Postępowanie z uciążliwymi praco...

Postępowanie z uciążliwymi pracownikami. 151 błyskotliwych rozwiązań

Autor: 

Stron: 200
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka)
Wydawca: Onepress

Twój osobisty regulamin pracy
  • Przede wszystkim stosuj politykę "zero tolerancji" dla toksyn
  • Następnie opracuj strategię postępowania z ludźmi
  • I wreszcie, nie obawiaj się radykalnych rozwiązań

Reguły -- strona po stronie
Rozbrajanie bomby w dziale personalnym

Na jakość Twojej pracy w znacznej mierze wpływają współpracownicy. Działając w zdrowym środowisku, masz szansę doskonale wykonywać powierzone Ci obowiązki, wzbogacać swoje umiejętności i skupiać się na możliwościach rozwoju osobistego, a co za tym idzie, również rozwoju firmy. Kiedy jednak atmosfera w pracy jest negatywna, a koledzy z zespołu zamieniają każdy dzień w senny koszmar, musisz podjąć radykalne środki zaradcze. Nie czekaj, aż sytuacja się zaostrzy. Działaj!

Do swojej dyspozycji masz zestaw gotowych rozwiązań, które pomogą Ci podjąć stanowcze kroki w sytuacjach podbramkowych, a także opracować odpowiednio wcześniej strategie długofalowe. Dzięki nim nauczysz się sprawnie zarządzać pracownikami o różnych typach osobowości, radzić sobie z zachowaniami odbiegającymi od normy oraz stosować profilaktykę. Część opisanych tu zagadnień nie jest Ci pewnie obca, jednak pamiętaj -- ludzie potrafią zaskakiwać, dlatego zawsze warto ubezpieczyć się od pożaru odpowiednio wcześniej.

Metody działania w sytuacji, gdy:
  • kłopotliwy pracownik jest Twoim szefem albo podwładnym;
  • masz do czynienia z osobą leniwą lub pracoholikiem;
  • nie szanuje się Twojego czasu czy przerzuca na Ciebie obowiązki;
  • masz do czynienia z manipulatorem albo perfekcjonistą;
  • konieczne jest zwolnienie kogoś lub złożenie wypowiedzenia.

Jak korzystać z tej książki (9)

1. Nakreśl politykę zero tolerancji (11)

2. Nie pozwól, by trudni ludzie nadawali ton atmosferze panującej w biurze (12)

3. Naucz się radzić sobie z trudnymi pracownikami (14)

4. Nie czekaj, aż konflikt się zaogni (15)

5. Bądź dobrym słuchaczem (16)

6. Wspólnie szukaj rozwiązań (18)

7. Realizuj plany działania (19)

8. O jaką cechę osobowości chodzi? (20)

9. Upewnij się, że Twój pracownik rozumie (22)

10. Sięgnij po szczyptę humoru (23)

11. Wyraź przekonanie, że dana osoba może się zmienić (24)

12. Dziękuj za współpracę (25)

13. Ćwicz prowadzenie trudnych rozmów (27)

14. Szkol swoich menedżerów w prowadzeniu trudnych rozmów (28)

15. Nie promuj przeciętności (29)

16. Zasięgnij opinii innych właścicieli firm (30)

17. Zapanuj nad problematycznymi członkami rodziny (32)

18. Nie rzucaj słów na wiatr (33)

19. Jak sobie poradzić z niechęcią do nadgodzin (34)

20. Jak poradzić sobie z osobami, które nie dzielą się informacjami (36)

21. Kiedy należy skonsultować się z ekspertem (37)

22. Problemy dotyczące relacji z pracownikami zawsze zostawiaj w biurze (38)

23. Gdy pracownik grozi przemocą (39)

24. Agresywnym pracownikom przedstaw alternatywę, a nie tylko obiekcje (40)

25. Prowadź dokumentację niepożądanych zajść i zachowań (41)

26. Obserwuj przebieg rozmów telefonicznych trudnych pracowników (43)

27. Dostrzegaj pracowników, którzy potrafią rozwiązywać konflikty (44)

28. Biuro nie jest żłobkiem ani przedszkolem (45)

29. Irracjonalne prośby traktuj jak wstęp do rozmowy (47)

30. Zatrudniaj z głową (48)

31. Zwalniaj z głową (49)

32. Zachęcaj swoich podwładnych, by informowali Cię o problematycznych zachowaniach swoich kolegów (50)

33. Nie obawiaj się zwrócić uwagi problematycznemu menedżerowi (52)

34. Problematyczny pracownik na wypowiedzeniu (53)

35. Opracuj system składania skarg (54)

36. Bądź wzorem do naśladowania (55)

37. Zachęcaj menedżerów, by o problemach informowali swoich przełożonych (56)

38. Nie udzielaj reprymend skierowanych do ogółu (57)

39. Nie matkuj trudnym pracownikom (58)

40. Promuj pracę zespołową (60)

41. W razie potrzeby usuń członka zespołu (61)

42. Rozmawiaj z pracownikami odchodzącymi z pracy (62)

43. Gdy pracownicy opierają się zmianom (63)

44. Nieskuteczni menedżerowie plotkują o swoich podwładnych (65)

45. Ach, te nieobecności (66)

46. Czy praca jest sprawiedliwie dzielona między wszystkich pracowników? (67)

47. Nie podważaj autorytetu swoich menedżerów (68)

48. Pamiętaj o pozostałych pracownikach (69)

49. Pomocy! Jak mam znaleźć prawnika? (70)

50. Wykorzystaj Program Pomocy Pracownikom (72)

51. Zrób sobie przerwę (73)

52. Połóż kres złodziejstwu (74)

53. Stosuj różne podejścia (75)

54. Promuj pozytywne zachowania w pracy (76)

55. Nie ustawaj w szkoleniu swoich ludzi (77)

56. Żadnych odruchów (78)

57. Czy romans zaszkodzi firmie? (79)

58. Jak poradzić sobie ze skutkami nieprzyjemnego rozstania dwojga romansujących ze sobą podwładnych (80)

59. Gdy pracownik niestosownie się ubiera (81)

60. Potrząśnij spóźnialskimi (82)

61. Ocena pracownika może być planem rozwiązania jego problemów (83)

62. Rozliczaj pracowników z nieodpowiedniego posługiwania się komputerem i Internetem (84)

63. Zduś w zarodku skłonność do faworyzowania niektórych pracowników (85)

64. Pozbądź się problematycznych menedżerów (86)

65. Gdy pracownik chce pożyczyć pieniądze (87)

66. Dlaczego przeprosiny są tak ważne (88)

67. Przypominaj pracownikom o hierarchii zwierzchności (90)

68. Wymagaj od swoich ludzi wrażliwości (91)

69. Tak przy okazji: "Na tym polega twoja praca" (92)

70. Uważaj na wyróżniających się pracowników (93)

71. Kiedy należy ograniczać straty (95)

72. Zniechęcaj pracoholików (96)

73. Co będę z tego miał? (97)

74. Poproś problematycznych pracowników o przeprowadzenie samooceny (98)

75. Doceniaj przemiany pracowników (99)

76. Utrzymywanie dystansu wobec osób napastliwych (100)

77. Zniechęcaj ludzi do rasistowskich dowcipów (101)

78. Poproś współpracownika, aby posprzątał w swoim boksie (102)

79. Różnicy zdań nie traktuj jako ataku na swoją osobę (104)

80. Jak rozmawiać ze współpracownikiem na temat higieny osobistej (105)

81. Odgrywanie ról przed konfrontacją (106)

82. Skłoń kolegów, by szanowali Twój czas (107)

83. Nie dolewaj oliwy do ognia (109)

84. Nie daj się firmowym primadonnom (110)

85. Nie daj się osobom, które szukają dziury w całym (111)

86. Dowiedz się, jakie prawa przysługują Ci w pracy (112)

87. Agresywnych współpracowników podejmuj na własnych warunkach (113)

88. Wyznacz zasady omawiania spornych kwestii wewnątrz zespołu (114)

89. Jak radzić sobie z osobami, które oczerniają innych (115)

90. Gdy kolega nie chce współpracować (116)

91. Naucz się radzić sobie z ludźmi, którzy wiecznie narzekają (118)

92. Telefon komórkowy i związane z nim problemy (119)

93. Niektóre rozmowy telefoniczne powinny pozostać poufne (121)

94. Wyobraź sobie, jak odnosisz sukces (122)

95. Jak poradzić sobie z rocznicowym przyjęciem-niespodzianką (123)

96. Ach te lunche... (124)

97. Jak radzić sobie z ludźmi, którzy nieustannie Ci przeszkadzają (126)

98. Nie pozwól, by agresywny współpracownik przejął kontrolę nad spotkaniem (127)

99. Zwróć uwagę na różnice pokoleniowe (129)

100. Nie toleruj podsłuchiwania (130)

101. Podaj pomocną dłoń (131)

102. Pokonaj uczucie zazdrości (132)

103. Zadbaj o to, by szef usłyszał również Twoją wersję wydarzeń (133)

104. Jak podnieść się po upadku (134)

105. Daj sobie siłę (136)

106. Zapytaj kolegę o opinię (137)

107. Poproś o wsparcie (138)

108. Z krytyką walcz pochwałami (139)

109. Nie toleruj niestosownych e-maili (140)

110. Jeśli musisz, zmień miejsce pracy (141)

111. Biurowi samotnicy (142)

112. Nie wszystko na raz (143)

113. W podróży (144)

114. Kiedy iść do sądu (145)

115. Odzyskiwanie zaufania (146)

116. Wypracuj sobie przydatne nawyki (147)

117. Uważaj na to, komu się zwierzasz (148)

118. Zostań liderem lidera (149)

119. Domagaj się szacunku (150)

120. Zostań mediatorem w swoim otoczeniu (151)

121. Gdy kolega nie chce zwrócić pożyczonych pieniędzy (152)

122. Baw się i nie zważaj na malkontentów (153)

123. Uważaj na "proroków" (154)

124. Przygotuj się do spotkania z szefem (155)

125. Epidemia grypy (156)

126. Uważaj na manipulatorów (157)

127. Sztuka ripostowania (158)

128. Uwaga! Współpracownik umniejsza Twoje zasługi w oczach szefa (160)

129. W pułapce perfekcjonizmu (161)

130. Wykorzystuj dostępne atuty (162)

131. Ach, ten nadwrażliwy współpracownik! (164)

132. Gdy zostajesz poproszony o poprawienie raportu po współpracowniku (165)

133. Posłuchaj! (166)

134. Gdzie jest mój zszywacz? (167)

135. Przyznawaj się do błędów (168)

136. Nie jesteś sam (169)

137. Unikaj ludzi, którzy minimalizują (170)

138. Skup się na tym, co dobre (172)

139. Kiedy wróg prosi o przysługę (173)

140. Postępowanie wobec nietrzeźwego współpracownika (174)

141. Kiedy drugi menedżer nie okazuje Twoim podwładnym szacunku (175)

142. Znikający współpracownik (176)

143. Kiedy problematyczny pracownik zostaje Twoim szefem (178)

144. Żądaj wzajemności (179)

145. Zapachowa fala uderzeniowa (180)

146. Przeciwstawiaj się biurowym akwizytorom (181)

147. Teraz to Ty jesteś szefem (182)

148. Kiedy szef prosi Cię o dokonanie oceny współpracownika, bądź uczciwy (184)

149. W pewnych sytuacjach należy unikać drażliwych tematów (185)

150. Naucz się reagować w warunkach kryzysu emocjonalnego (186)

151. Kiedy najlepszym rozwiązaniem jest po prostu iść dalej do przodu (187)

Indeks (189)

O autorce (193)

Wiesz co zrobić, gdy ktoś w firmie przygotuje ci przyjęcie – niespodziankę? Powiedz „Dzisiaj kończę więcej lat niż wynosi IQ osoby, która przygotowała to przyjęcie”. Tak, dobrze widzisz. Masz dopieprzyć temu, co chciał, żeby ci było miło.

Tego typu porady znajdziemy w książce „Postępowanie z uciążliwymi pracownikami”. Tak naprawdę w przytoczonym przeze mnie przykładzie chodzi o sytuację, w której ktoś kończy np. 50 lat i ma ogromny z tym problem. Wtedy przyjęcie może być dla niego niekomfortowe. Ale tak, czy inaczej, ośmieszanie kogoś, kto chciał zrobić niespodziankę jubilatowi jest potwornie nieeleganckie i nie wiem co trzeba mieć w głowie, żeby coś takiego zaproponować czytelnikowi.

Książka jest średnia. Niestety, przez dłuższy moment nie wiedziałam do końca do kogo jest skierowana. Czy do pracowników tzw. szeregowych, czy do menedżerów niższego szczebla, czy wyższego. Później się okazało, że raczej do menedżerów niższego szczebla. Autorka podaje 151 rozwiązań na problemy z pracownikami. Niestety, niektóre z tych rozwiązań są tak słabe, że ręce opadają. Np. co zrobić, gdy okaże się, że ktoś z pracowników skarży się na molestowanie seksualne ze strony innego pracownika? Odpowiedź – uświadom swoim pracownikom, że nie tolerujesz molestowania. Aha, bosko.

Niektóre z zaprezentowanych rozwiązań są na takim poziomie, że nie wiadomo czy się śmiać, czy płakać. Np. przytoczone przeze mnie zorganizowanie przyjęcia urodzinowego. Albo jeżeli pracownik śmierdzi lub też jest nadmiernie wyperfumowany – rozwiązaniem na to jest napisać i podrzucić mu anonimowy liścik, w którym będzie napisane, że ma tego zaniechać. Ewentualnie jak chcesz poruszyć tę kwestię w otwartej rozmowie, to lepiej nie mówić „Jestem alergikiem, chciałbym cię prosić, żebyś nie używał więcej tych perfum.” Nie, trzeba znowu zrobić z kogoś pośmiewisko i powiedzieć „Czy teraz sprzedaje się to na litry?” Serio, serio.

Jest kilka całkiem przydatnych rozwiązań, ale raczej dla początkujących menedżerów i niekoniecznie korporacyjnych. Zdarzają się sensowne uwagi i spostrzeżenia. Kilka z nich podsunęło mi tematy na blogowe wpisy, więc to akurat dobrze dla mnie :)

Nie jest to zła książka, ale też nie jest dobra. Jest dziwna, to na pewno ;)

karierapodkontrola.pl Beata Rzepka, 2013-09-13


    płatności onepress.pl