa dostali, startując z szeregów zwykłych pracowników i teraz mają zarządzać dotychczasowymi kolegami, czy wchodzą w zupełnie obce środowisko na miejsce innej osoby. Każdy z nich musi się zmierzyć z ludzkim dystansem i często podejściem z góry negatywnym, i w tym podręczniku – bo można go nazwać wręcz podręcznikiem do nauki zawodu – znajdą jasne, konkretne wskazówki, jak się zachować i czego unikać. Wszystko to z odniesieniem do warunków polskich i polskiej mentalności – zawodowych narzekaczy. A to dopiero wyzwanie dla szefa!

Sztukater.pl Vyar


Ta książka jest szczególna, bo w badaniach Think Tank „Biznesowe Bestsellery Dwudziestolecia" na lekturę najbardziej inspirującą polskich menedżerów znalazła się na liście „Top 20" jako jedyna polska pozycja. Trzecie wydanie zostało poszerzone o narzędzia budowania współpracy, której brak jest poważnym problemem rozwojowym wielu zespołów, firm i organizacji w Polsce.

BENEFIT 03/2015


Jesteś szefem? Pamiętaj o kamizelce ratunkowej
Wiele mówi się i pisze na temat sposobu działania menedżera. Problem  w tym, że zazwyczaj wszelkie poradniki opierają się na wzorcach z innych krajów. W Polsce zaś ta funkcja narodziła się niedawno, bo po 1989 r., nie ma więc długiej tradycji, co więcej, jest to pierwsze pokolenie nowoczesnych menedżerów.
Wojciech Haman i Jerzy Gut, autorzy III już rozszerzonego wydania książki „Szef to zawód”, od lat zgłębiają tematykę zarządzania. Ci doświadczeni psychologowie prowadzą treningi psychologiczne i psychoterapię, zajmują się coachingiem, szkolą wyższą kadrę kierowniczą z zakresu umiejętności szefowskich i rozwiązywania problemów, wspierają negocjacje i rozwiązywanie konfliktów w firmach. Ich książka, mimo że zawiera uniwersalne wskazówki, to poradnik opierający się na polskich realiach i pisany dla polskich menedżerów. 
Poszczególne rozdziały prowadzą krok po kroku po meandrach zarządzania, bazując na sytuacjach, z którymi każdy szef musi zmierzyć się na co dzień. Warto zatem najpierw przeczytać całość, a potem sięgać po nią w konkretnych przypadkach – np. przed wygłoszeniem exposé, prowadząc negocjacje i mediacje, mierząc się z „narzekaczami”, stojąc w obliczu zwolnień ludzi, kiedy menedżer musi wiedzieć, „jak rozmawiać i negocjować z odchodzącym pracownikiem, aby chronić interesy szefa i firmy”, umieć budować współpracę i zaufanie w zespole oraz w organizacji. Książka zawiera także sposoby motywowania podwładnych i wiązania najlepszych pracowników z firmą. 
Co oznacza pojęcie „standard szefowski”? Jak piszą autorzy: „to jasny algorytm działania, rozpisany na odpowiednie kroki i proste zdania, przeznaczony do użycia w konkretnej sytuacji z pracownikiem”. Sami zaś nazywają te standardy „kamizelkami ratunkowymi”.

CIO Magazyn Dyrektorów IT Danuta Sass, Redaktor CIO Magazynu Dyrektorów IT


Jesteś szefem? Pamiętaj o kamizelce ratunkowej

 

Wiele mówi się i pisze na temat sposobu działania menedżera. Problem  w tym, że zazwyczaj wszelkie poradniki opierają się na wzorcach z innych krajów. W Polsce zaś ta funkcja narodziła się niedawno, bo po 1989 r., nie ma więc długiej tradycji, co więcej, jest to pierwsze pokolenie nowoczesnych menedżerów.

 

Wojciech Haman i Jerzy Gut, autorzy III już rozszerzonego wydania książki „Szef to zawód”, od lat zgłębiają tematykę zarządzania. Ci doświadczeni psychologowie prowadzą treningi psychologiczne i psychoterapię, zajmują się coachingiem, szkolą wyższą kadrę kierowniczą z zakresu umiejętności szefowskich i rozwiązywania problemów, wspierają negocjacje i rozwiązywanie konfliktów w firmach. Ich książka, mimo że zawiera uniwersalne wskazówki, to poradnik opierający się na polskich realiach i pisany dla polskich menedżerów. 

 

Poszczególne rozdziały prowadzą krok po kroku po meandrach zarządzania, bazując na sytuacjach, z którymi każdy szef musi zmierzyć się na co dzień. Warto zatem najpierw przeczytać całość, a potem sięgać po nią w konkretnych przypadkach – np. przed wygłoszeniem exposé, prowadząc negocjacje i mediacje, mierząc się z „narzekaczami”, stojąc w obliczu zwolnień ludzi, kiedy menedżer musi wiedzieć, „jak rozmawiać i negocjować z odchodzącym pracownikiem, aby chronić interesy szefa i firmy”, umieć budować współpracę i zaufanie w zespole oraz w organizacji. Książka zawiera także sposoby motywowania podwładnych i wiązania najlepszych pracowników z firmą. 

 

Co oznacza pojęcie „standard szefowski”? Jak piszą autorzy: „to jasny algorytm działania, rozpisany na odpowiednie kroki i proste zdania, przeznaczony do użycia w konkretnej sytuacji z pracownikiem”. Sami zaś nazywają te standardy „kamizelkami ratunkowymi”.

 

CIO Magazyn Dyrektorów IT Danuta Sass, Redaktor CIO Magazynu Dyrektorów IT


Każdego dnia jesteś szefem dla ludzi którzy Cię otaczają. Rodzina, pracownicy, znajomi podlegają Tobie czy chcą tego czy nie. Jeśli nie wierzysz sprawdźmy to! Czy zdarzyło Ci się poprosić kogoś o wyrzucenie śmieci, pozmywanie naczyń albo jakąkolwiek przysługę? Jeśli tak więc, że mogłeś to zrobić na kilka sposób. Mogłeś to zrobić jak rasowy dyktator zagrozić sankcjami karnymi w razie odmowy, mogłeś to zrobić na matkę Teresę, licząc na czyjeś dobre serce, mogłeś też wyrzutami sumienia doprowadzić kogoś do wyrzucenia śmieci. Jeśli spojrzysz na to szerzej już poproszenie o wyrzucenie śmieci sprawia problem! a co mówić o zachęceniu dziecka do nauki, zmotywowania pracownika do cięższej pracy czy zmotywowanie samego siebie do realizowania wyznaczonego celu.

WIĘC JAKIM BYĆ SZEFEM?

Możesz zastraszać dzieci, pracowników, rodzinę by wykonywali Twoje polecenia ale oni przywykną do strachu i będą testować Twoją wytrzymałość do granic możliwości. Wtedy przegrasz Ty i otoczenie w imię zasady lepiej umrzeć na wyprostowanych nogach, niż żyć na zgiętych kolanach. Możesz także zachęcać nagrodami i błagać by ludzie skończyli na palcu a nie chcieli całej ręki. Jest też trzecie wyjście, moim zdaniem najlepsze, można nauczyć się słuchać otaczających nas ludzi, dotrzeć do ich prawdziwych potrzeb i zaspokoić je. Wydaję się proste ale tak nie jest. Amerykańscy naukowcy udowodnili, że gdyby ludzie posiadali parę parę ust, uszy straciły by racje bytu. Gdyż nikt by nie słuchał a wyłącznie mówił.

DLA KOGO KSIĄŻKA

Dla rodziców, gdyż to oni są najważniejszym ogniwem w wychowaniu dziecka. I ich wiedzy, intuicji, doświadczenia nic nie zastąpi, ale książka może je wzbogacić. Dla szefów i managerów gdyż to głównie do nich lektura jest skierowana i jeśli nie staniesz się liderem dla swoich pracowników, ludzie zrobią wszystko by Ci utrudnić prace. Jeśli pracujesz w biznesie MLM to pamiętaj ludzie, którzy są niżej niż Ty w strukturze muszą czuć, że jesteś liderem i szefem z krwi i kości inaczej odpuszczą sobie prace w tym zawodzie. Jeśli przeczytasz i wykorzystasz wiedzę do budowania swojego biznesu MLM to jestem pewny, że szybciej osiągniesz swój sukces. Dla szkoleniowców, którzy chcą poszerzyć zakres swoich szkoleń. Książka dostarczy potrzebnej wiedzy oraz ćwiczeń potrzebnych do przeprowadzenia szkolenia.

MAŁE EQPOZITO

Spójrz na relację jakie ludzie tworzą. Większość osób nie potrafi wychodzić z konfliktu, powstaje kłótnia i ludzie zamiast ustalić jaka jest prawda. Zaczynają batalie kto kogo przegada a nie kto ma rację. Jeśli spojrzysz na relację rodziców z dziećmi to wyjdzie, że większość stosuje wyłącznie model  nagród i kar. Nie mówię, że jest to złe anił. Bo to Ty jesteś królem swojego życia i wiesz jakie w nim piastujesz stanowisko. Wiesz jaki jest regulamin Twojego państwa, jednak w tym momencie do wrót Twojego zamku puka armia i Ty decydujesz czy chcesz wzmocnić zamek, czy nie ma sensu.

CZEGO NAUCZYSZ SIĘ Z KSIĄŻKI

Odkryjesz jakie błędy popełniają pracodawcy, dowiesz się kiedy być szefem a kiedy liderem. Nauczysz się jak motywować i zwalniać pracowników, jak odkrywać potrzeby ludzi i jak je zaspokajać. Dostaniesz też gotowy zestaw mini narzędzi coachingowych potrzebnych w pracy szefa. Książka obfituje w praktyczne przykłady dlatego każdy znajdzie coś dla siebie.

MOJA OPINIA

Książkę czyta się jak dobrą powieść mimo że jest poradnikiem specjalistycznym. Autorzy są praktykami z 20 letnim stażem dlatego ich narzędzia są skuteczne, a publikacja jest wypełniona wyłącznie opowieściami z ich pracy i przemyślenia autorów książki dają dużo do myślenia. Dla mnie stanowi to ogromny plus, gdyż nie lubię słuchać ludzi, którzy mówią o czyimś sukcesie albo doświadczeniu a sobie dopisują te wydarzenie. Po przeczytaniu jej nie staniesz się drugim Jobsem ale poziom Twojej wiedzy na temat szefostwa będzie większy niż u 89% szefów w Polsce. W skali od 1 do 90 daję 86.

Wojownik Pokoju Łukasz Chrzanowski